Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?
Mitt x och jag har varit tillsammans i många år och bott ihop i ett hus i 4 år...
Huset köptes av honom (dvs lånen och lagfarten står på honom) men vi har drivit det båda två dessa åren och jag har betalat räntor osv.. Så han har varit ägare på pappret men det inhandlades för vårt gemensamma bruk...
Vi ska nu separera och enligt sambolagen så är ju en bostad som inskaffats för gemensamt bruk ngt som ska delas vid en bodelning oavsett vem som står på lånen och lagfarten...
Min sambo har via sin jurist lämnat mängder med olika bud och hot (b la att han har rätt att avhysa mig med kronofogden) pga att HAN anser att huset inte går under sambolagen..
Min jurist är i princip övertygad om att huset ska delas enligt sambolagen..
Jag har idag fått ett brev från hans jurist att mitt x inte anser att sambolagen gäller och att han nu hittat en köpare till huset och vill sälja omgående.. Jag och min jurist har förra veckan lämnat in ansökan om bodelning hos en bodelningsförättare som ska pröva saken..
Mitt x säger sig ha hittat en köpare som är villig att betala 500 000 mindre för huset än vad det köptes för för 4 år sen...
Förstår ju att det är någon slags bulvan-köpare...
Eftersom det enligt sambolagen är ganska så tydligt att jag har rätt till halva huset vid en bodelning så kan han väl inte sälja huset utan min tillåtelse?
Vi har ju skickat in en ansökan om prövning hos bodelningsförättare för att det ska fastställas vem som är lagrättig ägare eller ej och innan det är fastställt så kan han väl inte gå och sälja huset?
Jag förstår ju att han natruligtvis inte säljer huset för vad som idag skulle innebära en summa på närmanre 3 miljoner under marknadsvärdet..
Så lätt kan man väl inte kringgå sambolagen? Ska ringa min jurist imorgon men tänkte höra om det finns någon kunnig här...