Inlägg från: LsomiLinda |Visa alla inlägg
  • LsomiLinda

Någon mer med prematurfödda barn..

klaramamma skrev 2010-12-08 21:14:55 följande:
    Hej, hoppar in här, fick en flicka i söndags, gravvecka 28+4. är rätt omtumlad fortfarande. Flickan mår mycket bra, men man är ju otroligt orolig ändå.
    Hej.. Grattis =)
    Oj ja de kan jag tänka mej att du är omtumlad. Skönt att flickan mår bra.
    Va va orsaken till att hon ville ut så tidigt?
  • LsomiLinda
    Jessika82 skrev 2010-12-08 14:27:25 följande:
    Hej

Jag har 2 barn som är född förtidigt. den älsta är född i v34+0 och den nya bebisen i v36+1
    Hej.
    Okej. Fick ni oxå ligga på neo och sånt?
    Hur mår dom idag =) Nya bebisen hur gammal är den?
  • LsomiLinda
    Jessika82 skrev 2010-12-10 22:40:20 följande:
    Hej
    Med den stora så fick vi ligga 1vecka på neo. Sen hade vi hemsjukvård i ca 1,5månad. Han hade en jobbig början de konstaterade att han hade fått en blödning i hinnorna mellan hjärnan och skallbenet.
    Han mår bra idag och är frisk skriven.

Lille bror är 6veckor. Han behövde inte ligga på neo bara vara kvar på bb några extra dagar.... Han gick ner mer än 10% i vikt blev väldigt gul men behövde inte sola och hade blåsljud på hjärtat men det har gått bra.
    Urch de låter inte bra att de va blödning där =( Vet va som orsakade de? Skönt att han är frisk idag iaf =)
    Då är han ungerfär som min lilla då =) Min Felicia är snart 2 månader.
    Har han kvar blåsljudet? Felicia va oxå gul men fick sola i 1 dygn =)
  • LsomiLinda
    Zunrose skrev 2010-12-10 23:21:03 följande:
    jag räknade med hennes utveckling från det datum hon föddes så fick en bebis längre :D men tyckte de va jobbigt och vänta på det första leendet!
    Ja dom säger att man ska ränka från bf datumet.. Trodde dom va som vanligt ändå med mognaden och de men de har jagmärkt att så va de inte.. Hon är fortfarande lite bebis =p
    Felicia log rätt tidigt faktiskt.. Men nu väntar man på att hon ska börja skratta och orka va vaken på dagen och leka lite med bebisleksaker=)
  • LsomiLinda
    klaramamma skrev 2010-12-12 09:24:35 följande:
    Hej igen! Min flicka var tillväxthämmad -33%, så jag blev inlagd för övervakning och flödeskontroller, efter 3 dagar på bb blev jag körd till förlossningen då hennes ctg-kurva var sämre och det förbättrades inte så då blev det kejsarsnitt. Hon mådde bra direkt och har sluppit respirator och cpapen hade hon knappt, bara skrek när den var på:) troligen hjälpte cortisonet jag fick innan på bb, så nu har hon bara övervakning.
    Va skönt att allt gått bra =)
    Vi behövde inte heller respirator eller cpap =)
    Skönt när dom slipper vara kopplade till massa maskiner och grejer.. vi behövde bara övervakning i typ 1 vecka. men de måste dom visst ha tills dom är 35 hela veckor.
  • LsomiLinda
    klaramamma skrev 2010-12-13 20:47:10 följande:
    Ja hon kommer vara övervakad till i allafall 34 veckor, så innan dess kommer vi inte hem...blir svårt att planera tiden mellan neo och hemma då vi har en storasyster, hur har ni med storasyskon gjort?
    Ja de kan jag förstå att de blir jobbigt när man har mer barn hemma.
    Felicia va våran första. Så vi hade ingen mer att tänka på..
  • LsomiLinda
    Trollet Ludenben skrev 2010-12-11 09:56:03 följande:
    mina pojkar är födda v 36+6 och 31+4. De är 8 år och 20 månader idag. Pojken på 20 månader är den som är mest prematur. Märks inte så mycket idag mer än att han har jobbigt med förkylningsastma. De föddes i göteborg på östra och var både på neo 316 och 210
    Urch jobbigt med astma =( Vet hur de är.. har de själv.
    Har dom flera neo avd i Göteborg?
    Va skönt att de inte har blivit mer än förkylningsatma.
  • LsomiLinda
    Trollet Ludenben skrev 2010-12-15 15:50:29 följande:
    ja, de har 316 på östra. Där ligger man först när läget är mer kritiskt. På 210 på mölndal ligger man när läget är stabilt och man inte längre behöver intensivvård. Där har de mer lättvård. Syrgas kan man ha där men inte respirator och slutna kuvöser. På 210 får man även sova på avdelningen med bebisarna på rummet när deras hälsotillstånd tillåter.
    Ja, tur att det inte är mer än förkylningsastma. Han hade inga komplikationer på neo mer än att hans ductus inte var ständg vid förlossningen men den stängde sig under tiden vi var där.
    Okej de visste jag inte att man blev flyttad så..
    På NÄL i Trollhättan så har dom ju bara en neo men olika rum för olika tillstånd.. Vi va i "äta&växa" rummet. Där är de inte så allvarligt.
    Och där fick man även ha med dom på föräldrar rummet när hälsotillståndet tillät de =)
    Va skönt.. vi hade inga komplikationer heller.
    Mer än att hon va för svag för att orka amma.. så har fått ta flaska.. men mej gör de inget. Bara hon får mat =)
  • LsomiLinda
    liji77 skrev 2010-12-15 16:16:57 följande:
    Hej!

