• AnnaOctavia

Nån som har fött på Danderyds sjukhus?

Jag är i vecka 21 och har börjat fundera på att föda på Danderyd.
    Har läst positiva omdömen på google och så men vill endå ha lite mer.
    Är det någon som har fött där, och hur var det?
    Finns det badkar där? Funderar även på att ta hjälp av det.
    Tacksam för alla svar. kram!

Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 13:46
    Jag menar förstås Danderyds Förlossning och deras BB avdelning. =)

• Svar på tråden Nån som har fött på Danderyds sjukhus?
  • AnnaOctavia
    Fidi skrev 2010-11-16 15:16:01 följande:
    Jag vet inte om det finns badkar, men jag kan försöka ta reda på det =) Vet att det finns cd-spelare på alla rum =)
    Absolut kan jag berätta, förhoppningsvis kommer hon ut snart =) 
    ja jätte gärna! ok, det låter bra iaf, så man kan ha med sin egna musik . =)
    härligt! önskar dig all lycka till bebisen och förlossningen och väntar med spänning på din berättelse sen =)
  • AnnaOctavia
    ND3 skrev 2010-11-16 15:20:23 följande:
    Jag har inte hört något speciellt, bara att det verkar vara så poppis att föda där :) Och det verkar mysigt tycker jag. Sedan så har jag läst mycket om Gudrun Abascal, som är chefsbarnmorska och henne gillar jag! 

Jag har BF 19 Februari... :) du då?
    Fidi skrev 2010-11-16 13:48:31 följande:
    Kan det vara så att dom har högt antal pga av att man föder enligt Danderydsmodellen? 
     Ja, det stämmer. Vidrigt tycker jag. Det är ju den modellen de kör i USA, finns ju till och med en dokumentär om det. Inte alls bra för barnet eller mamman överhuvudtaget. 
    En förlossning får väl ta den tid det tar, om alla parter mår bra? Shit, det var det vidrigaste jag någonsin läst. Stackars människa :( 
    Ska googla henne och kolla lite =).
    3 april är min mini beräknad. ska du få en pojke eller flicka? =)

Vet du vad dokumentären heter? Skulle vilja se den.
  • AnnaOctavia
    Ela skrev 2010-11-16 15:28:24 följande:
    Badkar vet jag tyvärr inte om de har.

Efter första förlossningen fick vi ligga två nätter på BB eftersom jag snittats. Vi fick ett familjerum (d.v.s. pappan fick ligga kvar). Det var helt ok men jag tyckte att det var väldigt tråkigt där. 

Efter andra förlossningen blev vi kvar en natt på patienthotellet. Det har ett par våningar för just nyblivna föräldrar. Det är som ett hotell med enklare standard. Det finns BM som man kan ringa efter men det tar lite längre tid än på BB innan de kommer.

På båda ställena kostar det för pappan (mat och logi) eftersom han ju inte har något vårdbehov. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket men jag skulle tippa på att det är samma på alla sjukhus i landstinget.

Tja, mina förlossningar. De var väldigt olika kan man väl sammanfatta det med. Första var utdragen som 17. Jag hade värkar i två och ett halvt dygn varav ca 20 timmar på förlossningen. Jag hade ont och var trött så det blev både EDA och värkstimulerande dropp. Jag öppnade mig till slut helt men så låg ju dottern snett och det blev aldrig några krystvärkar utan snitt istället. Det gick jättebra och operationspersonalen var super - bland annat en uska som tog kort åt oss. Förutom att dottern läkarundersöktes lite snabbt blev vi aldrig skilda åt utan fick vara tillsammans hela familjen på uppvaket (jag var vaken under snittet men man ligger där i alla fall i några timmar).

Den andra förlossningen gjorde knappt ont. Jag hade värkar i ett par timmar utan att fatta att det var på allvar tills jag förstod att de ju faktiskt var regelbundna, täta och ganska långa. Ringde in till förlossningen och de tyckte att jag skulle stanna hemma ett tag till (det enda jag är missnöjd med för de hade FEL) men vi åkte in i alla fall. Det visade sig att jag var öppen och krystvärkarna började. Sedan låg även denna dotter snett så jag fick krysta i en och en halv timme drygt men det gick bra.
    Kul att du delar med dig, roligt att läsa om förlossningar när man själv är gravid =)
    Skulle du kunna tänka dig att föda där igen? =)
  • AnnaOctavia
    CyberNova skrev 2010-11-16 15:54:52 följande:
    Jag födde på DS i april. Det blev akutsnitt eftersom min dotters hjärtljud gick ner väldigt mycket, de var oroliga för hennes liv. Snittet gick bra, jag var som sagt sövd och märkte ingenting. Efteråt var jag helt förstörd både mentalt och fysiskt (hade haft värkar i ca 30 timmar). Jag fick ligga på uppvaket ett ganska bra tag och hade knappt någon att tala med, jag förstod att jag hade blivit mamma men inte mycket mer. Sen fick vi ligga på en specialavdelning jag och min sambo. Personalen var okej, vissa var strålande andra sämre. Rummen var väldigt tråkiga. Jag kunde inte gå de första 2 dygnen efter snittet men sen tog de bort katetern och jag tvingades upp. Vi var där sammanlagt i 5 dagar. Jag upplevde att personalen hade lite svårt att förstå min upplevelse, jag fick dock tala med en kurator tillslut.

Det fanns badkar på förlossningen.

