Inlägg från: CorinnesMamma |Visa alla inlägg
  • CorinnesMamma

49 cm i huvudmått vid 7 månader Vad har era haft `?

min tjej har också bortåt 48-49cm, och har alltid haft "stor huvud". Två streck över "normallinjen", läkarna misstänkt att hon hade vätska som inte rann igenom som den skulle så vi gjorde ultraljud på hennes huvud när hon va drygt 2månader gammal, men inget vätska där inte :) hon har helt enkelt bara ett lite större huvud :) Det ser inte konstigt ut eller så. Det jobbiga är väl bara att hitta mössor som passar, den hon har nu är för barn 2-4år, haha :)

• CorinnesMamma

min dotter har 49½ och hon är nu 15månader. Hon ligger "två streck över normalkurvan" och har alltid gjort det. Enligt läkaren så har vissa stort - och vissa litet huvud. De röntagde hennes huvud när hon var liten, då de trodde att det fanns vätska där som inte rann ut som den skulle, att det var därför hennes huvud "va stort", men det fanns ingen vätska, utan hon har helt enkelt lite större huvud än "normalt" vad som nu klassas som normalt.

• CorinnesMamma
    Sunshine85 skrev 2011-01-14 12:52:41 följande:
    okej min pojkligger lite över tre streck över normalkurvan men har oxå alltid gjortdet. Dom gjorde ultraljud hjärna men allt såg bra ut . Räcker det med ultraljud . eftersom du fick röntga din dotter
    De gjorde ultraljud först, men var inte helt nöjda med resultatet (hon låg inte direkt still om man säger så..) Plus att hon stod ändå på väntelistan för MR, så de röntagde henne/ magnetkamera/  och uteslöt vätska. 

Det kommer väl jämna ut sig lite när hon växer på sig lite och blir längre (just nu är hon ganska kort, 74cm), men det ser inte "konstigt" stort ut, inte alls, snarare tvärtom, har aldrig hört att någon tycker att hennes huvud "ser stort ut"
  • CorinnesMamma
    Sunshine85 skrev 2011-01-16 14:25:30 följande:
    okej men då är din dotter ungefär som min son alltså helhet. Fast dom är olika gamla då . Min son är lite längre då 77 cm men har huvudmått på50.1 .Men tycker inte heller hans huvud ser ovanligt stort ut . men vart lite orolig där ett tag när en läkare kommenterade hans storlek på huvudet.
    Det var en läkare en gång som tyckte att hennes huvud var stort (därav remiss för ultraljud), och jag kommer ihåg att jag blev chockad när han sa "hon har lite stort huvud", jag hade aldrig tänkt tanken att hennes huvud var stort :) 
  • CorinnesMamma
    Sunshine85 skrev 2011-01-24 15:44:44 följande:
    idag är min pojk 9 månader och har 51 cm i omkrets på huvudet. men han var oxå 80 cm lång.
    vad har era 9 månaders för mått?
    När C var 9månader så var hon 71cm lång och huvudet var 48 (om jag inte minns fel)
Svar på tråden 49 cm i huvudmått vid 7 månader Vad har era haft `?