• Anonym (Snart)

Boendestöd?

Jag kommer snart få boendestöd och vad jag förståt det så är det upp till "brukaren" och stödet vad man ska göra.
    Mediciinuthämtning är knivigt. Det går om stödet är med men annars krävs fullmakt.

Kanske skulle din mamma behöva en god man också?

Egentligen så håller jag med ang sekretessen. Varför ska familjemedlemmar bli inblandade? Det är ju därför man har stödet, för att familjen inte ska vara ens vårdare.

Men som du beskriver så har din mamma fler prooblem.

Och ja, det heter bipolär. Kanske du skulle sätta dig in i problematiken så hon kan få rätt vägledning till hjälp istället? Då skulle du kanske slippa göra så mycket för henne om du upplever det jobbigt.

Att din mamma har rätt mediicin och dos är också jätteviktigt så hon har förutsättningarna att må bra och fungera.
    Boka en tid hos läkaren med henne och gå igenom allt. De skriver även utlåtande om god man om man vill ha en sådan.
    Som du beskriver din mamma är hon inte riktig med i matchen och behöver mer stöd. Kanske en personlig assistent hade varit bättre?

• Anonym (Snart)

Ja alltså, God Man kan man få i oliak utsträckning. Det är vanligt att man tror att de tar över allt. Men det beror på vad man söker osv.
    Men de kan hjälpa till att bevaka ens rätt t.ex. Det allra bästa är att en sdåan är helt utomstående annars kan det bli en skev maktfördelning i umgänget med den som är God Man. Om det t.ex. är ens partner eller barn så kan det ju bli lite konstigt.

www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____772.aspx

Jag vet inte om det gäller. MEN är din mamma inte omyndigförklarad så hade jag skrrivit ut en fullmakt som gäller och som hon skriver på och du och gärna ett vittne där det anger att du har rätt att föra hennes talan osv.
    På det sättet så kan du ju gå in och reda i boendestödet. För det ska ju fungera.

Jag vet att det kan bli lite mycket på en gång, men för att det ska funka i förlängningen hade jag satt mig in i allt och sen fått den hjälp din mamam behöver.
    Att vara bipolär är ett helvete i sig om man inte har fungerande medicin. Har själv precis fått rätt dos äntligen.

Kram

Svar på tråden Boendestöd?