Inlägg från: LsomiLinda |Visa alla inlägg
  • LsomiLinda

Någon mer med prematurfödda barn..

Jag har en liten goding på 7 veckor som är född i v34+1 och skulle gärna vilja prata med lite mer mammor och pappor som har barn som är prematurfödda.
    Upplevelser, bemötande på neonatalen och ammningen..
    Hur ni bådde efteråt och ja de som man kan ta upp helt enkelt..

Skulle vara jätte kul om man fick lite kommentarer så man kan dela erfarenheter.

• Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..
  • LsomiLinda
    Zunrose skrev 2010-12-07 14:06:17 följande:
    Min dotter är idag 6månader (4 mån korr) född v 30 +3
    föddes i karlskrona och neo där va vissa underbara och andra bara gnatkärringar med personliga åsikter som förvirrade mig som ensamstående och ett jäkla tjat efter pappan som ja sa till dem 1000 gånger att han inte vill vara med i bilden.

övrigt så fanns det underbara själar där som bara fokuserade på min dotter samt när vi åkte ner till Lunds neo när hon blev allvarligt sjuk (closteribaskterie orsakade inflammation i tarmen så åkte ner ifall de skulle bli op)
    så frågade dem 1 gång efter pappan sen inget mer vilket var underbart!

amningen fick jag aldrig att funka antagligen för att ja mådde skit av den pumpen kände mig som en mjökmaskin och den press de hade på en där att du ska väl amma visst min plan var att amma och ville jättegärna men mådde så dåligt så när ja kom hem kändes de fel att ge bröstet på något konstigt sätt..

hur har de gott för er??
    Ja de va samma här med personalen. Alla sa olika om allt, gör si gör så och de är du som bestämmer över ditt barn..
    Men de kändes inte så för jag ville prova flaska i 2 veckors tid men dom sa att jag har så mycke mjölk så de behövs inte. Men de är ju inte de de handlar om.. Felicia orkade inte suga i sej mjölken för de satt antagligen så hårt på mej. Och då blev man lite irriterad för dom tjata hela tiden om att de "är du som är mamma, du bestämmer" men de fick jag inte bestämma.. och efter 1 månad fick vi flaska och efter 2 dagars prövande va vi hemma.
    Men jag hade 2 underbara kontaktpersoner som hjälpte mej de sista =)
    Kände likadant som dej att jag gärna ville amma men de va inte värt att sitta och försöka när de inte funka. Man kände jätte mycke press på ammningen och man bara ville hem. Och kändes som dom tittade ner på mej bara för jag ville ha flaska. Så nu har vi bara NAN och ger henne för orkade inte sitta och pumpa.

Va jobbigt att dom höll på och tjata om pappan. De är väl inte så svårt att förstå att han inte vill vara med i bilden. Och när man sitter där på neo och så har man så sjukt mycke känslor i kroppen och sen hålla på och tjata om en pappa som inte är med blir bara irriterande.
    Oj hur gick de med inflammationen? Blev de några komplikationer?
    Aldrig kul när de blir såna allvarliga grejer =(

Menannars har allt gått bra nu efter vi kommit hem. Hon går fint upp i vikt och växer och blir större.
    Hur sov din dotter på nätterna i början? Felicia har jätte svårt att komma till ro på natten..
  • LsomiLinda
    anju79 skrev 2010-12-07 14:27:04 följande:
    Fick min dotter i v 36+0 och sonen i v 34+5. Hon är idag snart 7 år och lilleman är snart 2 år.

Blev igångsatt med tösen pga fostervattensläckage, vägde 2370 g o var 45 cm. Mådde hur bra som helst.
    När jag väntade sonen så blev jag inlagd o stoppad 2 gg pga prematura sammandragningar. Men sen kom han i v 34+5 med halvakut snitt pga sätesbjudning, 2570g och 44 cm. Lite knorrig i andningen strax efteråt men fick vara kvar hos mig hela tiden. Låg på förlossningen i 2 dagar med lilleman inskriven på Neo.Tillmatades var 4:e timme. Tog några dager innan amningen kom igång. Låg sen på BB i ytterligare 3 dagar, åkte sen hem. Allt har gått bra, tyvärr blivit ett öronbarn med  fick rör inopererat. Utvecklingsmässigt är han som alla andra fullgångna barn. 

