Inlägg från: gottelina |Visa alla inlägg
  • gottelina

Hemutredning nov 2010

Vi är mitt uppe i vår hemutredning just nu och på Fredag ska vi ha en s k nätverksträff. Några tips är svårt att ge så här på rak arm. Det jag kommer att tänka på är nog att ta det lugnt och inte jaga upp sig i förväg. T ex intervjun hör man allt möjligt hemskt om och ja, frågorna är mycket intima men om man ser det som något som bara ska klaras av så går det säkert bara bra. Tänk på att vissa saker behöver man inte berätta om man inte vill. Prata igenom med din partner bara så att ni är överens vad det gäller er relation. Ser kanske liiiite konstigt ut om du pratar om ett myyyycket bra sexliv och han säger att det stannat av... Flört Är det ngt speciellt du undrar över så fråga gärna. Jag svarar så gott jag kan. Vi har ju haft ett antal träffar hittills och har i princip bara 2 kvar. Nätverksträffen och en träff för att knyta ihop säcken.

• gottelina
    felisa skrev 2010-11-24 13:00:26 följande:
    Vi har inte börjat med vår hemutredning än, har precias skickat in alla papper.. Men gottelina, menar du att man alltså tom får svara på frågor om sitt sexliv!? Det hade jag inte förväntat mig
    Ja alltså alla hemutredare gör olika men vi fick svara och kör de djupintevju enligt Kälvestensmetoden så ingår det frågor om sexlivet också och de kan var ganska konstigt ställda. Kanske lika bra att vara beredd. Det är ju inte så farligt egentligen. Man tar ett djupt andetag och tar sig igenom det helt enkelt för på andra sidan hägrar ju ett speciellt mål precis som ngn anna i tråden påpekade.
  • gottelina
    TinaM skrev 2010-11-24 20:25:12 följande:
    Gottelina: hur är magkänslan såhär långt? känns det bra?
    Ja dom har tom hintat att det ser bra ut. Nästa vecka ska vi få börja läsa det dom skrivit. Sen har jag ju ett aber som de väntade med att tala om tills mitt i intervjun.Rynkar på näsan Mitt BMI är för högt enligt socialstyrelsens rekomendationer så jag måste fixa ett nytt läkarintyg med lägre vikt på innan vår utredning kan gå upp i nämnden.

Nu lät det ju nästan som om jag letar efter nån skum läkare som säljer intyg. Flört Det jag menar är ju att jag tagit krafttag med vikten och ska så fort jag nått målet fixa ett nytt läkarintyg och sen kör vi...
  • gottelina
    TinaM skrev 2010-11-25 07:28:44 följande:
    Gottelina: Så kul att det ser bra ut, härligt! Håller tummarna att vikten fortsätter neråt! Lycka till!
    Tack!
  • gottelina
    Barnsugen skrev 2010-11-25 12:21:25 följande:
    Hej!
    Är inte igång med barnutredning utan håller på med IVF, men adoptionstankarna finns där i bakgrunden som en plan B. Eftersom jag läst i några trådar här om att vissa kommuner nu har BMI-gränser och min man har ett BMI långt över 30, vill jag sätta mig in i vad som gäller - om han ska gå ner kraftigt i vikt, är det ju bra att börja i god tid... Det vore så klart bra med viktnedgång även om det inte skulle krävas för adoption men det skulle ju sannerligen bättra på motivationen tror jag.
    Ringde min kommun idag och de hänvisade också till socialstyrelsens riktlinjer - men jag har läst på socialstyrelsens hemsida och tror att jag hittat rätt dokument  (SOSFS  2008:8 Socialstyrelsens allmänna råd om socialnämndens handläggning av ärenden om adoption) och där står INGET om BMI-gränser. Vet Gottelina eller någon annan mer?
    Då har du inte hittat rätt dokument för det står om BMI. Jag ska se om jag hittar det och så länkar jag. Jo det är all idé att börja i tid med vikten då det gäller både honom och henne vid adoption. Vid IVF är det ju bara hennes. Eller mest åtminstone. Jag återkommer...
  • gottelina
    http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8583/2008-101-5_20081015_rev.pdf

Sid 73!

