• Anonym

Hur många resor kan man åka på utan att ta med bonusbarnen?

Jag och min sambo älskar att resa och vi har haft turen att vi har haft råd och åka 5 gånger under våra 3 år tillsammans. Det har även blivit någon skidsemester i sverige och en två weekend resor på sommaren inom sverige. Nu är det så att bonusarna som är 9 och 6 år gamla tycker vi är dumma som aldrid tar med dom. Har dom bara vh och det är dyrt och åka med barn och som sagt älskar vi och resa och prioterar resor istället för nya kläder och sånt.
    Vad anser ni måste man känna att åka på barnsemestar utomlands eller räcker de och åka på en kort resa/år inom sverige?

• Svar på tråden Hur många resor kan man åka på utan att ta med bonusbarnen?
  • Anonym (svea)

varför välja bort barnen varje gång? visst kan ni väl åka allihop?
    sen så ska man såklart kunna åka utan barnen också, men jag tycker då
    att det ger jättemycket för oss i familjen att just resa iväg från alla måsten och
    bara vara familj, men det är ju jag det ;)

antar att det är sambons barn annars tror jag du skulle förstå hur jag tänker ;)

sen så är det väl upp till er att göra som ni vill, res på era barnfria veckor
    men barnen kommer garanterat att tycka som de gör nu, om inte mer med högre ålder

men men finns väl inga rätt o fel, bara olika syn på hur man semestrar

skulle jag skilja mej skulle jag aldrig klara av att ha dem s lite tid, men alla är vi olika

det bästa kanske är ändå att leva egoliv för er, det kanske blir för jobbigt annars
    tänk om ni skulle behöva ha barnen en hel eller kanske mer än en vecka på rad ;)

sorry kunde inte låta bli...förstår helt enkelt inte....

• Menhir

Det handlar väl inte om antal resor eller dagar utan om barnen känner sig som en del av sin pappas familj (eller mammas, jag vet inte om du är kvinna eller man).

Eftersom barnen säger som de gör verkar de inte känna att varannan-veckaföräldern vill umgås med dem på resor eller upptäcka saker med dem och det är klart att det sårar dem. Lite beror det ju på hur aktiv man är med barnen annars förståss.

Sedan tror jag inte de nödvändigtvis vill åka ¨på lyxsemester men framför allt känna att de är en del av sin förälders liv, inte att han/hon totalt prioriterar sin nya relation på bekostnad av sina barn.

Man skulle ju kunna säga att din sambo har turen att kunna prioritera sina barn och lägga pengar på dem istället för att resa. Med andra ord prioriterar sambon sig själv och dig före barnen och det känns, i ärlighetens namn rätt obegripligt. I vilekt fall verkar det vara så barnen upplever det.

• Pia och Elna

Ni har uppenbarligen åkt på för många då barnen kännt sig bortprioriterade.

Jag skulle säga att man inte bör åka mer än varannan resa utan barn men för mig är det nog otänkbart att välja bort barnen mer än tex en långweekend per år. Det hadlar inte bara om reseekonomi det handlar även om semesterdagar och jag tycker barnen har rätt att få vara lediga när föräldrarna är lediga.

• Anonym

Ni har alltså barnen drygt 6 dagar i månaden? Känner inte pappan att det är för lite? Vill han inte umgås med sina barn? Dom kan väl få följa med någon gång. Eller är pengar det viktigaste?

• Anonym

Jag och min man älskar också att resa, på tu man hand, vi skulle aldrig ta med våra barn ( hans två och mina två) dels pga att vi har inte råd att ta med alla 4 och pga deras gnällande om allt, jag vill ha...., jag vill göra...., jag vill inte äta det där..., bla bla bla.....

Dessutom så åker inte deras biomamma med dom heller, hon tar inte ens semester med dom under deras sommarlov, de får gå på fritids hela sommaren...i alla fall under biomammans veckor...

Mitt ex/ mina barns biopappa har dock varit till utlandet med barnen, och tar semester med dem.

• Anonym

8 resor själva och inga med barnen låter lite fel...

• Anonym (utanbarn)

Nu har jag och min sambo bara varit ihop i ett drygt år, men hunnit resa några gånger.

Jag har valt bort barn från mitt liv men det funkar ju med hans varannan vecka. Jag gillar dem och de mig och så vitt jag fattar trivs de mkt bra hos oss.

Men resor vill jag göra med HONOM och inga barn! Jag har ett dyrt liv och sliter hårt för att hinna och ha råd att resa. Jag gillar riktiga vuxenresor och vill göra PRECIS vad jag/vi vill på dem utan att ta hänsyn till någon annan.

Sambon reste själv med ungdomarna till nån grektisk turistort i somras. Jag jobbade. Därefter var han och jag och bilade i Italien. Och ska till Cortina och åka skidor i vinter.

Barnen (10, 14) verkar inte det MINSTA sura över att vi åker själv. De verkar tycka det är helt naturligt. Givetvis väljer vi de varannan-barnfria veckorna. Jag tror inte de uppfattar ALLS att de är bortprioriterade, de reste ej så mkt alls när deras föräldrar levde ihop. Bara några få gånger på 11 år.

Min sambo älskar sina barn och är en bra pappa men känner engligt egen utsago inget behov av att just resa utomlands med dem varje år.
    Att upptäcka världen med sina barn låter ju sunt och fint men varken han eller jag reste med våra föräldrar när vi var små heller utan började resa när vi kunde göra det själva.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-16 14:32:32 följande:
    Ni har alltså barnen drygt 6 dagar i månaden? Känner inte pappan att det är för lite? Vill han inte umgås med sina barn? Dom kan väl få följa med någon gång. Eller är pengar det viktigaste?
    Han jobbar borta under veckorna så det är därför han inte kan ha dom mer tyvär, han gjorde de även när han bodde med dom.
  • Claris

passa på innan de blir ännu dyrare.:) 7år och 12år,är olika gränser.
    tycker gott ni kunnat ta med barnen ett par ggr? Bonusbarn..är väl din sambos barn?? Vill denne inte ha med sina egna barn på en resa???

• Claris
    Anonym skrev 2010-11-16 14:54:53 följande:
    Han jobbar borta under veckorna så det är därför han inte kan ha dom mer tyvär, han gjorde de även när han bodde med dom.
    och om mamman bestämmer sig för att arbeta mer?
    Herregud,är ju barn..ingen jävla soffa.
    kan aldrig fatta,att man prioterar bort sina barn. och räknar med att den andre ska sköta dem.
Svar på tråden Hur många resor kan man åka på utan att ta med bonusbarnen?