• Emsan1990

Är det någon som har köpt en begagnad bilbarnstol som det har gått dåligt för?

Hejsan. Undrar om det är någon som köpt en begagnad bilbarnstol som inte varit i det skicket den skulle varit i.

Köpte nämligen en helt ny stor till min lilla tjej rätt nyss men behöver två stycken. så jag kan ha en hemma när sambon är iväg med bilen. ( tex jobbet). Och jag tycker det blir för dyrt att lägga ut flera tusenlappar igen för en bilbarnstol. jag har alltid varit negativ till att köpa begagnade bilbarnstolar men börjar överväga att köpa det.

• Svar på tråden Är det någon som har köpt en begagnad bilbarnstol som det har gått dåligt för?
  • Pickeli
    Clotilda skrev 2010-11-16 12:35:32 följande:

Jasså, men så bra då. Så hade inte jag fattat det.

Och varför jag skulle våga använda begagnade stolar från IF och inte från privatpersoner är att IF är ett seriöst försäkringsbolag som, om de använde begagnade stolar, förmodligen skulle kunna garantera att de inte varit krockade. Människor som krockat sina bilar anmäler det till sitt försäkringsbolag och då skulle IF också kunna hålla koll på det.

Fast alla anmäler inte att stolen var i bilen, de kan aldrig garantera att stolarna inte är krockade sålänge de kommer från privatpersoner.

jag antar att det baseras på ett system som förutsätter att människorna som haft stolen varit 100% ärliga om skötseln på stolen, och då kan man lika gärna lite på en privatperson som säger privat.
    Google it!
  • Clotilda
    Pickeli skrev 2010-11-16 13:08:40 följande:
    Fast alla anmäler inte att stolen var i bilen, de kan aldrig garantera att stolarna inte är krockade sålänge de kommer från privatpersoner.

jag antar att det baseras på ett system som förutsätter att människorna som haft stolen varit 100% ärliga om skötseln på stolen, och då kan man lika gärna lite på en privatperson som säger privat.
    Nu var det ju visst inte begagnade stolar, men jag litar ändå mer på ett legitimt försäkringsbolag än på människor bakom blocket-annonser. Men det kanske bara är jag.
  • Pickeli
    Clotilda skrev 2010-11-16 14:56:49 följande:
    Nu var det ju visst inte begagnade stolar, men jag litar ändå mer på ett legitimt försäkringsbolag än på människor bakom blocket-annonser. Men det kanske bara är jag.
    Nej om det inte är begegnade stolar så är det ju ingen mening att oroa sig.

Men om det vore som du sa från början att de var begagnade, så är ju människorna i blocketannonserna samma personer som "det legitima försäkringsbolagen"
    Google it!
  • Pickeli
    Pellefanten skrev 2010-11-16 12:05:18 följande:
    Nej De kasserar faktist stolarna efter 1 barn! Jag pratade med dom i veckan och frågade just det!
    Det verkar ju helt jävla sinnesjukt om du ursäktar uttrycket. Deras affärside är alltså att köpa in nya stolar och hyra ut dem för att sen kassera dem?

För det första: Var ligger vinsten i det? Du måste ju ta ut en kostnad motsvarande inköp plus kringkostnader OCH gå med vinst för att det ska löna sig, då till andra frågan: Vem hyr en barnstol som kostar MER i längden än att köpa en helt egen? Fattar verkligen inte varför man gör det? Är det själva avbetalningen man tycker är smart?
    Google it!
  • Pickeli
    Pellefanten skrev 2010-11-16 15:26:09 följande:
    Ja inte fan vet jag men dom på försäkringsbolaget sa så iaf och tror inte dom ljuger
    Nej det får man ju verkligen inte hoppas.
    Google it!
  • Kina79
    mammma skrev 2010-11-16 11:50:04 följande:
    de kan ju va ganska svårt se på en stol om den är hel eller ej.
    någon med erfarenhet hur en stol skyddat och hur den sett ut efter olyckan? har den haft synliga sprickor ???
    Jag krockade för ca 2-3 veckor sedan, med ett rådjur. Bilstolarna byttes ut.
    På de krockade stolarna syns ingenting - absolut inget. Jag har tagit av klädslarna och synat dem, där är inte minsta synliga skada. Men försäkringsbolaget, NTF och Britax säger alla samma sak : BYT,

Så en begagnad hade jag ALDRIG köpt om det inte är av någon jag känner.
  • t0va

Försäkringsbolagen kollar väl stolarna emmellan uthyrningarna, finns tjänster där man kan lämna in en begagnad stol så kan de kolla om den är ok eller inte. Jag har inte använt mig av det så jag vet inte hur det funkar, men jag tvivlar på att bolagen kasserar stolarna efter en anvädning så ja säger de så då ljuger de nog. 

Försäkringsbolag är inte någon välgörenhet de vill tjäna pengar.  

• älskarlivet81
    Pellefanten skrev 2010-11-16 11:52:13 följande:
    Att köpa en begagnad barnstol är det SÄMSTA du kan göra!!! En barnstol är förvärkad efter ett barns anvädning. Då materialet dom är gjorda av är färskvara. Och inte vill ni väl spela med era barns säkerhet?
    Nej det där stämmer inte. Har man inte krockat med bilen så är de hållbara flera år!
    Vi köpte själv en begagnad men av en kompis, skulle aldrig köpt av någon okänd. 
  • Finesse

Som jag skrev i din andra tråd, köp isf av nån du känner..

Vi har haft turen och klarat oss med en bilbarnstol..

Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Är det någon som har köpt en begagnad bilbarnstol som det har gått dåligt för?