Här är det! Som du kan läsa så är det en text som lämnar utrymme för tolkning så det är ju rätt intressant för er att veta hur just er familjerätt väljer att tolka det. Vår går stenhårtpå BMI 30 men t ex Eslövs kommun är inte alls lika hårda. Nu är det regeländringar på gång igen så det kan ju hinna att ändra sig tills ni är framme vid beslutet att just adoptera men det är ju troligen inget som kommer att bli enklare om vi säger så.

Fler frågor? Flört Nädå, skojar bara. Men jag har en svägerska som har adopterat 2 barn från Kina ganska nyligen. Hon har mycket kontakter i denna världen och är en jäkel på att snoka reda på saker så jag kan nog ta reda på det mesta genom henne. Hon har hjälpt oss jättemycket och hon brinner för detta så hon hjälper nog till om inte jag redan vet.
  • gottelina
    Barnsugen skrev 2010-11-30 12:49:46 följande:
    Gottelina: Tack så mycket! Där stod onekligen lite tydligare. Har pratat med maken, men han sa inte så mycket. Första reaktionen var nog ganska försvarsinställd - typ "men skulle barnet verkligen ha det bättre på barnhemmet?". Jag förklarade att det inte är någon brist på adoptivföräldrar... Får se om ett tag om det sjunkit in.
    Jag förstår din makes känsla helt och hållet. För det har egentligen ingen betydelse sålänge man har god hälsa ändå och det känns jäkligt orättvist att bli granskad heeeela tiden för att man är överviktig och det syns. Är du rökare eller dricker eller liknande så går det ju att mörka men inte med alla korsetter och håll-in-brallor i världen passerar jag för BMI30. Tyvärr är det ena fyrkantiga stackare som sitter och hittar på de här rekomendationerna och det är som det är så är det riktigt viktigt för en med barn och man klarar av det så är det bara att börja banta... Bita i det sura äpplet så att säga och äppel ska ju dessutom vara bra för viktreducering har jag hört. Flört  Lycka till!
  • gottelina

Imorgon har vi vår sista planerade träff med våra utredare. Vi ska så att säga knyta ihop säcken och lämna in den sista uppgiften de efterfrågar. Mitt skuldsaldo på CSN. Sen har jag bara det lilla dilemmat med vikten kvar och min plan är att ta i från knäna så jag blir klar innan jul och kan gå och skaffa ett nytt läkarutlåtande att lämna in. Sen ska vi läsa utredningen och godkänna den innan den ska upp i nämnden. Efter det återstår bara väntan detta året...

• gottelina
    TinaM skrev 2010-12-07 11:29:00 följande:
    Gottelina: gick det bra på sista mötet? Håller tummarna!
    Tyvärr inte helt bra. Vår ena utredare har fått hybris och ska skriva in alla möjliga begränsningar i vår utredning har hon för sig men jag har mejlat hennes chef på familjerätten och berättat om våra synpunkter och hon har svarat att hon ska ta kontakt med oss per telefon allra senast fredag. Hoppas att hon fattar.
    Anders b skrev 2010-12-07 16:14:54 följande:
    Jag och min fru fick också frågan hur vårt sexliv är, och bara för att vi inte tycker det är jätteviktigt, och inte har sex varje dag, men ändå älskar och håller av varandra, så tycker utredarna att vi har ett osunt sexliv, och det ska inte adoptivbarnet växa upp i. Hela vår utredningsprocess är ett stort skämt dock, och jag tror inte vi kommer att få ett medgivande.
    Typ så resonerade vår utredare också. Hon sa att har man inget fungerande sexliv så skiljer man ofta sig när man får barn?!!! Jag drog till med att det är alla behandlingar och skit som ställt till det och att vi jobbar på det. Sa att det faktiskt redan känns bättre sen vi dragit igång denna processen för nu gör man det för nöjes skull och inte som bebisverkstad. Tror hon köpte det för hon hae i alla fall inte nämnt det sen.