Min son, som nu är 2 år föddes i v 28. Han genomgick det "vanliga" problemen och behandlingarna. Men i övrigt så gick det faktiskt riktigt bra. Han låg på neonatalen i ca 2 månader. Vi sov hemma tills han förflyttades till öppenvården. Då bodde vi tillsammans. Han hade svårt att släppa syrgasen, men lagom tills att vi skulle skrivas hem med hemsjukvård, så kunde man avveckla syrgas. I dag har han förkylningsastma. När han hostar hårt, vid förkylning eller när han är jätte arg och gråter, då har han lätt att kräkas, så har det alltid varit. Så han har helt klart starka muskler kring luftrören, vilket är vanligt för prematura barn.

Spirometri undersökningarna har varit ok. Även ögon kontrollerna.

I övrigt är han senare i talet. Men han är kille och det är svårt att helt veta vad som bara är normal senhet och vad som är pga att han föddes prematurt.

Jag kommer starkt i håg min önskan, när sonen låg på neo, om att en dag få gå omkring ute och bara promenera med barnvagn som alla andra nyblivna föräldrar. När vi började närma oss hemskrivning, så fick vi låna en barnvagn och gå ut på en promenad med syrgasbomb och saturationsmätare. Vi var så himla stolta Glad.

Något jag kände starkt i början var min beskyddande instinkt och hur stött jag blev över många i omgivningen som på ett sätt ohhh: ade sig och nästan gottade sig (men så var det säkert inte) över hur liten sonen var. Alla frågade om längd och vikt och till slut ville jag inte berätta. Under tiden vi var på neo, så var också telefonen oftast tyst. De var inte så många lycko önskningar som jag tror man får när man har fått ett fullgånget barn.
    Ja, när jag tänker tillbaka på den perioden, så var den ganska ensam, fast jag och min man i stort sätt var tillsammans på neo hela dagarna.
    Känner oxå igen mycke i de sista du skriver.. att telefonen va mycke tyst förutom från föräldrar och syskon.
    Men kompisarnas kommentarer när dom väl skicka va att dom inte vågade störa.. Men stör dom så svarar jag ju inte sa jag till dom.
    Kände samma som dej när de gällde att få gå omkring med barnvagn och bara gå runt. Va konstigt att åka och handla och veta att mitt barn är kvar på neo och jag får inte ta med henne hit.. att itne få visa att jag har lyckats få en liten bebis. Men sen när vi väl fick börja gå ut så kände man sig jätte stolt =)

