• mitas

Fsh

Jag och min var på Kvinnokliniken i måndags och fick då reda på våra provsvar. Vi fick då veta att hans spermier var toppen, jag hade inge fel på ämnesomsättningen och inte heller på ägglossningen, men däremot var mitt FSH värde 10. Vi vart skickade på att få göra IVF. Det jag undrar är Fsh 10 ett super dåligt värde? Kan man lyckas bli gravid ändå??

• Svar på tråden Fsh
  • mitas

Åh så skönt att höra :),  med Fsh menas det att man har dåliga ägg eller att man har för få ägg??

Kaffe dricker jag nästan aldrig men ska absolut dra ner det jag dricker ändå, för har det påverkan så varför utsättas för det :)

Tack för svaren :D

• mitas

Ok ok, ja det är bara vänta och se hur det går, hoppas hoppas man får tid snart :)
    Var på UL och fick se mina äggstockar och ägg, hon sa att det såg bra ut fick även se att vissa var ganska så mkt större än andra ägg var.

• mitas

Jag tror att äggreserverna är ngt man föds med, eller jag fick höra det av sjuksköterskan,men att äggkvaliten blir bättre av att inte dricka kaffe,röka mm
    Vad är AC för ngt?  Sluta med kaffe är inte lätt det är som med att röka, jag röker men har försökt trappa ner och nu efter jul skall jag försöka sluta helt för att lyckas bättre på IVF:en, sen finns det koffein fritt kaffe man kan prova :).
    Lycka till Kram

• mitas

Okej .....är inte helt insatt i allt detta ännu, har som sagt nyligt börjat.
    Men tack för infot var mkt intressant, finns ju så hiimla mkt man kan läsa om både det ena och det andra som kan hjälpa och själpa en, Därför är det ju så himla bra att familjeliv finns så man kan få denna information av folk som vet, utan att behöva ringa till kvinnokliniken och undra var och varannan minut. 
    Åhhh så du håller på med ditt 2:a IVF försök nu, hoppas det tar sig :D.
    Jag vet inte när vi skall få komma iväg på våran IVF ännu, dom skickade remiss den 29 November men sen är det stängt mellan 15 Dec-15 Januari så jag räknar inte med att få komma innan Mars månad :( *lääänge dit*.

Lycka till du med Kram

• mitas

Ja man förstår inte som du säger hur det blir barn överhuvudtaget :S.

Vi ska göra våran IVF i Umeå, så ganska så nära för oss. Har fått höra att vi har en garantitid eller vad det nu heter på 3månader, så jag hoooppas att det stämmer :).
    Allt känns faktiskt mkt mkt bättre nu när vi är på väg att få hjälp, mot att ha varit helt ovetandes varför det nu inte har funkat månad efter månad. Så ska bli riktigt spännande att få starta igång och det snart hoppas jag.

• mitas

Nej inte första försöket iaf, jag fick veta att fsh tio var gränsvärdet för att få göra ivf och jag hade 10, så dom skickade iväg en remiss till Umeå, vilket vi nu väntar på att få komma på.
    Vad hade du för fsh värde? Ni fick inte göra ivf eller?? Vi har gjort våran utredning i Skellefteå också. Hoppas hoppas det kan funka för oss ändå :(. Har ni gett upp om IVF eller ska ni försöka göra det privat?

• mitas

Ja det tycker jag absolut också att det är, men dom tror väl inte att man svarar på behandlingen så bra om man har över :S, sen så om man gör det privat och betalar själv så får man nog göra det ändå fast man har över 10, men den landstingsfinansierade får man inte ha över 10 på iaf. Sen så har det ju mkt med ålder att göra också, är man yngre så kan man få få men bra ägg och lite äldre då börjar kvaliten på äggen vara sämre. Vi kommer att få göra ivf men sen hur det kommer att gå vette tusan, bara vänta och se inte mkt man kan göra åt det.

• mitas

Det ska jag absolut göra, men att det har en sådan inverkan på fsh *otroligt*. Har då lyckats att sluta röka nu iallafall, dock har jag än så länge bara hållt upp i 10 dagar men nu ska det inte rökas mer. För det borde ju ha en stor inverkan på ens fertilitet om det har det på fsh vet jag inte om den har iof.

Malita: Har ni fått nån hjälp nu när ditt fsh är normalt igen??

• mitas

Om inte annat så är det ju bra för hälsan att sluta röka :D.
    Nej tyvärr så bor jag ju inte i sthlm utan i en liten stad i Västerbotten, men borde ju finnas akupunktörer här också kanske inte med inriktning fertilitet dock.
    Man måste ju ta vara på alla hjälpmedel som bara finns för att öka chanserna :).

Svar på tråden Fsh