Familjehem - liten undersökning,
Hej!
Jag läser för tillfället en sociologikurs på distans, och har i uppgift just nu att göra en kvalitativ studie i något socialt fenomen. Det är inte en stor uppgift så det blir en väldigt liten studie. Då tänkte jag att jag kunde slänga ut lite frågor här och se om jag får några svar som jag kan få använda. Jag kommer inte skriva ut några namn i mitt PM som jag ska lämna in till studiehandledaren.
Min studie kommer att handla om familjehemföräldrar och deras intentioner. Vilka faktorer spelar in när man väljer att bli familjehem? Min fundering är huruvida de ekonomiska aspekterna spelar in? Tar familjehemsföräldrar emot barn i sitt hem främst av empati med barnet, eller för att de själva ska få tillfredställelse och känna att de gör samhället en tjänst, eller drivs man av den ekonomiska vinningen man kan få (jag är medveten om att det inte är så i alla fall) ut av att vara familjehem? Om man nu har haft en intention när man fick ett placerat barn för första gången, har den förändrats under den tid man haft ett barn boende hos sig? Och har det spelat stor roll vad man haft för intentioner innan när man väl har barnet/barnen hos sig?
Jag skulle vara tacksam om någon eller några vill tänka på de här frågorna och ge mig ärliga svar. Jag funderar mycket själv i dessa banor eftersom jag och maken har pratat lite löst (hittills) om att eventuellt bli familjehem. Men det känns som så väldigt mycket att tänka igenom först. Så nu när vi fick uppgiften i kursen tänkte jag att det vore ett bra ämne.
Vill ni inte svara i tråden så går det även bra att skicka privat meddelande till mig om man ändå känner att ,man vill hjälpa mig .