Jag vet ett par som fick frågan vem som är mest dominant i sängen. Jag tror jag hade svarat att det beror på vilken lek vi kör med för tillfället och vem som håller i piskan Flört Alltså vad fan har det med saken att göra. Fullständigt absurt!
  • gottelina
    Krickita skrev 2010-12-08 10:18:30 följande:
    Hej hej
    Vi skall göra vår läkarundersökning 22 dec, och jag har skapligt med ågren eftersom jag råkat gå upp i + 10 kg vikt för 1 1/2 år sen pga av ett stressigt uppdrag när min man var pappaledig. Jag har hållit vikten i schack sen dess, men surt som faen är det.

Ja, jag får väl köra en två veckors kur, midjemåttet är ganska lätt att påverka om jag kör som en idiot på gymmet. Men vikten ligger där den ligger, tyvärr. Jag hade ju loooovat mig själv att jag skulle väga under 90 kg till jul, men det är lättare sagt än gjort. Det är bara 2,5 kg dit så dit, så det hela är sjuuukt irriterande. Blä.
    Ingen jag känner som varit på denna läkarundersökning har behövt väga sig. Läkaren har bara frågat om vikten och man svarar. Surt som fan att inte jag visste om BMI-kraven innan för jag hade kunnat svara vad jag ville till den läkaren.

Läkarna över lag fnyser åt dessa undersökningar och tycker att de är blaha blaha och inte värda ett skit så de lägger inte så mycket energi på det hela utan fyller i det dom ska och stämplar och önskar lycka till.

Men du 2.5 kg! Det är ju inte så mycket. Är du orolig att du ska bli vägd så kör en fastekur precis innan eller ngn pulverdiet. Det tar bara ett par dar att bli av med 2,5 kg med t ex naturdiet om du kör ren kur. Visserligen är det mesta i ren vätskeförlust så du går upp det igen när du äter men det kvittar ju när du väl fått ditt läkarintyg. {#emotions_dlg.djavulsk}

Själv har jag fått mail från chefen för familjerätten här i stan. Inget besked men hon har läst mitt mail och tagit till sig våra synpunkter och hon kommer att ringa upp oss denna veckan. Senast fredag. Vi får väl se vad hon säger...
  • gottelina
    Krickita skrev 2010-12-08 13:49:54 följande:
    Hahhha, ja det kanske bara är att snöra på korsetten, ta på svarta kläder och högklackat. Med smala svarta brallor och en lite pösig blus går det ju att trolla

Just det, jag har en smal stickad tröja/klänning, som sitter bra. Dessutom ger ju allt gymmande effekt, dock inte på vågen

Och nån kur skulle ju inte skada så här inför jul, ett tappat kilo är ju ett tappat kilo, och allt är ju inte vatten! Nu får det bli mazzor med zumba!

Vinkevink
    Zumba är jättekul! Heja dej! Detta fixar du!
  • gottelina
    Krickita skrev 2010-12-09 09:45:11 följande:
    hahha, man får liksom skaka bort "volangerna" (=bilringarna)
    Nä nä nä, inte bilringar. Kostcirklar!!! Cool
  • gottelina

Igår var vi på ett möte till med våra utredare. I "Hässlehåla" är dom grundliga minsann. Flört Detta mötet var helt och hållet baserat på mailet jag skrev till deras chef. Jag orkar inte riktigt skriva allt som sades eller missförstods men kontentan av det hela blev i alla fall att vi fortsätter. Det är fortfarande BMI-gränsen som spökar. Vi skulle se till att referentbreven kommer in och så ska vi göra en ny ekonomisk sammanställning. En sak vi inte var överens om var ju ifall det skulle stå med i utredningen hur mycket våra bilkrediter är på. Denna gången heter det den samlade lånebilden så jag gissar att de fått påbackning där. Dessutom så skulle vi ha med besparingar vilket dom inte frågade efter sist men som ju framställer vår ekonomi bättre...

Dessutom verkar det som att vårt ifrågasättande har väckt en del tankar på familjerätten för på deras nästa arbetslagsmöte skulle dom diskutera just det här med ekonomi och hur dom ska kunna förhålla sig till det i utredningarna.

