Ensam tonåring - hur kan jag hjälpa henne?
Hej!
Jag har en mycket ensam 15-åring. Det har kommit fram på senare tid att hon varit ensam under flera år, men vi har trott att det varit självvalt. Hon har alltid varit lite mer mogen än sina jämnåriga och har haft lite andra intressen. Hon har heller inte velat kompromissa och "göra om sig" för att passa andra. Då har hon hellre gått sin väg. Både en styrka och en svaghet kanske.
På senare tid har vi tagit kontakt med BUP då det kom fram att hon haft självmordstankar. Tänk att det gick så långt innan vi fattade! Vi får lirka ur henne bit för bit vad som är på gång i skolan. Det verkar dock inte som om det är ngn "riktig" mobbing som man kan peka på. Kanske mer så att de inte pratar med henne på raster och så. Som jag tror att det är, så känner hon sig utanför och vill bara bort. Har ingen att vara med på rasterna. Detta leder till att hon "mår dåligt" och skolkar.
Vad gör jag som förälder?
Vi har pratat med BUP, skolan, henne själv...men jag kan inte se någon lösning på vad vi, rent praktiskt, kan göra för att hjälpa henne igenom detta. Hon går i nian och det är ju inte långt kvar innan hon helt byter miljö och klasskamrater till gymnasiet.
"Försök att se framåt, det är inte långt kvar" är det som skolan kunde komma med. :-/
Hon har mycket svårt för att se framåt. Vill bara vara hemma och sova.
Alla aktiviteter som hon hade utanför skolan har hon slutat med då det blev för "jobbigt". Hon drar sig undan från allt och alla.
Det måste finnas andra som tyvärr varit i samma situation. Vad kan jag som förälder göra?
Man kan ju inte säga till ungdomarna att "nu ska ni vara snälla och umgås" det fungerar ju inte så i verkligheten.
Snälla, hjälp mig med förslag.