• Pjoddas

Mountain Buggy Terrain

Hej!
    Första barnet och tillika första vagnen. Vilken djungel Skrattande

Vi var ute efter Mountain Buggy pga kompisars erfarenheter men fastnade
    direkt för den nya modellen "tearrin" när vi väl kom till butiken!  Har försökt hitta blivande
    föräldrar/föräldrar som köpt denna för att kunna utläsa vad som tycks om vagnen... men jag kan inte
    hitta någon.
    Är det någon är som har köpt Terrain?? Vad tycks??

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Mountain Buggy Terrain
  • kejtan

Har precis rullat in en nyinköpt Terrain så jag återkommer med rapport om det fortfarande är aktuellt!

• Cafe Solo

Fyra hjul är bättre än tre. Det är stadigare och du kan ha vagnen framför dig när du åker rulltrappa.

Ha fasta hjul (inte ett roterande framhjul). Den är stadigare och vagnen styrs ändå genom att pressa ner handtaget.

Se till att ha en stor korg under vagnen och gott om krokar. Du kommer att fatta varför när du går och handlar.

Köp en vagn med kullager istället för glidbrickor av plast i hjulen. Den håller längre.

Kolla hur hög vagnen blir när den är ihopfälld. Skillnaden kan vara stor.

Se till att inga bärande delar är av plast, exempelvis leder. De kommer att gå sönder.

Är kvaliteten bra kan du köpa en begagnad vagn och spara tusenlappar.

• Pjoddas

Kejtan: Ja, gärna! Återkom med recension Skrattande

Cafe Solo: Att 4 hjul är stadigare än 3 är nog en sanning med modifiaktion. Sen har jag stora
    ryggproblem och denna väger så mycket mindre än de flesta 4hjulingar, och jag slipper ens böja mig när jag ska lyfta in den i bilen, till skillnad från t ex brios eller emmaljungas.. Anledningar att vi väljer Terrain är
    dess enorma förmåga att ta sig fram varhelst det behövs, till skillnad från en fyrhjuling som inte är lite lättarbetad i terräng, som orienterare är detta ovärderligt. Mannen kan även ha denna med sig ut på sina löparrunder vilket verkligen är ett plus.
    Denna modell är dessvärre så pass ny att de inte finns begagnade annars håller jag med om att det finns en
    god poäng med det!! Glad

• alvide
    Cafe Solo skrev 2010-12-13 22:07:57 följande:
    Fyra hjul är bättre än tre. Det är stadigare och du kan ha vagnen framför dig när du åker rulltrappa.

Ha fasta hjul (inte ett roterande framhjul). Den är stadigare och vagnen styrs ändå genom att pressa ner handtaget.

Se till att ha en stor korg under vagnen och gott om krokar. Du kommer att fatta varför när du går och handlar.

Köp en vagn med kullager istället för glidbrickor av plast i hjulen. Den håller längre.

Kolla hur hög vagnen blir när den är ihopfälld. Skillnaden kan vara stor.

Se till att inga bärande delar är av plast, exempelvis leder. De kommer att gå sönder.

Är kvaliteten bra kan du köpa en begagnad vagn och spara tusenlappar.
    Fyra hjul är bättre än tre stämmer inte!!! Jag har haft både och. Trehjulingen kom fram i ojämn terräng och i snö mycket bättre!

TS: Mountain Terrain kommer att vara super på ojämn terräng ÄVEN när det lutar kraftigt. Tro mig jag har kört på klippor och i skog (dock med den vanliga Urban Jungle). Terrain är för och köra just i terräng!
  • Cafe Solo

... och så är risken att välta mindre med en fyrhjuling. Provsitt på en trebent myran-stol så förstår ni varför de numera har fyra ben.

Tjingeling.

• kejtan

Funkar finfint! Är så glad över vagnen och kör nästan skrattandes och med flit genom djupsnö! Fjädringen är superb och hjälper massor där det lutar och är ojämnt. Fråga på bara om det är något annat ni vill veta. Har haft både trehjuling och fyrhjuling innan, den senare också med luftdäck. Välta med den här vagnen är det inte tal om och ska du upp ett steg, på tex bussen låser man bara framhjulet med en liten vridning. Vi köpte den pga av att vi var lessa på onda ryggar, svår framkomlighet i snömodd och liten säger att vagnen är skönast hitills, så, so far so good. :)

• piiiinkcat

Å jag vill också ha en... sitter å nagelbiter just nu för jag vil lha en... har velat länge.. och nu så kommer de med freeeridern också.. så skall köpa till den till dottern som är 4 åe... fan vad jag längtar.. någon som vill byta den mot en mountain buggy duo?