På förlossningen/Neo hade jag bara helt fantastisk personal, på BB var det lite sämre. Amjningshysterin är helt sjuk. Alla kom o påpekade att han inte fick si eller inte fick så, vägas hela tiden. Inte förrens jag fick en urgullig sköterska på natten att prata med så släppte allt! Dagen efter åkte jag hem men den pojke som ammade så fint.
    Jag låg på bb några dagar längre än jag skulle för börja spy så av epiduralen under kejsasnittet så dom råka sy i min tunntarm så fick antibiotika xtra. Felicia va oxå inskriven på neo medans jag låg på bb. Va lite jobbigt att se alla andra mammor ha sina barn och gick runt och myste med dom medans jag fickgå iväg och sen lämna henne på en annan avd.
    Urch inte kul med öronbarn =( Hjälpte rören då?

Ja den är rätt sjuk.. närman satt i "ammningsrummen" på neo så va de flera som inte ville amma och dom lät så sura i personalen för dom sa nej till de.
    Ja den där vägningenkunde ta dö på en.. man blev så lessen om man suttit och försökt amma i typ 30 minuter och sen bara ätit 5-15 ml..
    Va skönt att de släppte bara via att prata med någon =)
  • LsomiLinda
    Zunrose skrev 2010-12-07 15:19:38 följande:
    precis det kändes verkligen som inte man som bestämde över sitt barn visst de var deras patient men det var ju ens egna barn ...
    ja att dem inte bara kunde gett er flaskan..
    samma här vi kör också på NAN
    ..

javisst är så varje återbesök också så frågar dem har pappan träffet henne eller sett henne!
    nejdå det gick bra hon blev fri från inflammationen efter 1 vecka men hon fick en böld på armen av en nåål hon hade så vi fick stanna 2 veckor i lund för behandling för först trodde de att det var ngt med inflammationen..
    men allt har gått bra hon bajsar av sig själv o så nu vilket hon inte gjorde innan man fick hjälpa henne med en tops i rumpan..

va skönt ..
    min tjej vakande 3 h för de va inmatat sen helt plötsligt sov hon hela nätterna o nu sover hon från cirka 21 till 8 =) hur går de för eran??
    Ja i början vågade jag inte ta i henne för man visste inte om dom skulle göra något så man fick fråga personalen om man fick ta i sitt eget barn.. de kändes konstigt.

Men de har ju inte dom med att göra om pappan träffar flickan ju?
    Va skönt att de försvann men synd att hon fick en blödning av den så ni blev kvar lite längre.
    Ja här går de lite trögt med magen men räcker oftast att man maserar lite så kommer de igång =)

Okej Felicia vaknar allt mellan 2-4 timmar men oftast så äter hon runt 11-12 och sen när jag ska lägga mej efter de målet så somnar hon inte. Utan kan ligga vaken i 2 timmar och antingen vill va i famnen eller bara liger äch rör påsej och skricker tills jag tar upp henne.. sen vaknar hon efter 2 timmar för då är hon hungrig..
    Men kul att din sover så länge =) Äter hon inget där emellan?
  • LsomiLinda
    Zunrose skrev 2010-12-07 17:08:21 följande:
    javisst va de så !
    det var en böld och ingen blödning=)
    nej de har de inte något att göra med för är ju ja som ska lägga min fokus på henne då ska de se till så att ja mår bra tycker ju ja o inte höra en massa prat om hennes pappa för när folk frågar säger ja rakt ut hon har bara en pappa på papper vilket inte betyder så mycket anser ja !!!
    de kommer säkert at vända..nej hon sover hela tiden =)
    Hehe skrev lite fel ser jag =) Mena ju böld =p
    Ja precis för ska du gå och tänka på han hela tiden så orkar man inte. Har en kompissom fick en pojk för 5 år sen och pappan finns inte med i bilden. Så mötte hon pappa på en pizzeria förra veckan och han titta inte ens på pojken.. sa inte ens hej.. tråkigt sånt.
    Va skönt att hon sover hela tiden =) Felicia somna halv 3 inatt*gäsp*
  • LsomiLinda
    Kazeer skrev 2010-12-07 17:14:48 följande:
    Båda mina barn är prematurer och de föddes tillväxthämmade.

