Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Hemutredning nov 2010

Lycka till till er alla!

Ett litet tips till er som det går trögt för med möten och att få utredningen klar:
    JAg pratade med min organisation och vi hade en kötid som gjorde att vi var aktuella för att skicka ansökan till flera länder, de skickade ansökningarna i klump och hade inte vårat medgivande kommit in innan de skickade så hade vi fått vänta i ett halvår till. Jag sa till utredaren att organisationen sagt att om inte medgivandet kom in i tid skulle vi bli fördröjda minst ett halv år till i vår barnväntan och då blev det fart!

Det hela slutade med at vi fick förfrågan om ett barn 3 veckor efter medgivandet från ett helt annat land genom en annan organisation men det kunde vi ju inte veta när vi bad utredaren att skunda sig!

Kanske värt att kolla vad som gäller och sedan berätta för utredarna vilka förutsättningar ni har och vad deras segande innebär!

Till Gottelina vill jag säga att jag är ganska övertygad om att hela "förmögenheten" ska räknas mot skulderna. Med "förmögenhet" räknas allt ni äger dvs även det belopp erat lösöre är beräknat till i hemförsäkringen, bilar, båt, husvagn, konst mm inte bara de tillgångar ni har i rena pengar! Det andra kan ju i teorin bli pengar om ni säljer det!

Lycka till  från
    Fabbemam

• fabbemam

Hej
    Jag kommer ihåg exakt vilken press, stress och ORO det var under utredningen. Vi hade som jag sagt tidigare otur med att det tog 2 år innan vi fick starta men sen gick det ju fort för oss också, drygt 2 månader från start till medgivande och då var sommarsemestern mitt i detta! Jag tyckte det var skitjobbigt och är glad att det gick så fort.

Som endel av er redan listat ut så menade jag att organisationen skickar flera familjers ansökningar på samma gång till ett land, ursäkta min otydlighet.

Tills den dagen man skickar ansökan till ett land får man stå i hur många länders och organisationers köer man vill här i Sverige  men när papprena skickas (eller egentligen börjar samlas) så har du valt och måste då pausa alla andra köer. Du får bara ha ansökan i ett land i taget!

Till gottelina vill jag säga att om ni har Kina som favvo land, passar deras krav och kan tänka er ett barn med SN så kan det gå JÄTTE fort efter att ni fått medgivande. Med jätte fort menar jag att ni (som vi troligen kommer att vara) kan vara hemma med barn inom ett halvår efter att ni fått medgivandet!!!

Jag håller tummarna för många possitiva beslut om medgivande redan under januari!

Fabbemam

• fabbemam
    gottelina skrev 2011-01-25 12:49:56 följande:
    Nu börjar det röra på sig igen. Ska hämta mitt nya läkarintyg med nya vikten imorgon och sen en träff med vår återstående utredare den 1:e feb. Vågar inte tro att detta är slutklämmen ännu men det är meningen att det ska vara det.
    Hoppas! Hoppas!
    nnnggghhhhh!!!! Så låter det när jag håller tummarna allt vad jag orkar... Flört
    LYCKA TILL!!!
    Håller mina tummar också!
    Fabbemam
  • fabbemam
    TinaM skrev 2011-01-27 12:46:35 följande:
    Ps har för mig att jag har läst i någon tråd här någonstans om att man kan skicka sin hemutredning till byrån innan man godkänner den. För att få med sig allt. Någon som har erfarenhet av det?

Japp, jag läste upp lite i telefon men den var så märkligt skriven att jag tillslut skickade in hela och fick be Utredaren skriva om en massa. Vår utredning var skriven väldigt hoppig och hon hade tagit upp helt ovesentliga saker som skulle kunna vara ett hinder för BB, TEx att familjen är intresserad av skytte, vilket i och för sig är sant men tänk när ett land som är/har varit krigsdrabbat läser det! Att vi har det som sport vet ju inte de.
    MVH
    Fabbemam

• fabbemam

Grattis till det godkända läkar intyget! Hoppas att hon skriver snabbt nu så att det hinner upp i AU redan i mars!
    Kramar från Fabbemam

• fabbemam
    TinaM skrev 2011-02-10 21:08:28 följande:
    Här kommer lite uppdatering från en glad en
    Idag fick vi hem utredningen för genomläsning. Glad läsning!
    Utredarna godkänner oss, eller vad ska man säga, de rekommenderar oss.
    Att vi är trygga, kärleksfulla och att de anser att vi kan ta emot ett adoptivbarn och ge detta barn en bra uppväxt osv.
    Så nu väntar korrekturläsning i helgen för att få den perfekta utredningen!
    Tips?
    GRATTIS till ett STORT mycket VIKTIGT steg på vägen! Se till att ni framställs som bra och om det ev. står något negativt så ifrågasätt om landet behöver veta det när utredaren i det stora hela tycker att ni kommer att bli superbra föräldrar.

Grattis hälsningar från
    Fabbemam
Svar på tråden Hemutredning nov 2010