Ela skrev 2010-11-16 15:28:24 följande:
Badkar vet jag tyvärr inte om de har.
Efter första förlossningen fick vi ligga två nätter på BB eftersom jag snittats. Vi fick ett familjerum (d.v.s. pappan fick ligga kvar). Det var helt ok men jag tyckte att det var väldigt tråkigt där.
Efter andra förlossningen blev vi kvar en natt på patienthotellet. Det har ett par våningar för just nyblivna föräldrar. Det är som ett hotell med enklare standard. Det finns BM som man kan ringa efter men det tar lite längre tid än på BB innan de kommer.
På båda ställena kostar det för pappan (mat och logi) eftersom han ju inte har något vårdbehov. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket men jag skulle tippa på att det är samma på alla sjukhus i landstinget.
Tja, mina förlossningar. De var väldigt olika kan man väl sammanfatta det med.

Första var utdragen som 17. Jag hade värkar i två och ett halvt dygn varav ca 20 timmar på förlossningen. Jag hade ont och var trött så det blev både EDA och värkstimulerande dropp. Jag öppnade mig till slut helt men så låg ju dottern snett och det blev aldrig några krystvärkar utan snitt istället. Det gick jättebra och operationspersonalen var super - bland annat en uska som tog kort åt oss.

Förutom att dottern läkarundersöktes lite snabbt blev vi aldrig skilda åt utan fick vara tillsammans hela familjen på uppvaket (jag var vaken under snittet men man ligger där i alla fall i några timmar).
Den andra förlossningen gjorde knappt ont. Jag hade värkar i ett par timmar utan att fatta att det var på allvar tills jag förstod att de ju faktiskt var regelbundna, täta och ganska långa. Ringde in till förlossningen och de tyckte att jag skulle stanna hemma ett tag till (det enda jag är missnöjd med för de hade FEL) men vi åkte in i alla fall. Det visade sig att jag var öppen och krystvärkarna började. Sedan låg även denna dotter snett så jag fick krysta i en och en halv timme drygt men det gick bra.

Kul att du delar med dig, roligt att läsa om förlossningar när man själv är gravid =)
Skulle du kunna tänka dig att föda där igen? =)