-
ja det så olika det där men då har ni som föräldrar små huvuden ellermyran82 skrev 2010-12-29 10:10:32 följande:Sonen hade 42 cm vid 6½ månaders ålder, men han har ganska litet huvud.
-
okej jag är 1.67 och har 58 cmMagdalenaMaria skrev 2010-12-29 10:15:08 följande:Pappan har stort huvud typ 62 och är 1,87.
Jag har 56 och är 1,81.
och min kille är 1.96 och har 60 cm =)
så vår lillkille blir nog stor er oxå=) -
jjo runt 9 månader är medel på huvudomfång runt 46 cm lite mindre på tjejer och lite större på killar.. men min ligger ju tre kurvor över på huvud och två kurvor över på längd och vikt så han är ju stor och har stort huvudmyran82 skrev 2010-12-29 10:19:22 följande:Tror vi har ganska normala huvudet, men jag tycker sambon har ett ganska stort.
Sonen är inte stor för övrig heller (74 cm lång, ca 8200 g & nästan 9 månader) så hans huvud passar honom perfekt. Nu har han ca 44 i huvudmått. -
någon mer med mått?
-
någon mer med mått
-
någon mer med mått
-
nu är min pojk 9 månader och har 50.5 cm. Undrar när det ska stanna av lite . För har växt ungefär en cm per månad. Någon med mått när era var 9 månader sen hur det fortsatte växa efter det ?
-
okej min pojkligger lite över tre streck över normalkurvan men har oxå alltid gjortdet. Dom gjorde ultraljud hjärna men allt såg bra ut . Räcker det med ultraljud . eftersom du fick röntga din dotterCorinnesMamma skrev 2011-01-14 10:19:54 följande:min dotter har 49½ och hon är nu 15månader. Hon ligger "två streck över normalkurvan" och har alltid gjort det. Enligt läkaren så har vissa stort - och vissa litet huvud. De röntagde hennes huvud när hon var liten, då de trodde att det fanns vätska där som inte rann ut som den skulle, att det var därför hennes huvud "va stort", men det fanns ingen vätska, utan hon har helt enkelt lite större huvud än "normalt" vad som nu klassas som normalt.
-
okej då har din dotter 3 cm mindre än min pojk .vargaa skrev 2011-01-14 17:26:22 följande:Min dotter är 8,5 månad och hade 47 på bvc i tisdags om jag inte minns fel.
-
okej men då är din dotter ungefär som min son alltså helhet. Fast dom är olika gamla då . Min son är lite längre då 77 cm men har huvudmått på50.1 .Men tycker inte heller hans huvud ser ovanligt stort ut . men vart lite orolig där ett tag när en läkare kommenterade hans storlek på huvudet.CorinnesMamma skrev 2011-01-16 12:49:04 följande:De gjorde ultraljud först, men var inte helt nöjda med resultatet (hon låg inte direkt still om man säger så..) Plus att hon stod ändå på väntelistan för MR, så de röntagde henne/ magnetkamera/ och uteslöt vätska.
Det kommer väl jämna ut sig lite när hon växer på sig lite och blir längre (just nu är hon ganska kort, 74cm), men det ser inte "konstigt" stort ut, inte alls, snarare tvärtom, har aldrig hört att någon tycker att hennes huvud "ser stort ut" -
idag är min pojk 9 månader och har 51 cm i omkrets på huvudet. men han var oxå 80 cm lång.
vad har era 9 månaders för mått? -
Idag är min pojk 3,5 år och mår bra och är en snart och normal kille. Inge som helst fel på han . Han har huvudmått 55 cm nu och det passar han bra. Han är väldigt lång oxå. Han är som en 5 åring i längd så han blir nog en stor pojk.
Mammave det var ingen fara alla utan han hade bara lite större huvud. Vissa har små vissa mellan vissa stora utan att det är nåt fel. Så visade det inge på hans utraljud så låter ju det bra . Men känner su oro så sök mer hjälp. Kommer ihåg hur orolig jag var. Nu tänker jag inte på det . Med vänlig hälsning, -
Kan skriva måtten fram tills nu så har du lite å jämföra med även om det är normalt om ditt van huvud är mindre eller större men alltid bra att kolla upp när man är orolig . Det skadar aldrig . 9 mån 51 cm 10 mån 51 cm 12 mån 52,3 cm 16 mån 53,5 cm 18 mån 54 cm 2,5 år 55,5 cm