De med talet brukar tydligenva vanligt bland prematurer.. min syster har en prematurfödd oxå fast i v36 så är inte så jätte mycke och hon har svårt med talet.. min syster är själv prematur i v28+5 och hon är 27 idag och man märker att hon har lite svårt med talet oxå..
  • LsomiLinda
    tizzel skrev 2010-12-19 19:01:18 följande:
    Underbart att hitta denna tråd!!
    Vi fick vårat 3:e barn den 8/12 i vecka 25+4, en liten tjej på 810g och 30,5 cm lång.
    Jag är helt förkrossad och livrädd för allt vi har framför oss. Ständigt dåligt samvete då vi har 2 grabbar på 7 och 10, vart jag än är så mår jag dåligt för att jag inte är med den/dom andra.
    Den enda gången jag är lugn är när jag ligger med henne på bröstet och jag vet att grabbarna är i skolan eftersom jag inte träffar dom den tiden i vanliga fall heller..
    Hur tar man sig igenom detta med lite vett kvar? När slutar man vara panikslagen och livrädd för att ens barn inte ska klara sig?
    Jag försöker att inte tänka på det värsta som kan hända men kan inte låta bli...
    Hej..
    Grattis till dottern.
    Jag kan inte komma med råd till hur man kan träffa barn och samtidigt ligga inne för min lilla tjej är mitt första barn.
    Paniken du pratar om känner jag igen.. Nu va min lilla tjej bara 6 v för tidig men jag trodde varje dag de skulle hända något. Va och kolla andningen även om hon hade övervakning. Vågade knappt ta i henne om de skulle hända något m.m.
    När dom la henne för att sola trodde jag hon va sjuk. Man är inte sig själv när man ligger där..
    Fast de inte alls är längesen vi kom hem så kommer jag knappt ihåg tiden på NEO och vi va där i lite mer än 1 månad. Men de blev min vardag och personalen ens familj. Paniken kommer släppa till slut. Den sista veckan så kände jag mest panik över att hon inte orka amma och tänkte att vi kommer få flytta in permanent där.
    Man kände sig sjukt hjälplös..
  • LsomiLinda
    Frila2 skrev 2010-12-24 11:14:19 följande:
    Jag tror att det bästa sättet att komma över neonataltiden är att prata, prata, prata och låta tiden gå. Jag krisade rejält inför ettårsdagarna (inlägning, dotterns födelse, första gången i famnen, första gången med cpap, första badet etc... ) och började gå till mvc-psykologen. Var där några gånger och mådde mycket bättre. Nu när andra födelsedagen har varit och vi är mitt i alla årsdagar så känns det inte alls jobbigt.  Så mitt tips är att prata om det, med alla som vill lyssna  för varje gång man berättar så bearbetar man.

God Jul på er Tomte
    Håller med dej om att prata är nog ända sättet. Jag har fått problem med maten för tyckte tiden på neo va så jobbig så orkade inte att äta så nu har de blivit likadant när vi är hemma. Magen har vant sig vid 1 mål om dagen.
    Så kommer bli psykolog här oxå tror jag.
  • LsomiLinda
    Toffeeluv skrev 2010-12-24 07:52:16 följande:

Hej, vi fick vår tjej i v32+0, 1605 g o 42,5cm lång. Blev akut kejsarsnitt för att min moderkaka började lossna, ej helt som tur var men det blödde en massa...Som tur var så vart inte lillskruttan påverkad. Hon var jätteduktig från första stund, behövde inga hjälpmedel men hade apnéer och det var helt fruktasnsvärt för oss. jag trodde hon skulle dö varje gång det plingade i apparaten. Ni andra verkar vara mkt tuffare än mig, jag är fortf orolig över andningen (blir bättre för varje dag men ändå) och lilltjejen ör nu 7.5 mån, 5,5 mån korr. Hur har ni gjort för att komma över NEO-tiden med allt vad det innebar? 
    Vi var inne 3v på NEO 95F i Uppsala, bodde på samvården o hade henne i känguru hela tiden. Så det blev inte så mkt sömn för hon skulle ha sondmatning varannan timme dygnet runt, pust :)
    Det är härligt att man hittar andra i liknande situation, kommer verkligen ihåg känslan att man ville vara en"vanlig" familj o promenera med barnvagnen o inte behöva oroa sig konstant.