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ en liten änglaflicka född aug -05
  • piiiinkcat

freeriden kommer i mars.. det är en åkbräda till vagnen... typ som en sparkcykel
    http://shop.mountainbuggy.com/bilder/produkt/org_FreeRider00019_pink.jpg?rand=96453395

• piiiinkcat

Men hallå, nu var jag hetsig och beställde en Terrain vagn.. dum jag är.. jag har ju inga pengar..

• piiiinkcat

Snart är den här.. den som väntar på något, väntar alltid för länge.. Får se vad sambon säger när han kommer hem och syskonvagnen är borta.. =(

• IDA2009

Hej! Sitter oxå och funderar över en terrain...måste komma ut och börja röra mig! Jag har hittat den billigast utomlands, även med frakt. Piiiinkcat vart har du beställt din?
    Fö har jag läst någonstans att dom (phil and teds som köpte upp) har slutat modellen terrain? Stämmer detta?

tacksam för svar!

mvh,
    IDA

• piiiinkcat
    IDA2009 skrev 2011-02-17 12:21:22 följande:
    Hej! Sitter oxå och funderar över en terrain...måste komma ut och börja röra mig! Jag har hittat den billigast utomlands, även med frakt. Piiiinkcat vart har du beställt din?
    Fö har jag läst någonstans att dom (phil and teds som köpte upp) har slutat modellen terrain? Stämmer detta?

tacksam för svar!

mvh,
    IDA
    Jag köpte min från England, gav 5200 för min Terrain och fick då med både pump och stormcover (detta brukar inte ingå i vagnen när man köper den i butik i Sverige). Frakten ingick och jag hade den på under en vecka. Terrain vagnen verkar fortfarande tillverkas, men jag vet inte hur länge... det släpptes en ny modell förra året - Terrain 2010. Älskar vagnen, men den är ju ganska så lik den vanliga Urban Jungle vagnen bortsett från den extra vadderade / stadiga sitsen och de stora bakhjulen. Sen är den mycket mer fjädrande och är super på skumpiga underlag. Vet inte om stormcovern kommer användas så mycket.. Det blir nog när det är riktigt hällregn ut och man bara måste ut. Annars håller jag mig mest inomhus när det är pissväder.

Den är i alla underbar att ha på långpromenaderna och joggingrunda runt torpet... men jag längtar till våren/sommaren då man kan ta den på en riktig omgång runt stan.

/Diana 
  • rednose

Jag kanske är lite sen eftersom tråden verkar smått död. :)

Men, ville bara inflika att Terrainen är så sjukt grym! Mycket bättre än Urban Jungle som vi hade innan. :)
    Jag knatar 13 km om dagen med vagnen i skogen och den tar sig verkligen fram hur lätt som helst.
    Lillan sover som en stock tack vare stötdämpningen i chassit. (hon är 9 månader nu)
    Var även den enda vagnen i spåret i vintras med all snö och det var inte heller några problem.
    Är man en aktiv människa tycker jag absolut man ska satsa på Mountain Buggy Terrain! Awesome! :) 

• piiiinkcat
    rednose skrev 2011-03-11 20:20:57 följande:
    Jag kanske är lite sen eftersom tråden verkar smått död. :)

Men, ville bara inflika att Terrainen är så sjukt grym! Mycket bättre än Urban Jungle som vi hade innan. :)
    Jag knatar 13 km om dagen med vagnen i skogen och den tar sig verkligen fram hur lätt som helst.
    Lillan sover som en stock tack vare stötdämpningen i chassit. (hon är 9 månader nu)
    Var även den enda vagnen i spåret i vintras med all snö och det var inte heller några problem.
    Är man en aktiv människa tycker jag absolut man ska satsa på Mountain Buggy Terrain! Awesome! :) 
    Håller helt fullt med... det är en supervagn som tar sig fram nästan överallt =) Enda problemet jag har haft är bromsen, var inne och kolla detta på barnvagnsstället men de kunde inte svara på vad som var fel. Bromsklaffen går liksom in i hjulet... spelar ingen roll hur jag ställer in hjulen.. samma problem ändå. De tyckte jag skulle skicka tillbaka vagnen, men det känns det ju knappt värt med tanke på att den kommer från Holland. =/
  • Jedh
    Är det någon som har koll på måtten på Mountain Buggy Terrain ihopfälld utan hjul? Tack på förhand!
Svar på tråden Mountain Buggy Terrain