Saarraa skrev 2010-11-26 14:44:40 följande:
Jag har gått ner snart 6 kg på 4 veckor, och det med hjälp av
matdagboken.se. Man fyller i vikt och längd, samt hur aktiv man är så räknar matdagboken ut hur mycket kalorier du bör äta per dag.. Jag bestämde dock ett eget antal (1200 kalorier om dagen), och många tror att det är krångligt, men det är det absolut inte tycker jag. Mitt mål är att totalt gå ner 20 kg, och nu har jag 'bara' drygt 14 kg kvar. Mitt första delmål är att gå ner 8 kg till jul, och nu har jag snart bara 2 kg kvar och jag vet att jag kommer klara det.
Du fyller i det du äter under dagarna, vad och vilken mängd.. och då räknar matdagboken ut hur många kalorier du har fått i dig. Samma sak med träning/aktivitet under dagen, fyll i vad och hur länge du har utövat en viss aktivitet och matdagboken räknar då ut hur mycket du har förbränt :) Jag motionerar ungefär 30 minuter per dag, promenad. Men jag fyller även i dammsugning och övrig städning, för det räknas som aktivitet på matdagboken också.. även snöskottning :)
Jag äter aldrig över 1200 kalorier, oftast hamnar jag på 700-800 kalorier, och nej jag svälter mig inte. Jag äter stora portioner, men som är fattig på kolhydrater (som t.ex pasta, ris, potatis, bröd), sånt undviker jag så gott det går. Äter mycket quornprodukter (som är otroligt goda tycker jag) och lite grönsaker till.. Dricker alltid ett stort glas vatten innan jag börjar äta. Äter både lunch och middag, men någon frukostmänniska är jag inte. Brukar dricka en kopp te på förmiddagen, till mellis och en på kvällen. Jag äter aldrig något efter middagen, utan vill jag ha något på kvällen så blir det en kopp te.
Godis/snacks och läsk/saft har jag slutat helt med, och det var tungt dom första dagarna.. Men sen gick det bra och det är väldigt sällan som jag är sugen på sånt faktiskt.
I min blogg har jag en kategori som heter Min viktresa, du kan ju kolla in där och se ungefär vad jag brukar äta :) Och det är bara att fråga om du undrar något.
Har reggat mig på Matdagboken nu...men jag fattar inte hur jag skriver in måltiden
Fattar ingenting...