• Gutenisse

Hur många mil kör du per år?

Med tanke på alla diskussionerna om hur man ska eller inte ska bete sig i trafiken, så är jag intresserad av hur många mil folk kör per år.

Jag är intresserad av det totala antalet körda mil per år, oavsett om det är privat, i yrket, med personbil, buss, taxi eller lastbil.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många mil kör du per år?
  • Linda1976

Ca 1500 mil / år. Jag har kört bil typ varje dag sen 16:e aug 1994, och det är väääldigt sällan nån blinkar med helljuset för att köra om. Möjligen om jag själv ligger i v-filen med halvmycket trafik, jag har inte tänkt gå in i h-filen på ett tag, för det är flera lastbilar jag tänkt köra förbi först.

DÅ händer det ofta, att det kommer en plasttrimmad A3:a och blinkar, eller kanske en sänkt S40 m svarta rutor. Det är den typen av bilar som har en tendens att blinka med helljus i nacken, för att man inte flyttar sig omedelbart för dem som kommer i 150  (klart man ska flytta sig, men de får ju vänta tills man KAN gå in h-filen)

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Gutenisse
    Carisma95 skrev 2010-11-20 09:17:01 följande:
    Blinka med helljuset? Det räcker väl att blinka "ut" vid omkörning...? Att bilen man kör om stannar i sitt körfält förutsätter man väl (om det är anledningen till blinkandet?)
    Men om du har mer än en bil framför dig?
  • Carisma95
    Gutenisse skrev 2010-11-21 07:43:21 följande:
    Men om du har mer än en bil framför dig?
    Då bedömmer jag INNAN jag kör om, om luckan är tillräckligt stor att komma in i. Alt. ser till att jag har tillräckligt lång omkörningssträcka att kunna köra om båda bilarna. Vad är syftet menar du? (Funderar fortfarande)
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Liljekonvaljblomman

Vi kör minimalt, cyklar året runt. Blir ca en tank på 2 månader i snitt.

• Gutenisse
    Carisma95 skrev 2010-11-21 08:32:14 följande:
    Då bedömmer jag INNAN jag kör om, om luckan är tillräckligt stor att komma in i. Alt. ser till att jag har tillräckligt lång omkörningssträcka att kunna köra om båda bilarna. Vad är syftet menar du? (Funderar fortfarande)
    Om bilen framför dig försöker köra om, men tvekar länge, så är risken stor att h*n inte har tillräcklig uppmärksamhet bakåt, så precis när du börjar din omkörningen, så gör h*n samma sak.

Genom att blinka till med helljuset precis innan, kan du uppmärksamma denne om din omkörning.

Vid dålig sikt i mörker med regn och annat elände är det inte alls säkert att din blinkers observeras av personen framför och då kan en extra blink med helljuset vara befogad.
  • idiblon yes

Skulle tippa på ca 2500-3000 mil per år.

FL är guld.
  • Tezz i
    Hertha skrev 2010-11-20 09:23:45 följande:
    Är inte det lite tyska autobahn-kunskaper? Inget du direkt använder i de småländska skogarna eller norrlands inland? Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det någon annanstans än i södra skåne.
    Ljustutan används uppe i Norrland.

Kör ca 4500mil/år.
  • grönt ljus

Mellan 5-6000 mil per år.
    Helljusblink är förbjudet på Autobahn, undantaget är om det är nödvändigt av säkerhetsskäl.

• Hertha
    Tezz i skrev 2010-11-22 16:15:56 följande:
    Ljustutan används uppe i Norrland.

Kör ca 4500mil/år.
    Okej, tack. .

Jag har inget emot per se att folk använder helljuset för att uppmärksamma att de vill köra om. Det är när det är en bil som kommer farande i 160 gör det och man själv redan ligger i 120 samt att högerfältet är ockuperat av en lastbilskaravan. Det enda som händer då är att jag saktar ner till 110.
  • Tezz i
    Hertha skrev 2010-11-22 17:36:25 följande:
    Okej, tack. .

Jag har inget emot per se att folk använder helljuset för att uppmärksamma att de vill köra om. Det är när det är en bil som kommer farande i 160 gör det och man själv redan ligger i 120 samt att högerfältet är ockuperat av en lastbilskaravan. Det enda som händer då är att jag saktar ner till 110.
    Ljustutan är inte när man tänder hela helljuset utan man nuddar bara helljuset.
  • ankan24

skulle snarare be folk att låta bli den förbannade ljustutan... speciellt omd et är en lastbil man ska om som endast har sidospeglar att gå efter och att ¨då få ett helljus i den gör att man blir VÄLDIGT bländad och risken att man vinglar till och får den som kör om i sidan blir väldigt mycket högre. 99% av alla lastbilschaufförer märker av att ni ska köra om direkt när ni sticker ut lite av bilen för att kolla att kusten är klar just pga att det helt plötsligt blir väldigt ljust för ögonen.

kan även passa på att be alla helljusnördar att blända av när ni ser positionsljusen på taket om ni möter en lastbil för ser ni dom så ser chauffören er vilket innebär att han/hon blir bländad även om ni inte ser deras strålkastare. är tyvärr väldigt många som inte tänker på att man sitter mycket högre upp i en lastbilshytt..

• Hertha
    Tezz i skrev 2010-11-22 17:37:34 följande:
    Ljustutan är inte när man tänder hela helljuset utan man nuddar bara helljuset.
    Ja?
Svar på tråden Hur många mil kör du per år?