Detta är vårt första barn, jag vill jättegärna ha syskon till henne men vet inte om jag vågar..hoppas! :)
    Utvecklingsmässigt är hon jätteduktig o ålar o sitter själv, en nyfiken o envis liten tjej! :)

GOD JUL på er!!!!!!!!!!!Tomte

Hej, grattis till tjejen. Va läskigt att de höll på att lossna men skönt att allt gått bra =)
    Vad är känguru? =$
    Jag tyckte de va jobbigt med hennes andning i början ochva och kolla henne hela tiden. Men de har släppt nu helt. Och hon är 2,5 mån men trodde jag skulle va mer och kolla henne.
    Ja de va hur underbart som helst att få ta vangen och gå ut och gå.. dom första veckorna fick vi bara gå runt sjukhuset men sen när man fick åka hem och gå runt i mataffären och ha en vagn med sig va hur underbart som helst.

Min lilla tjej är oxå vårat första och känner samma som dej att jag int vet om jag vågar skaffa fler.. Jag vill jätte gärna men tänk om de blir NEO igen.. eller att h*n födds för tidigt och de blir annat..
    Mycke tankar som snurrar.
  • LsomiLinda
    liji77 skrev 2011-01-03 16:09:11 följande:
    Jag frågade läkare på spec MVC vid ett av mina återbesök om hur de såg på att jag i framtiden skaffade barn igen. Jag hade en allvarlig preeklampsi, men inte värre, så jag blev inte rekomenderad att inte skaffa barn igen. Det finns kvinnor som blir rekomenderade att inte skaffa barn igen.

Jag har varit medveten om risken för preeklampsi när jag gått in för att skaffa ett till barn. Jag har har hört olika siffror. Mellan 50-75% ökad risk, men senare i graviditeten och oftast i lättare form.

Jag är nu gravid och har under graviditeten gått på täta kontroller. Jag trodde att jag skulle bli mer orolig, men visst har jag hela tiden i stort sätt, haft funderingar kring om jag skulle bli sjuk igen. Så jag ställde in mig på att bli sjuk. Men det blev jag inte. Jag har kommit till v 39!! Jag är jätte förvånad och glad över att jag kommit så långt.

Nu åker jag fram och tillbaka till spec MVC. Trycket är lite högt och jag har 1+ på protein, men annars är allt bra. De vill inte att jag går över tiden och bebisen och livmoderhalsen verkar vilja ta det lugnt ett tag till, så vi får se. Igång sättning eller snitt.

Jag tycker att man måste ta sig en riktig funderare innan man skaffar sig ett till barn, när man varit så sjuk. Organen kan ta stryk och jag måste ju hålla i många år till när jag nu är mamma. Jag känner stor tilltro till sjukvården. Skulle de ha avrått mig att skaffa barn, så hade jag inte gjort det. Kontrollen runt mig under denna graviditet har varit helt annorlunda mot den förra (då vi inte visste att jag skulle bli sjuk).
    Till mej sa dom oxå att de inte är någon fara att skaffa fler barn.. att jag inte ska va rädd för de för de är sällan de återkommer.
    Och dom har sagt till mej att de blir tätare kontroller efter v20 om jag vill ha fler barn.

Va kul att du är gravid.. snart dax då =)
    Ja de är nog bra om man tar en funderare.. Jag vill jätte gärna ha barn igen och inte för stor åldersskillnad men samtidigt så har de vart en jobbig start trots att hon inte va sjuk men att inte få ta hand om sitt barn på sitt sätt va jobbigt.

Skönt att du inte har blivit sjuk än =) Hoppas de fortsätter så tills h*n tittar ut som borde bli vilken dag som helst =)
Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..