• Anonym

Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?

Mitt x och jag har varit tillsammans i många år och bott ihop i ett hus i 4 år...
    Huset köptes av honom (dvs lånen och lagfarten står på honom) men vi har drivit det båda två dessa åren och jag har betalat räntor osv.. Så han har varit ägare på pappret men det inhandlades för vårt gemensamma bruk...

Vi ska nu separera och enligt sambolagen så är ju en bostad som inskaffats för gemensamt bruk ngt som ska delas vid en bodelning oavsett vem som står på lånen och lagfarten...
    Min sambo har via sin jurist lämnat mängder med olika bud och hot (b la att han har rätt att avhysa mig med kronofogden) pga att HAN anser att huset inte går under sambolagen..
    Min jurist är i princip övertygad om att huset ska delas enligt sambolagen..

Jag har idag fått ett brev från hans jurist att mitt x inte anser att sambolagen gäller och att han nu hittat en köpare till huset och vill sälja omgående.. Jag och min jurist har förra veckan lämnat in ansökan om bodelning hos en bodelningsförättare som ska pröva saken..
    Mitt x säger sig ha hittat en köpare som är villig att betala 500 000 mindre för huset än vad det köptes för för 4 år sen...
    Förstår ju att det är någon slags bulvan-köpare...

Eftersom det enligt sambolagen är ganska så tydligt att jag har rätt till halva huset vid en bodelning så kan han väl inte sälja huset utan min tillåtelse?
    Vi har ju skickat in en ansökan om prövning hos bodelningsförättare för att det ska fastställas vem som är lagrättig ägare eller ej och innan det är fastställt så kan han väl inte gå och sälja huset?
    Jag förstår ju att han natruligtvis inte säljer huset för vad som idag skulle innebära en summa på närmanre 3 miljoner under marknadsvärdet..

Så lätt kan man väl inte kringgå sambolagen? Ska ringa min jurist imorgon men tänkte höra om det finns någon kunnig här...

• Svar på tråden Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?
  • Anonym
    Nightmare skrev 2010-12-04 09:10:02 följande:
    Förlåt, yrvaken! Han har självklart gjort bort sig!

Ja han låter ju som ett rikspucko, det är ju inte normalt att agera så som han göra. det låter som att han har planerat det här sedan huset köptes, att han ska stå som ensam ägare och tjäna pengar på både dig och hyresgästerna!
    Ingen fara
    Ja.. jag börjar nästan misstänka det oxå...

Fan vad naiv man varit... Jag betalade "hyra" till honom pga att jag trodde att han hade fler utgifter för huset än vad han hade intäkter och tyckte självklart att vi ska betala samma som bor och har familj ihop...
    Och så gör han affärer på det hela.. 
    Fatta att bo helt gratis i 4 år samtidigt som man tjänar pengar varje månad på hyresintäkterna och sen när huset gått upp över 2 miljoner i värde.. Ja, gå vill man roffa åt sig nästan allt och skicka ut sin gravida tjej som man dumpat och gemensamma barnet...

Hur menar du att han gjort bort sig? Hur kan detta vändas emot honom?
  • Liniz77

I lagfarten skrivs endast lagfaren ägarare o inte sambo. Men du har väl varit skriven på adressen från start o avsikten med köpet var väl att ni skulle bo där tillsammans. Har han sålt egendomen privat eller gnm mäklare? Har han gjort det gnm mäklare så är vi som mäklare skyldiga att inhämta samtycke från sambo både när vi skriver uppdragsavtal o köpeavtal annars kan man bli skadeståndsskyldig.
    Vilken jäkla ful fisk. Vid enseparation skall ju den som har störst behov av boendet få bo kvar oavsett om man är ägare eller inte tex om man har barnen boende hos sig. Kan inte köpet ogiltigförklaras om du stämmer honom vid domstol, menar ju att det är uppenbart att han försöker gå runt gällande regler. O blåsa dig. Vid sådana tillfällen börjar man ju undra vad man en gång haft gemensamt. Om han tvunget ska sälja så borde det ju gå gnm mäklare så att det blir till ett marknadsmässigt rätt pris o inte pengar under bordet...

