• skrotis78

Är det lättare att få snitt beviljat om man tidigare fött med snitt pga förlossningsrädsla?

Födde min dotter med planerat snitt pga förlossningsrädsla. Då gick jag igenom en rad Aurorasamtal, samtal med läkare och barnmorskor.
    Om jag skulle bli gravid igen, måste man gå igenom hela processen igen eller är det lättare att få snittet beviljat andra gången?

• Svar på tråden Är det lättare att få snitt beviljat om man tidigare fött med snitt pga förlossningsrädsla?
  • MsMe

Samma för mig, fick beviljat snitt i september förra året på grund av förlossningsrädsla.
     Är nu gravid med nr 2 som beräknas komma 2a maj, och har fått snitt beviljat igen.
     Läkaren sa, och jag citerar: -"Vi ifrågasätter bara en gång."

Jag fick mitt snittbeslut redan i vecka 14, denna gången. För att jag skulle kunna få koppla av under graviditeten.

Lycka till, och berätta gärna hur det går!

• bustjejen

Hej.
    Jag är snittad 2 ggr pga just förlossningsrädsla.
    Andra snittet behövdes inget samtal, utan bara en remiss på samma indikation från MVC.

• Skogsflickan

Jag hade visserligen inga som helst problem att få planerat snitt första gången. Snittades av andra orsaker. Sa till spec.gyn på mvc att jag föder INTE vaginalt, alla är INTE gjorda för det...Hon sa ordagrannt ;" INGEN kan tvinga dig att föda vaginalt. detsamma sa chefsöverläkaren på sjukhuset. Står i min mvc journal:  "Har lovat patienten att INGEN kan någonsin tvinga henne till vaginalförlossning. rekommenderar starkt Planerat snitt för denna patient.

Sjukhusläkaren skrev: " Patienten får EJ övertalas till vaginalförlossning om en eventuell förlossning kommer igång tidigare" Vid oklarheter vänligen kontakta xxxxxxxx OMEDELBART (läkarens signatur)

Jag frågade hur det blir OM jag blir gravid igen och fick till svar att även då kan ingen tvinga mig, men då slipper jag samtalet med läkaren på sjukhuset utan då blir det bara en remiss från spec.mvc gyn till sjukhuset och sen får jag en tid på posten =)

• Fredis
    Skogsflickan skrev 2010-12-01 23:20:20 följande:
    Jag hade visserligen inga som helst problem att få planerat snitt första gången. Snittades av andra orsaker. Sa till spec.gyn på mvc att jag föder INTE vaginalt, alla är INTE gjorda för det...Hon sa ordagrannt ;" INGEN kan tvinga dig att föda vaginalt. detsamma sa chefsöverläkaren på sjukhuset. Står i min mvc journal:  "Har lovat patienten att INGEN kan någonsin tvinga henne till vaginalförlossning. rekommenderar starkt Planerat snitt för denna patient.

Sjukhusläkaren skrev: " Patienten får EJ övertalas till vaginalförlossning om en eventuell förlossning kommer igång tidigare" Vid oklarheter vänligen kontakta xxxxxxxx OMEDELBART (läkarens signatur)

Jag frågade hur det blir OM jag blir gravid igen och fick till svar att även då kan ingen tvinga mig, men då slipper jag samtalet med läkaren på sjukhuset utan då blir det bara en remiss från spec.mvc gyn till sjukhuset och sen får jag en tid på posten =)
    Hade du extremt "tydliga skäl" till att få snitt då första ggn? Eftersom de så strakt gick på din linje? MIssförstå mig inte, det är ju jättebra - bara blev snopen, trodde man generellt var tvungen att tjata, böna och be och gråta lite.
  • Skogsflickan
    Fredis skrev 2010-12-02 18:51:26 följande:
    Hade du extremt "tydliga skäl" till att få snitt då första ggn? Eftersom de så strakt gick på din linje? MIssförstå mig inte, det är ju jättebra - bara blev snopen, trodde man generellt var tvungen att tjata, böna och be och gråta lite.
    Mina skäl var att jag föder INTE vaginalt då jag INTE är gjord för det och INTE alla kan föda vaginalt. Hade ALLA kvinnor kunnat föda vaginalt hade akut/urakuta snitt inte funnits..det höll dom med mig om. jag sa att OM jag skulle tvingas så kanske jag får panik under förlossningen och få panik är inte bra då det med största sannolikhet kommer sluta i akutsnitt. det kommer ge mig ett psykiskt lidande och det kommer ju eventuellt leda till att jag skjuter barnet ifrån mig dels pga smärtan, dels pga paniken och sedan stressen över ett akutsnitt..

Sen tyckte jag att en vaginalförlossning för MIG är som ett övergrepp på min kropp då 111 personer ska komma in o känna i underlivet hur öppen man är, det för mig är värre än våldtäkt. Jag sa att i det fallet kommer jag anmäla dom för just övergrepp.