Eftersom det är mitt första barn vet jag inte om DS var bra eller ej, har inget att jämföra med. Är otroligt tacksam över att de beslutade om akutsnitt annars kanske min dotter inte hade levt idag. Mår dock fortfarande dåligt när jag tänker på förlossningen, men det är knappast sjukhusets fel
    Oj, vad jobbigt. men bra att din dotter mår bra iaf!
  • AnnaOctavia
    brallison skrev 2010-11-16 16:28:15 följande:
    Jag har fött på DS för drygt en vecka sen. Och vi tog Danderyds modellen. Det tog dock 15 timmar istället av 12, men jag tvekade först om jag ville ta hål på hinnorna och sedan gick allt i sinom tid (resten kan man inte skynda på så mycket). Sedan stannade vi 3 dygn på BB-hotell eftersom amningen fungerade inte som det ska. För min man kostade det runt 285:- per natt ink. frukost. Alla andra måltider ingår för mamman men partner ska betala separat.
    Det var vårt första barn men jag kan säga att vi är helt nöjda med vårt val. Det borde finnas bafkar där eftersom jag blev erbjuden att bada om jag ville (men det ville jag inte).
    Ok. Men efter 12 timmar, vad händer då? Är det då man får välja om man vill bli snittad eller föda vaginalt?
    Asså Danderydsmodellen?
    Grattis till din bebis =)!

Okej men det finns mat ens partner kan köpa där med (lunch, middag)
  • Tida77

Jag har fött mina två barn på danderyd.
    Ingen av dem är väl någon rolig läsning egentligen, men jag har ändå fullt förtroende för sjukhuset.
    Det finns badkar. Ett sånt där hörnbadkar för en person. (det kasnke finns flera, det vet jag inte)
    Som på alla ställen gissar jag, ger olika personal olika intryck. Men som sagt det finns ju alla slag på alla ställen, och vissa funkar man ju inte riktigt med personkemi osv.

Nu inför nästa förlossning, som också ska ske på danderyd, kommer jag troligtvis få bli igångsatt för att få samma barnmorska som hade hand om nästan hela min senaste fl. Hon var underbar. Så än så länge är de väldigt tillötesgående, och jag är ju bara i v 15 än :)

Det finns olika ställen att ligga på efter fl. BB/neonatal eller patienthotellet. Eftersom det varit lite komplikationer med båda mina knoddar har vi fått ligga på BB. HAr blivit väldigt bra bemött där tycker jag.
    BB-Stockholm får man bara föda på om man har en normal graviditet utan några komplikationer.
    Parkeringen är ändrad nu, så nu får man inte stå gratis längre. Skippa bilen om ni kan, parkeringen är dyr om man ska stå länge.
    Jag är inte säker på att mannen alltid får stanna, men vi har fått eget rum båda gångerna. Dock kostar det pengar.

Vill du veta något mer specifikt så fråga på :)
    (Jag kan berätta mer om mina förlossningar om ni vill, men som sagt, det är ingen skönläsning direkt...)

• brallison
    AnnaOctavia skrev 2010-11-16 16:38:52 följande:
    Ok. Men efter 12 timmar, vad händer då? Är det då man får välja om man vill bli snittad eller föda vaginalt?
    Asså Danderydsmodellen?
    Grattis till din bebis =)!

Okej men det finns mat ens partner kan köpa där med (lunch, middag)
    Tack!
    Det beror väl på var barnet befinner sig - om barnet är redan väldigt långt ner, så försöker de väl få dig att föda vaginalt. I alla fall, jag har inte fått erbjudande till kejsarsnitt och då gick inte heller att påskynda processen.
    Ja, partner kan också köpa mat där på restaurangen och man kan äta antingen därnere på retsaurangen eller ta bricka med sig till rummet (det gjorde vi).
    BM besöker er ett par ggr per dag och ni kan alltid ringa om ni behöver hjälp. Det var väldigt bekvämt och till stort hjälp för oss.
  • Tida77
    AnnaOctavia skrev 2010-11-16 16:52:35 följande:
    Är Danderyds förlossning med Hotell BB samma som BB stockholm?
    Nej. BB-stockholm ligger på sjukhuset, nära danderyds förlossning, men det är inte samma. BB-stockholm är ett annat koncept. Kan inte så mycket men jag tror att man går där hela graviditeten hos barnmorskorna där. Sedan är förlossningen i mer "hemlika" rum och typ så naturlig som möjligt. Om jag nu fattat rätt. Men där får man inte föda om man har en riskgraviditet eller komplikationer av något slag, eftersom de inte har resurser för att ta emot då. Eftersom jag har diabetes var det aldrig ett alternativ för mig, så jag har inte mer koll än så :)
  • LyckligaGatan

Jag födde på DS förra sommaren och nu (förhoppningsvis) om några dagar. Även om förlossningen blev både utdragen och lite smått traumatisk, så var det inget som DS kunde styra över. Jag är så himla nöjd med Danderyd. Underbara människor (tror vi hade ett eller två undantag från det under 4 dagar). Vi låg på avd 16 (BB), maken fick ligga kvar hela tiden.

Nu blir jag förhoppningsvis igångsatt i slutet av veckan, och jag är så himla tacksam att det blir Danderyd igen! Hoppas på hotellet den här ggn, bara för att det skulle vara kul och se båda sidor..

Ang BB Sthlm så är de som en "vanlig" förlossning (alt kommer att bli inom snar framtid). Iom valet av BB så kan de inte ha sina egna spec.regler längre. MVC som är kopplade dit kan tex inte ge ngn "garanterad plats" längre. De har även "fixat" så de har ett operationsbord och ska kunna ta emot mer komplicerade fall.

Svar på tråden Nån som har fött på Danderyds sjukhus?