• Anonym
    Liniz77 skrev 2010-12-04 12:08:21 följande:
    I lagfarten skrivs endast lagfaren ägarare o inte sambo. Men du har väl varit skriven på adressen från start o avsikten med köpet var väl att ni skulle bo där tillsammans. Har han sålt egendomen privat eller gnm mäklare? Har han gjort det gnm mäklare så är vi som mäklare skyldiga att inhämta samtycke från sambo både när vi skriver uppdragsavtal o köpeavtal annars kan man bli skadeståndsskyldig.
    Vilken jäkla ful fisk. Vid enseparation skall ju den som har störst behov av boendet få bo kvar oavsett om man är ägare eller inte tex om man har barnen boende hos sig. Kan inte köpet ogiltigförklaras om du stämmer honom vid domstol, menar ju att det är uppenbart att han försöker gå runt gällande regler. O blåsa dig. Vid sådana tillfällen börjar man ju undra vad man en gång haft gemensamt. Om han tvunget ska sälja så borde det ju gå gnm mäklare så att det blir till ett marknadsmässigt rätt pris o inte pengar under bordet...
    Jag har varit i kontakt med lantmäteriet som säger att de inte hindrar en ny lagfart om det inte är så att det inte är så att man är gift eller registrerad sambo hos dom..
    Vi är inte registrerade hos dom men adresskrivna där sen samma datum..

Vi träffades 03 och runt 05 tittade vi gemensamt på hus/bostadsrätt under ett års tid ca..
    Innan det så bodde vi hos honom (jag var inte skriven där men var där hela tiden) i ca 1 år och vi flyttade in i huset augusti 06. Huset köptes feb 06 och det var hela tiden meningen att vi båda skulle bo där.
    Ett halvår efter inflytt ca blev jag gravid och barnet kom feb 08..
    Så vi har bott där tillsammans i över 4 år och snart fått 2 barn i huset...

Menar du att som mäklare så måste man ha intyg från sambo som är mantal-skriven där?
    Jag vet ju inte ens om han har sålt eller om det bara är en sken-manöver...
    Han har kanske skrivit kontrakt med en vän men det går ju att dra tillbaka..

Han vill ju att jag ska acceptera hans låga anbud och inte gå vidare till bodelningsförättare eftersom det skulle enligt honom vara meningslöst..
    Meningslöst på så sätt att han nu istället för att göra en vinst på 2,3 miljoner gjort en förlust på 500 000 sek och då inte kan dela med sig av ngt och dessutom saknar resurser (han håller stabilt på med aktier osv och han har massa tillgångar).

Jag vill som sagt inte skriva ngt om mina nästa steg här men jag har försökt att lösa detta schysst och enligt lagen så att vi båda får det bra.. Men när han beter sig så här svinaktigt så försvinner all min samarbets-lust och nu har han banne mig väckt stridslusten hos mig...

Om vi delat rättvist och enligt lagen så hade vi båda gjort en bra vinst och fått ett bra startkapital till varsitt boende...
    Men det går inte... mkt vill ha mer...
    Pengarna kommer att uteslutande gå till boende för mig och HANS barn och hur man kan bete sig såhär går över mitt förstånd...
    Sorgligt att se hur någon man stått nära kan förändras när pengar kommer in i bilden...
  • Liniz77

Nej, jag blir gråtfätdig att det finns såna jävla egoister. Kan du få se köpeavtal? O är det en skenförsäkjbibg så är detta olagligt. Lagfart kan de inte söka förrän i mars då köpebrev undertecknats så än finns lite tid. Tror du inte bara att idioter försöker skrämmas. Hur blev det så här? Har han träffat en annan eller du? Eller är det bara hämnd? Vilken människa du är ju mamma till hans barn för Guds skull. Jag rekommenderar alla kunder att skriva samboavtal medan de är vänner för svek inblandat gör att folk handlar irrationellt! Som mäklare ska man ta reda på om sambo finns, dels genom att kolla lagfart men även folkbokföringen. Speciellt om man varit i ett hus i man uppenbarligen ser att där bor en annan vuxen. Du kan ju hoppas att set gått via mäklare för mäklare har en ansvarsförsäkring på 2 miljoner... Även att sälja t bulvan är ju ett brott i sig... O att sälja till ett sådant underpris kan ju ses som en gåva o även då det faller under sambolagen är det samtycke som gäller. Usch du har verkligen lärt dig livets läxa på det hårdaste viset! Fy fan...