Det var mina argument EFTER att läkaren sa att INGEN kan tvingas föda vaginalt då det kan skapa en inre stress hos kvinnan som kan påverka förlossningen negativt.

Hon frågade EFTER vad jag egentligen hade för argument..Sen sa hon att med dom argumenten höll hon med mig i det. Hon skulle ha beviljat på dom grunderna med.

(jag har sett förlossningar under min utbildning och det var det HEMSKASTE jag sett i hela mitt liv och jag arbetar ändå inom akuten där man sett allt)
  • Fredis
    Skogsflickan skrev 2010-12-02 23:42:03 följande:
    Mina skäl var att jag föder INTE vaginalt då jag INTE är gjord för det och INTE alla kan föda vaginalt. Hade ALLA kvinnor kunnat föda vaginalt hade akut/urakuta snitt inte funnits..det höll dom med mig om. jag sa att OM jag skulle tvingas så kanske jag får panik under förlossningen och få panik är inte bra då det med största sannolikhet kommer sluta i akutsnitt. det kommer ge mig ett psykiskt lidande och det kommer ju eventuellt leda till att jag skjuter barnet ifrån mig dels pga smärtan, dels pga paniken och sedan stressen över ett akutsnitt..

Sen tyckte jag att en vaginalförlossning för MIG är som ett övergrepp på min kropp då 111 personer ska komma in o känna i underlivet hur öppen man är, det för mig är värre än våldtäkt. Jag sa att i det fallet kommer jag anmäla dom för just övergrepp.

Det var mina argument EFTER att läkaren sa att INGEN kan tvingas föda vaginalt då det kan skapa en inre stress hos kvinnan som kan påverka förlossningen negativt.

Hon frågade EFTER vad jag egentligen hade för argument..Sen sa hon att med dom argumenten höll hon med mig i det. Hon skulle ha beviljat på dom grunderna med.

(jag har sett förlossningar under min utbildning och det var det HEMSKASTE jag sett i hela mitt liv och jag arbetar ändå inom akuten där man sett allt)
    Tack för svar o förlåt att jag stal tråden lite. Det var intressant att få höra, bra argument. Jag är gravid just nu i vecka 26,väntar på ett Aurorasamtal. Hade en HEMSK förlossning för snart 4 år sedan. Jag var paniskt rädd redan innan, hade inte tagit itu med det, fick en förlossning på 35 timmar, förlorade 2,6 l blod pga att jag gick sönder så mkt, fick en förlossningsdepression, och det tog LÅNG tid innan jag blev mig själv efter det (om jag ngnsin blev det..).
    Nu är jag livrädd över att bli nekad snitt
  • ceropegia

Måste tyvärr medela att det inte behöver vara lätt att få ett andra snitt.. Jag fick mitt första snitt beviljat väldigt fort pga förlossningsrädsla.. Trodde allt var kirrat för denna gången.. Men icke då! Fick först i princip nej.. Fick tjata och var på gränsen till tårar.. Tog över en timma innan läkaren hade insett sitt misstag och ändrat sig... Jag vägrade ge mig.. Men var beredd på att ev behöva kämpa..

Läntar efter Liten i magen! :)
  • Isa med Flisan

Födde mitt första barn vaginalt, mitt andra med planerat snitt pga förlossningsrädsla. Fick snittet beviljat på en kvart utan problem. Nu i dagarna ska jag föda mitt tredje barn och vill föda vaginalt av olika anledningar men har blivit tillfrågad om jag vill ha snitt även denna gång, så det var upp till mig att bestämma. Verkar vara olika från landsting till landsting.

04,08,11
  • Älskarlivet

Beror nog på var man bor. I vissa städer "vägrar" dom nästan att ge kejsarsnitt verkar det som.

Men om du fick på första bör det inte vara svårt att få på andra då du troligtvs bor i samma kommun fortfarande?

Jag bor i Helsingborg där det senaste tiden varit mycket skriverier i tidnngen om att vårt lasarett är det i landet som beviljar minst antal snitt.

Jag har redan fått mitt beviljat genomon min BM men det är pga att jag fick Eklampsi vid förra förlossningen. Det är ju en väldigt svår och farlig sjukdom så det är kanske inte så kosntigt att jag får det beviljat just  Helsingborg...

Lycka till!

• jomma

Ett argument som ni som vill ha snitt ven andra gången är säkerheten. I USA FÅR MAN INTE föda vaginalt efter man fått kejsasnitt pga ökad risk att livmodern går sönder vid vaginal förlossning efter kejsarsnitt. Risken är fortfarande mycket liten, men större än för dem som alltid fött vaginalt.

Om ni får snitt 2 gånger i sverige behöver ni inte tjata någon mer gång eftersom man i Sverige inte får föda vaginalt efter 2 snitt. Detta pga den ökade risk jag skrev om ovan.

Svar på tråden Är det lättare att få snitt beviljat om man tidigare fött med snitt pga förlossningsrädsla?