Äldste sonen föddes i vecka 36+3 och han är idag 3,5 år. Den gången blev det åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning.

Yngste sonen föddes i vecka 35+3 och han är idag 11 månader. Han var inskriven på neonatal i 33 dygn. Den första halvan av den tiden var vi på neonatalavdelningen och han låg på värmebädd och sondmatades. När han kunde hålla värmen själv, fick vi åka hem med hemsjukvård och han blev helt utskriven, när sonden togs bort. O har opererats för ljumskbråck två gånger. Första gången var vid 1,5 månads ålder och sedan kom det tillbaka på samma ställe och andra operationen gjordes fyra veckor efter den första. Nu är han, som sagt, elva månader och jag ser med spänning fram emot 1-årsbesöket på BVC för att se om han har nått upp till 8 kg-strecket på vågen.
    Är de vanligt att om man får mer barn så kan de bli prematurfött?

Att pojkar får ljumskbråck va tydligen väldigt vanligt sa dom på neo när vi hade "föräldrarcafe" men de är skönt att mankan ta bort de =)

Fick ni hemsjukvård.. tänk om jag hade kunnat få de. Då had eman nog inte vart så stressad. Hur funkar sånt? Va de nån hemma hela tiden hos er eller kom de nån vissa tider på dygnet?
    Min lilla Felicia fick oxå sondmatas och ligga på värme dyna och behövde bara sola 1 dyng så de va skönt. Tyckte de va sjukt jobbigt när hon låg och sola. Såg så hjälplös ut så de dygnet va jag hur lessen som helst.. Fast vet att de va en bra sak och inget som skadade henne.
    Oj va spännande =) Vi går ju 1 gång i veckan än så länge och väger och tycker de är lika spännande varje gång hon ska vägas =D
  • LsomiLinda
    Kazeer skrev 2010-12-08 14:56:42 följande:
    Jag vet inte om det är vanligt att man återkommande föder prematurbarn. Men för mig verkar det tydligen vara så att jag inte går tiden ut och att mina barn är ganska så små.

Hemsjukvården fungerade så att det kom hem en sköterska till oss 2 eller 3 gånger i vecka för att väga O och för att höra med oss att allt kändes bra. I början kunde jag inte alls föreställa mig att åka hem så länge O hade sonden kvar men efter 16 dygn på neonatal så var det väldigt skönt att komma hem. O lyckades dra ut sonden två gånger under tiden med hemsjukvård. Vi satte strumpor på hans händer för att han inte skulle kunna komma åt sonden. Ruskigt snabb var han
    Okej.. när vi va på neo så va de en mamma där som fött alla sina 3 barn i v34 så de kan ju va något att en del föder prematurt.
    På min sida har inte barnen varit så stora men på mn sambos sida har dom vägt allt mellan 4300 till 5900 så är glad att hon inte vägde så mycke Flört

Okej de va ju bra att dom inte sprang där så mycke så. Jag tyckte de va jätte skönt att komma hem. Fast vi hade ju blivit av med sonden och så. Ja den där sonden drog min lilla flicka ut 2-3 ggr oxå. De går sjuktfort.. fattar itne hur fort de går. Och hinna dra ut den långa slangen så fort Glad
  • LsomiLinda
    Zunrose skrev 2010-12-08 15:52:34 följande:
    förstog nästan det ;)
    okay va pinsamt o jobbig sits vet att om ja skulle träffa min dotters pappa att han Iallafall skulle hälsa men vet inte om han skulle kolla åt hennes håll !

javisst
    shit du ska se att de vänder säkert sedan =))
    Ja de va nog lite pinsamt.. dom va ändå tillsammans rätt länge innan dom fick pojken och sen gjorde slut.