• Anonym
    Liniz77 skrev 2010-12-04 14:08:03 följande:
    Nej, jag blir gråtfätdig att det finns såna jävla egoister. Kan du få se köpeavtal? O är det en skenförsäkjbibg så är detta olagligt. Lagfart kan de inte söka förrän i mars då köpebrev undertecknats så än finns lite tid. Tror du inte bara att idioter försöker skrämmas. Hur blev det så här? Har han träffat en annan eller du? Eller är det bara hämnd? Vilken människa du är ju mamma till hans barn för Guds skull. Jag rekommenderar alla kunder att skriva samboavtal medan de är vänner för svek inblandat gör att folk handlar irrationellt! Som mäklare ska man ta reda på om sambo finns, dels genom att kolla lagfart men även folkbokföringen. Speciellt om man varit i ett hus i man uppenbarligen ser att där bor en annan vuxen. Du kan ju hoppas att set gått via mäklare för mäklare har en ansvarsförsäkring på 2 miljoner... Även att sälja t bulvan är ju ett brott i sig... O att sälja till ett sådant underpris kan ju ses som en gåva o även då det faller under sambolagen är det samtycke som gäller. Usch du har verkligen lärt dig livets läxa på det hårdaste viset! Fy fan...
    Vi får se om de kan påvisa ngt köpeavtal...
    Hur menar du att de inte kan söka lagfart förrän i mars? Jag trodde man kunde skaffa lagfart direkt vid försäljning...
    Jag tror att han bara försöker skrämmas.. Han har kommit med massa olika erbjudanden, det ena dummare än det andra vilket är lite lustigt med tanke på att han samtidigt hävdar att han o hans jurist är säkra på att de vinner...
    Är han säker så borde han ju inte ha ngt emot en bodelningsförättare och han borde ju inte erbjuda mig någonting...

Jag är som sagt gravid med vårt andra gemensamma barn så jag har inte träffat någon annan och kommer av naturliga skäl inte göra det på länge...
    Jag är nästan säker på att han inte träffat någon annan heller för han håller på att springa ner krogen flera ggr i veckan och jag vet att han raggar som en besatt just nu...
    Han hatar mig för att jag inte gjorde abort och tycker att behålla barnet var så vidrigt mot honom att jag inte ens förtjänar att tilltalas längre... Sen kallar han mig för fitta o tjuv pga jag vill ha det som jag varit med o bekostat och vad lagen säger att jag har rätt till (troligtvis)...
    Jag funderar ofta på om han är elak, girig eller helt enkelt blivit "knäpp"...

Det är väldigt intressant om han sålt om han isf sålt via en mäklare.. Helt klart värt att kolla upp och att det är en bulvan och en skenförsäljning kan ju ingen förneka...
    Jag hoppas och tror inte att det här är slut än.. Kan man kringgå sambolagen så lätt att man säljer ngt som inte ens är fastställt att det är enbart ens egendom och till ett sånt underpris o komma undan med det så kan ju alla komma runt sambolagen hur lätt som helst!

Jag skulle ju kunna sälja alla möbler vi som vi köpt tillsammans till ett pris av 1 kr till min vän och sen säga "Jaha.. här ska du ha 50 öre" och sen tar jag tillbaka alla möbler från min vän..
    Det verkar krångligt men det kan omöjligtvis vara så att man kan komma undan i slutändan med sånt där!
    Jag tänker iaf kolla upp ALLA möjligheter för rättvisa!!
  • Liniz77

När man köper en fastighet så är det två kontrakt vanligtvis. Först ett köpekontrakt, sen vid tillträdet köpebrev. Köpebrev behövs för att kunna söka lagfart. Vanligtvis blir man inte lagfaren ägare förrän man sökt lagfart o detta brukar man inte göra innan tillträde då man tex inte har betalat för sig. Betalning sker ju i samband med att man får nycklarna. Banken brukar söka lagfart o ta upp pantbrev. Håll koll så att han inte plockar ut nya pantbrev o belånar huset mer för att påvisa att skulderna är större... Nej kan han komma undan med detta så är det en jäkligt knepig jurist han har. Har själv en nästan färdig jur kand o jag tror din sambo kastar pengarna på sin jurist i sjön!!

