• snöboll1

Fragminspruta hur??

Hej!
    Har fått Fragmin utskrivet för att försöka förebygga missfall men har inte fått någon bra beskrivning hur man gör. Fick ej prata med läkaren direkt utan via en telefonist som inte kunde så mkt om detta och på apoteket fick jag inte heller mkt info. Så nu sitter jag här o våndas...
    Har förstått att man ska ta den i magen?  Hur noga var? Ska man hålla ett hårt grepp om en valk? Kan man dra ut sprutan direkt man sprutat in? Spruta snabbt el långsamt?
    Snälla, nån som kan detta??

• Svar på tråden Fragminspruta hur??
  • Villimey

Under naveln eller i låret brukar man kunna ta subkutana sprutor(som bara ska in under huden). Ta ett tag om en valk och sätt in nålen och jag tror att jag räknade till 10 eller så och sedan ut. Det kan sticka och strama lite efter fragminet. Jag tyckte det stramade mindre om jag vilade en stund efter.

• Vickan I

Jag har haft en tidigare blodpropp och var tvungen att ta fragmin varje dag under hela graviditeten. Vad dåligt att du inte fick ngn ordentlig info. Men står väl med en bruksanvisning? Ring sjukvårdsrådgivningen och hör annars.

Jag tog den (eller sambon gav den snarare då jag är spruträdd ) i magen. Tog tag om en valk lite på sidan, inte mitt fram och bytte sedan sida varannan gång/dag. Sedan stack sambon in nålen, hela vägen och sprutar långsamt in vätskan (gör mindre ont då tycker jag)  sedan väntade vi några sekunder innan han drog ut nålen igen så ingen vätska kom ut igen.

Inte så noga var, men ta en valk. Spelar ingen roll om du håller hårt eller ej. Mindre ont om jag inte höll så hårt upptäckte jag. Vätskan kan du också spruta fort eller långsamt, beroende på hur du tycker det känns.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • M2003

Ta ett tag i en valk under naveln och stick in en liten bit bara in i fettet. Spruta in. Det känns inte så mycket.

• M anna

Vanligast är att man tar den i magen eller i låret.
    Håll sprutan som man håller en penna, lyft upp ett hudveck (valk) med andra handen och stick in kanylen med ungefär 45 graders vinkel. Spruta in ganska långsamt för sprutar man för fort kan det kännas ungefär som ett humlestick. När du har sprutat in allt kan du vänta någon sekund innan du drar ut sprutan. Försök att byta injektionsställe mellan gångerna så att du sticker på precis samma ställe varje gång.

Hoppas att det hjälpte något!

• snöboll1

Tack alla snälla för era svar!! Snart är det dags... Överväger dock låta maken göra det åt mig...

• Villimey
    snöboll1 skrev 2010-12-06 21:11:38 följande:
    Tack alla snälla för era svar!! Snart är det dags... Överväger dock låta maken göra det åt mig...

Gör så, alltid lite jobbigt att sticka sig själv. Hoppas att ni har blivit hjälpta av svaren.
  • BettanB

Usch, nej ta inte i låret eller precis under naveln. Åtminstone tycker jag att det svider mer där. Jag fick tillsagt mig att man skall tänka sig som ett "leende" som går under naveln och upp/ut mot sidorna; ta utifrån det. Jag föredrar att ta i en valk en bra bit ut på sidan och byter sida varje dag. Håll kvar valken en stund efteråt så blir det mindre blåmärken (men det kommer att bli märken i början).
    Jag trycker in nålen ganska försiktigt och sprutar försiktigt in (inte överdrivet dock); drar ut nålen till hälften, väntar någon sekund och drar sedan ut nålen helt. Allt enligt noggranna instruktioner från min underbare läkare.

Tar förresten sprutorna av samma anledning som du och för mig har de funkat kanon (tar dock innohep, nästan samma sak).

Sorg i BettanMansion.
  • Krikiz

Här finns några tips på hur man gör när man ger en subcutan injektion (som det heter på fackspråk). De grå fälten på vissa bilder visar var man skall sticka för att upptaget av läkemedlet skall bli så bra som möjligt.

http://www.google.se/images?hl=sv&q=subkutan+injektion&rlz=1R2RNWZ_svSE356&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=vUT9TJS4KNCfOtSbxdQK&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CDEQsAQwAg&biw=1259&bih=547

Tycker ni fortfarande att det känns konstigt, obehagligt eller osäkert, så ta kontakt med barnmorskan eller distriktssköterskan på vårdcentralen, så att ni kan få ordentliga instruktioner! Annars är regeln som tidigare skrivits att ta ett ordentligt tag om en valk på magen eller låret och sticka i 45 graders vinkel. Tänk dig att du kastar iväg en dartpil - ju rappare stick, desto mindre känns det! Efter att du stuckit in, vänta ett par sekunder så att du hinner se om det backar upp blod i sprutan. OM det gör det finns det en risk att du hamnat i ett blodkärl (vilket är väldigt sällsynt, men ändå). Ser du inget blod är det bara att sakta spruta in läkemedlet under några sekunder och sedan dra ut sprutan. Det är inte så roligt de första gångerna, särskilt när man inte är van, men det kommer med all säkerhet att gå bättre och bättre för varje dag!!!!!

Lycka till!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • snöboll1

oj vad ni är snälla och svarar o stöttar! Nu är det gjort!!   Maken fixade det, visst det stack lite o brände efteråt men det får det är det ju värt om det hjälper!
    BettanB: vad härligt om det funkat! Hur långt har du kommit?Hur länge ska du spruta?
    Har också börjat med progesteron  idag men herregud, de kom ju ut lika fort igen!! Får nog prova en annan metod imorgon...

• BettanB

humlan: Har haft 5 mf/ma tidigare, men är nu i v.31.
    Progesteronet bör man ta så man kan ligga en liten stund efteråt; det kommer fortfarande kladda en del, men då hinner kroppen ta upp det den skall.
    Lycka till!!

Sorg i BettanMansion.
  • snöboll1

BettanB: Oj vad roligt för er!! Nu hoppas jag på samma tur. Har haft tre missfall tidigare, två tidiga och ett sent.

• BettanB

Fragmin kan nog vara det som gör susen. Jag började ta sprutorna redan vid äl den här gången och tror att innohep verkligen kan vara vad som gjort skillnaden för mig. Om du vill prata med fler som haft många missfall så finns vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Fragminspruta hur??