• s89

Född v35+6

Fick en dotter född i vecka 35+6 förra veckan. Hon behövde aldrig ligga på neo, utan åkte upp till BB direkt.
    Hon suger bra, men går inte upp lika mycket i vikt som läkarna vill.
    Ska tillbaka idag o väga henne igen. Hon hade gått upp 5 g igår. Hoppas att hon inte gått ner mer idag. Är så orolig. Dem vill att vi matar till henne med 10 ml varje dag. Men herregud tänker jag, hur ska denna lilla kropp få i sig precis som ett fullgånget barn? Hon äter väl tills hon blir mätt?

Hon vägde 2800 när hon kom ut, och var 47 cm lång.
    Mammas o pappas lilla älskling!

Om hon skulle behöva sondas, vart kommer hon ligga då? NEO eller BB?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Född v35+6
  • viseversa

Fast hon är ju inte så prematur trots allt. Tror nog det kommer gå bra. Vet att man är orolig i början men det går bra och hon kommer öka i vikt så småningom. Ge det lite tid bara.

Har själv en dotter som föddes i v 36+0. Hon hade svårt att hålla värmen och gick också upp lite tögt i början. Men det vände och idag är hon en frisk 2 åring=)

Grattis till lilltjejen ts. Hon kommer klara detta galant. Och OM hon behöver sondas så får ni nog ligga kvar på bb då det bara handlar om en slang i näsan ner i magen och det behövs ingen intensiv vård för. Det är nog bara för att hon ska gå upp i vikt lite. Sen tar dom bort den. 

• Diablo

Min dotter föddes i v 34, hon vägde 2500g och var 44cm lång. Hon gick ner till 2300g innan hon vände. Vi fick väga henne innan varje måltid och så vägde vi henne efteråt och sondade det som hon inte orkat suga. Så som jag förstod så orkar ibland förtidigt födda barn suga så länge som det behövs. Jag tror att man kan sonda på BB.
    Vi låg dock på NEO i tre veckor. Hoppas allt går bra, det är ju en stor tös du har fått Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • s89
    viseversa skrev 2010-11-25 12:26:44 följande:
    Fast hon är ju inte så prematur trots allt. Tror nog det kommer gå bra. Vet att man är orolig i början men det går bra och hon kommer öka i vikt så småningom. Ge det lite tid bara.

Har själv en dotter som föddes i v 36+0. Hon hade svårt att hålla värmen och gick också upp lite tögt i början. Men det vände och idag är hon en frisk 2 åring=)

Grattis till lilltjejen ts. Hon kommer klara detta galant. Och OM hon behöver sondas så får ni nog ligga kvar på bb då det bara handlar om en slang i näsan ner i magen och det behövs ingen intensiv vård för. Det är nog bara för att hon ska gå upp i vikt lite. Sen tar dom bort den. 

Tack! Hon hade inte gått upp i vikt idag, men heller inte ner. Står kvar på samma ställe. Men vi ska dit imon igen och väga henne. BM sa att det kan gå lite trögt för prematurbarn. Kanske har vänt tills imon, förhoppningsvis..
    Vore så skönt!

kram 
  • s89
    Diablo skrev 2010-11-25 12:29:16 följande:
    Min dotter föddes i v 34, hon vägde 2500g och var 44cm lång. Hon gick ner till 2300g innan hon vände. Vi fick väga henne innan varje måltid och så vägde vi henne efteråt och sondade det som hon inte orkat suga. Så som jag förstod så orkar ibland förtidigt födda barn suga så länge som det behövs. Jag tror att man kan sonda på BB.
    Vi låg dock på NEO i tre veckor. Hoppas allt går bra, det är ju en stor tös du har fått Lycka till!
    Tack så mycket!

Hon hade ej gått upp i vikt, men heller inte ner. Så det kändes skönt., Ska dit imon igen och väga henne. Då kanske hon har börjat gå upp i vikt. FörhoppningsvisGlad Men om hon skulle behöva sondas så är det väl säkert inte flera veckor? kanske handlar om någon dag?

Dem brukar väl kunna suga ordentligt sen när dem blivit lite äldre?

kram 
  • Diablo
    s89 skrev 2010-11-25 22:02:00 följande:
    Tack så mycket!

Hon hade ej gått upp i vikt, men heller inte ner. Så det kändes skönt., Ska dit imon igen och väga henne. Då kanske hon har börjat gå upp i vikt. FörhoppningsvisGlad Men om hon skulle behöva sondas så är det väl säkert inte flera veckor? kanske handlar om någon dag?

Dem brukar väl kunna suga ordentligt sen när dem blivit lite äldre?

kram 
    Ja, ju äldre de blir, då orkar de suga vad de ska. Vi behövde nog bara sonda en, en och en halv vecka. Seden orkade min tös äta hela målet själv.
  • K H
    Diablo skrev 2010-11-25 12:29:16 följande:
    SagaLee: Hur gammal är hon idag?

Har också en dotter som är född i v 34. Hon hade också väldiga problem med att gå upp i vikt när hon föddes.  Vilken oro jag kände då.

Nu är hon världes matvrak och äter precis allt. Hon blir 2 år i februari. Hon är en liten tjockis jämfört med många i samma ålder, hon väger 12kg och är bara 80cm lång.
  • Diablo
    K H skrev 2010-11-28 10:56:21 följande:
    SagaLee: Hur gammal är hon idag?

Har också en dotter som är född i v 34. Hon hade också väldiga problem med att gå upp i vikt när hon föddes.  Vilken oro jag kände då.

Nu är hon världes matvrak och äter precis allt. Hon blir 2 år i februari. Hon är en liten tjockis jämfört med många i samma ålder, hon väger 12kg och är bara 80cm lång.
    Hon är fem, och hon har haft svårt att gå upp i vikt, hon är fortfarande liten för sin ålder men supersmart Men hon är en kräsen sak. På bvc sa man att hon nog inte blir lika långa som vi (172/184) Men det bryr inte vi oss om, huvudsaken att hon mår bra och är frisk och pigg!
Svar på tråden Född v35+6