Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

kakmamman skrev 2010-11-22 13:06:20 följande:
    håller med! kroppen är inte gjord för att skaffa barn efter 45 ens.. Därför kommer man in i klimakteriet :D..

Min mormor är liksom 62 (tror jag) och jag skulle vara lite generad ifall hon hade en 7åring..eftersom jag är 23 haha! 

Så alla som får barn efter 45 borde förlora vårdnaden då eller? Min bekant som fick första barnet vid dryga 47,5 och var överlycklig-är hon en usel mamma p.g.a sin ålder? Klimakteriet infaller f.ö runt 51-52,inte runt 45!

• Pimpinellan
    kakmamman skrev 2010-11-22 21:45:15 följande:
    Nej absolut inte.. Föräldrarna e så klart jätte glada. Men jag hade idag inte velat ha en mamma som e 80..Jag behöver henne en lååååååååååååååååååååååånt tid tid.. Mamma!!!!

Klimakteriet infaller för dom flesta innan 50 års ålder!
    Och man är självklart garanterad att  få ha sina föräldar i livet länge om de fick en som unga? Skitsnack! Mormor efterlämnade 6 barn mellan 5 och 15 år när hon dog endast 36 år gammal. Pappa dog vid 55 och var "bara" 32 när jag föddes. Min svärfar är 86 och fick barnbarn för två år sen trots att den pappan föddes när svärfar var nästan 46. Ingen vet hur länge man får leva och som försvar för att få barn som ung är det ett uselt argument.
  • Pimpinellan
    Afrodisiac skrev 2010-11-24 14:01:37 följande:
    Jag lärde mig igår att vården inte hjälper till med konstgjord befruktning om kvinnan är över 35. Detta är nog p.g.a. biologiska skäl, så du är inte helt fel ute.
    Stämmer inte det heller. IVF är tillåtet via landstinget till 39. Privat till 43 i Sverige.

F.ö begriper jag inte varför så många unga tycks tro att efter 50 är man nära döden och lider av allehanda sjukdomar! Normalt sett jobbar man till 65 i Sverige,14% jobbar efter 65. Medelåldern när man dör är för kvinnor hela 83,alltså finns det många kvinnor som blir ännu äldre. Minst hälften av alla 85-åringar klarar sig hemma utan hjälp (tror siffran var mycket högre,minns ej exakt). Ingen har småbarn vid 80,även om man som kvinna är 45 när man får barn är det barnet själv 35 när man är 80 och borde rimligen klara sig själv eller klara att mamma dör!
  • Pimpinellan
    Afrodisiac skrev 2010-11-24 15:36:26 följande:
    Aja, men det innebär att landstinget sätter stopp konstgjord befruktning vid en viss ålder. Skälen måste vara biologiska.

De "unga" som anser att barnskaffande över 50 inte är särskilt rimlig är nog inne på samma linje som landstinget (och privat vård).
    Skälen är snarare ekonomiska. Det kan krävas fler försök att få barn via IVF när man är över 39 dock är det absolut inte omöjligt. Största orättvisan är olika antal gratisförsök. Endast 22% får barn via ett IVF-försök oavsett ålder och flera landsting ger bara ett gratisförsök. Jättemånga under 39 gör IVF privat.
Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+