Vår ena utredare träffade vi för sista gången igår. Han går på föräldrarledighet nu och är inte tillbaka förrän i augusti. Han sa att han tyckte det var synd på ett sätt att han missar fortsättningen för han tyckte det var en spännande utredning och att vårt mail och det mötet vi hade igår gjorde att han gärna hade velat vara med till slutet.

Nåja, det känns som att vi har chans att få vårt medgivande i alla fall, bara jag går ner det sista i vikt. Annars borde dom inte ha lagt ner mer tid på vår utredning efter det som varit. Man får välja att se det positiva i situationen...

• gottelina
    fabbemam skrev 2010-12-29 14:41:13 följande:
    Till Gottelina vill jag säga att jag är ganska övertygad om att hela "förmögenheten" ska räknas mot skulderna. Med "förmögenhet" räknas allt ni äger dvs även det belopp erat lösöre är beräknat till i hemförsäkringen, bilar, båt, husvagn, konst mm inte bara de tillgångar ni har i rena pengar! Det andra kan ju i teorin bli pengar om ni säljer det!

Lycka till  från
    Fabbemam
    Ja i papperna till vårt "favvoland" ska det vara med allt som kan omsättas till pengar. Även ev försäkringar. Men till medgivandeutredningen så bestämmer soc själva vad de behöver för att bilda sig en uppfattning kring er ekonomi.

Vårt "favvoland" är förresten Kina!!! Solig
  • gottelina
    fabbemam skrev 2010-12-29 22:41:58 följande:
    Till gottelina vill jag säga att om ni har Kina som favvo land, passar deras krav och kan tänka er ett barn med SN så kan det gå JÄTTE fort efter att ni fått medgivande. Med jätte fort menar jag att ni (som vi troligen kommer att vara) kan vara hemma med barn inom ett halvår efter att ni fått medgivandet!!!

Jag håller tummarna för många possitiva beslut om medgivande redan under januari!

Fabbemam
    Jo visst passar vi deras krav och visst kan vi tänka oss SN. Min mans brorsbarn kommer från Kina och den yngsta har ett enklare SN så just därför är vi mycket inne på detta. Tänker att gemensam bakgrund i familjerna kan vara ngt positivt. Vi skulle ju kunna göra återresor tillsammans t ex. Jag har förstått att det kan gå mycket snabbt och just detta gör mig nästan lite stressad, fast bara liiiite... Flört Jag är ju inte purung och har väl ställt in mig på att bara kunna få ett barn men om det går undan tillräckligt så finns det en liten möjlighet till en nummer två också.

Hoppas ni kommer iväg snart och får hämta ert barn! Vi har ju följt två resor på ganska nära håll (Tack internet och skype) och längtar otroligt tills det blir vår tur...
  • gottelina

Nu börjar det röra på sig igen. Ska hämta mitt nya läkarintyg med nya vikten imorgon och sen en träff med vår återstående utredare den 1:e feb. Vågar inte tro att detta är slutklämmen ännu men det är meningen att det ska vara det.
    Hoppas! Hoppas!
    nnnggghhhhh!!!! Så låter det när jag håller tummarna allt vad jag orkar... Flört

• gottelina

Tjohooo!!!! Nya läkarintyget är godkänt och nu börjar vår Prussiluska skriva utredningen. Första delen ska vara klar till torsdag! Planen är att allt ska upp i AU i slutet av Mars. En sån jäkla sten har precis ramlat av från mina axlar! Skål

• gottelina
    fabbemam skrev 2011-02-01 21:19:56 följande:
    Grattis till det godkända läkar intyget! Hoppas att hon skriver snabbt nu så att det hinner upp i AU redan i mars!
    Kramar från Fabbemam
    Tack!

Kramar tebaks och lycklig resa till er lille prins!
  • gottelina
    Mammaspärla skrev 2011-02-02 21:32:33 följande:
    Tjohoo...och jag ser fram emot champangen Skål

Kramar från "faster"
    Hjärta Den kommer du att få! Jag lovar!
Svar på tråden Hemutredning nov 2010