• Anonym (qwe)

Som jag fattar det här så kan din sambo nog vinna eran tvist för ni bodde för det första inte tillsammans på samma adress när huset köptes och var inte innan heller skrivna på samma adress? Och det fast ni hade ett barn tillsammans redan?
    Ni hade separata boende och skilda adresser då och snart och emellan här kom ett hus? Och som han köpte utan din vetskap?
    Och även fast ni bytte adress till huset samtidigt så kan det knappast vara ett tecken på att man är sambor, rent juridiskt alltså och i synnerhet eftersom ni inte hade varit det på papper tidigare?
    Han köper alltså ett hus medan ni inte har gemesam adress sedan byter du adress till det hus han köpt med ni inte var skrivna på samma adress?
    Jag tror att du kan få det svårt att få nåt från detta huset?

• Dalton
    Anonym (qwe) skrev 2010-12-04 19:19:14 följande:
    Som jag fattar det här så kan din sambo nog vinna eran tvist för ni bodde för det första inte tillsammans på samma adress när huset köptes och var inte innan heller skrivna på samma adress? Och det fast ni hade ett barn tillsammans redan?
    Ni hade separata boende och skilda adresser då och snart och emellan här kom ett hus? Och som han köpte utan din vetskap?
    Och även fast ni bytte adress till huset samtidigt så kan det knappast vara ett tecken på att man är sambor, rent juridiskt alltså och i synnerhet eftersom ni inte hade varit det på papper tidigare?
    Han köper alltså ett hus medan ni inte har gemesam adress sedan byter du adress till det hus han köpt med ni inte var skrivna på samma adress?
    Jag tror att du kan få det svårt att få nåt från detta huset?
    Fast är det inte bättre att avstå från att gissa när man har noll koll??

Sambors egendom

3§ Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

Det spelar ingen roll att de inte varit sambo innan. Att de flyttar in och skriver sig samtidigt har dock avgörande betydelse. I det ögonblicket blir de sambos och alltså ingår bostaden i samboegendomen, alltså ska den delas när de separerar. Han kommer alddrig komma undan med att den inte förvärvats för gemensam användning med tanke på omständigheterna.
  • Anonym (qwe)
    Dalton skrev 2010-12-04 19:25:39 följande:
    Fast är det inte bättre att avstå från att gissa när man har noll koll??

Sambors egendom

3§ Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

Det spelar ingen roll att de inte varit sambo innan. Att de flyttar in och skriver sig samtidigt har dock avgörande betydelse. I det ögonblicket blir de sambos och alltså ingår bostaden i samboegendomen, alltså ska den delas när de separerar. Han kommer alddrig komma undan med att den inte förvärvats för gemensam användning med tanke på omständigheterna.
    Då kan man passa på att skriva sig samtidigt på en adress som en husköpare också gör och vips ser man ut som sambor fast man aldrig varit det förut.
    Håller säkert i rätten det.
  • Dalton
    Anonym (qwe) skrev 2010-12-04 19:32:20 följande:
    Då kan man passa på att skriva sig samtidigt på en adress som en husköpare också gör och vips ser man ut som sambor fast man aldrig varit det förut.
    Håller säkert i rätten det.
    Räckte det inte att bevisa en gång att du har noll koll på det juridiska läget, du var tvungen att skämma ut dig en gång till?

När folk som sitter i trångmål postar såna här trådar så är det för att de verkligen behöver hjälp. Det är oförskämt att svara rena rama gissningar som kan förvirra TS eller få henne att tro att läget är på nåt annat sätt än det verkligen är.
Svar på tråden Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?