Ja de får vi hoppas.. inatt sov hon mellan 1 och halv 5 så idag känner jag mej utvilad Flört
    Tänktepå de hur länge va din dotter bebis? Felicia är snart 2 månader och hon är fortfarande som en liten nyfödd.. visserligen är hon bara 3v om hon skulle kommit i v40 men hon är inte alls som andra bebisar som är födda runt samma tid i oktober.
  • LsomiLinda
    vpantzar skrev 2010-12-08 16:00:01 följande:
    Hejsan allihopa.
    Jag har en pojke som föddes en timme in i vecka 32 efter att jag legat på förlossningen i 2 veckor då vattnet plötsligt gick en natt i vecka 30. Efter 2 långsamma veckor av stillaliggande kom han ut med suklocka.
    Allt gick jättebra de första veckorna förutom de vanliga andningsuppehållen som dessa små har.  Två dagar innan vi skulle åka hem i vecka 36 fick han tre långa andningsuppehåll på raken och vid ett tillfälle blev han mörklila i ansiktet och fick syrgas. Vid alla tillfällena var det under amningen. Därefter har han haft problem med andningen under amningen och vi blev kvar utterligare en dryg vecka. Ingen vet vad det berodde på och nu är han tre månader och har fortfarande lite problem med andningen och särskilt när jag ammar honom.
    Är det någon som känner igen detta? Är så orolig att det ska påverka honom och särskilt den gången som han blev blå i ansiktet.
    Tyckte också att det var väldigt stressigt med amningen och att väga före och efter hela tiden. Det blev sådan prestationsångest hela tiden... Tycker fortfarande det är jobbigt när han ska vägas på MVC då man är rädd att han inte gått upp i vikt tillräckligt mycket..
    Hur tycker ni att era barn är sena i utveckligen om ni jämför med de barn som har beräknad förlossningsdatum samtidigt som era barn?
    Hej =)
    Låter ingen vidare med andningen där =( Har inte de problemet tyvärr men tycker min lilla tjej "tjuter" konstigt ibland.. precis som hon chippar efte luft.
    Tänkte ta upp detta på bvc nästa gång.
    Vad säger dom på bvc om hans andning då?
    Jag tycker Felicia är lite sen.. eller ja om man gämför med andra bebisar som är födda samtidigt som henne såsitter dom redan lite i soffan och sover rätt bra och är mer vaknar på dagen. Men Felicia som är född i v34+1 så är hon rätt trött och inte vaken så länge. förutom på natten.
    Men en tjej som skulle haft samtidigt som mej hennes pojk är mer "mogen" än min lilla. Han är oxå mer vaken och så! Så Felicia är ju typ väldigt mycke bebis än!
  • LsomiLinda
    Minnon skrev 2010-12-08 16:07:41 följande:
    Fick min son i v. 35+1 i Karlskrona, vi låg inne på bb + Neo i ungefär en vecka med dispens efter ett par dagar att få åka hem "över dagen". Det som kändes mest var att bhöva gå in på en annan avdelning än den man själv låg på och "låna" sin son ett tag, visst är det viktigt med vägning och liknande på prematurer men det kändes lite knasigt ändå.
    Nu hade han bara sond ett par dygn för han åt så bra från första början (vilket besparade mig och min man ifrån amningshysterin som ibland kan råda bland sjukhuspersonal) även om det blev lite jobbigt när jag lyckades dra på mig mjölkstockning titt som tätt. Sen hade vi varken andningslarm eller värmebädd särskilt länge det heller, men de första dagarna när man nyttjade det mesta de hade där inne på Neo så kan jag säga att man inte var så kaxig.
    Nu är han snart 1,5 och minst i flocken visserligen, men det tar han igen genom att vara helvild.
    Vi har inte haft några problem på grund av den prematura födseln, däremot så har han varit liten hela tiden. Fast det hade han nog varit även om han vart fullgången misstänker jag. =)
    Va skönt att ni fick åka hem över dagen. Vi fick inte de då vi bodde en bra bit från sjukhuset =( Så fick snällt stanna kvar i lite mer än 1 måndad.
    Ja så kände jag oxå att man bara "lånade" sitt eget barn. Man täntke "vågar man lyfta upp henne, vågar man gör si vågar man göra så".
    Och de där med vägningen tyckte jag va kul i början och såg att hon ökade i vikt och så.. men sen när man såg att amningen inte funkade så bra så va de inte kul och man blev mycke besviken närman såg att hon inte ätit nåt nästan på 30 minuter. Va ju inte besviken på henne utan på mejför de inte funka..
    Ja amningshysterin är ju helt sjuk.. vi ville pröva flaska i 2 veckor men de fick vi inte.. Så tillslut fick vi de och efter 2 dagars prövande va vi hemma =)
Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..