mitas: ärftlighet är en del av förklaringen, men äggreserven kan påverkas av yttre (!) faktorer också. min läkare på sophiahemmet förklarade att varje gång man går in t ex med en operation och "petar" på äggstockarna så påverkar man äggreserven negativt. de tror t ex att min förhöjning beror på att jag opererats två gånger och andra gången togs halva höger äggstock bort.
rökning får äggen att åldras i förtid, på grund av att blodförsörjningen blir sämre.
jag vet inte varför kaffe anses höja fsh-värdet, men sjunker fsh-värdet betyder det att hypofysen inte behöver skrika lika högt för att få till en ägglossning. fsh är ju hormonet som hypofysen skickar ut för att signalera till äggstockarna att det är dags att dra igång en ägglossning. ju högre värde man har, desto mer fsh måste hypofysen skicka ut, det vill säga - den måste skrika högre och högre för att få en respons.
nu är det ju inte så lätt att sänka fsh-värdet. sluta dricka kaffe är nog typ det enda man kan göra. som jag skrivit tidigare kan akupunktur sänka värdet också, finns det vissa studier som visar. inte alla. enligt en del studier blir det ingen skillnad.
jag har testat akupunktur inför min andra ivf, har dock inte tagit om fsh-värdet så jag kan inte säga om det gjort någon skillnad för mig. det som hände var att jag fick ett ägg till, jämfört med förra gången. det vill säga 3 i stället för 2. men slutresultatet blev det samma - ett toppembryo av två befruktade ägg.
som pimpinellan skriver så kan munkpeppar också hjälpa.
kram och lycka till!