• Anonym

Fick nyss veta att jag har HIV

Anonym (Orolig!!!) skrev 2010-11-21 01:37:56 följande:
    Hejsan allesammans! Förlåt att jag är så oaktiv i tråden men jag hinner inte sitta vid datorn särskilt mycket. Min sambo är inte smittad, så nu vet ni det!
    Annars så går dagarna sakta förbi, mina föräldrar tog det hårt såklart men har lite mer förståelse efter dem läst mer om det.
    kram!
    Å, vad skönt att han inte är smittad!

Och vad skönt att du orkat berätta det för dina föräldrar.

Lycka till i fortsättningen, TS.
  • Anonym

Hur fick ni svar så snabbt om han testades i onsdags? Det går inte så snabbt, om ni inte gjort ett snabbtest. Men ett snabbtest ger svar inom 30 min så då borde ni fått svaret samma dag, alltså i onsdags.

• Anonym

Är också mkt fundersam kring hans test. För att veta till 100% bör man inte testa förrän 3 månader har gått sedan sista samlaget och i detta fall skulle jag kunna tänka mig att man gör 2 tester: Det första för att få en indikation på statusen och sedan invänta 3 månader och göra ett andra test för det slutgiltiga svaret. Så fick jag göra en gång efter ett oskyddat samlag.

Sedan så får man ju inte svar efter ett par dagar, det tar väl åtminstone någon vecka? Minns ej själv hur länge man fick vänta men det var minst en vecka iaf.

• Anonym

Alltså det tar ju 3 månader innan man kan ge ett 100% svar angående HIV, för de flesta andra könssjukdomar är det kortare tid 2-3 veckor. Jag testade allt 3 veckor efter samlaget men fick komma tillbaka när 3 månader hade gått för att göra det slutgiltiga HIV-testet.

Men det jag reagerade mest på är att om han testade sig i onsdags borde inte svaret ha kommit än. Det skickas ju iväg på analys och ska sedan "studsa" tillbaka till kliniken.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-21 12:16:36 följande:
    Alltså det tar ju 3 månader innan man kan ge ett 100% svar angående HIV, för de flesta andra könssjukdomar är det kortare tid 2-3 veckor. Jag testade allt 3 veckor efter samlaget men fick komma tillbaka när 3 månader hade gått för att göra det slutgiltiga HIV-testet.

Men det jag reagerade mest på är att om han testade sig i onsdags borde inte svaret ha kommit än. Det skickas ju iväg på analys och ska sedan "studsa" tillbaka till kliniken.
    Precis, man får testa igen efter 3 månader. Och det tar 7-10 dagar att få svar på HIV-test.
  • Anonym
    Anonym (Nina) skrev 2010-11-21 12:48:01 följande:
    Ts drog en lägn för att slippa återkomma till tråden och för att slippa en massa påhopp.
    haha jag visste inte att det var ett så stort åtagande att starta en tråd, att man måste återkomma trots att man inte vill. Nu har jag inte läst resten av tråden så vet inte om hon fått massa påhopp. Men vill man inte vara aktiv mer så slutar man väl bara skriva, man ljuger väl inte om sånt. Speciellt inte med tanke på att de brukar berätta när man testas att det tar en vecka att få svaren. Då borde TS fattat att många skulle räkna ut att hon ljug nu.
  • Anonym
    Sthlmsparlan skrev 2010-11-21 13:05:02 följande:
    Eh jag fick det efter en dag på sjukhuset? Menar du att det inte är giltigt då eller?:S
    Det finns som sagt snabbtest som ger svar redan efter 30 min, vilket du förmodligen tagit då. Då borde TS ha fått svaret samma dag som killen testades.Han testades på onsdagen, på torsdagen hade ts fortfarande inte fått svaret. Så nej, jag tror inte på henne i detta läget.
  • Anonym
    Sthlmsparlan skrev 2010-11-21 13:13:42 följande:
    Men då kan man ju fråga sig varför det finns "långsamma" test när man lika gärna kan ta ett snabbtest?
    Snabbtesten är relativt nya så de används kanske inte på alla ställen. Kanske kostar de mer.Sen är de llångsamma testerna säkrare, snabbtesterna kan ge falska positiva svar. Men visar det negativt så ör det negativt.
  • Anonym

Jättebra att det finns snabbtester, det har jag aldrig hört talas om. Tack för upplysningen =)

Gick ifrån min erfarenhet och ifrån det läkaren sa till mig när jag var jätteorolig och ville verkligen testa mig egentligen alldeles för tidigt (alltså innan 3 månader). Men det var väl snart 5 år sedan så mycket har nog hänt sedan dess. Jag fick alltså ta blodprov 2 ggr trots negativt resultat vid första gången.

• Anonym

Cazzie:
    Men man vet ju aldrig exakt vid vilket samlag man blir smittad. Alltså man kan ha sex 100 ggr med en smittad men klarat sig och så blir man smittad vid det 101:a. Jag skulle göra om testet 3 månader efter sista oskyddade samlaget för att vara 100% säker. Men det är så jag tänker.

• Anonym
    positHIV skrev 2010-11-22 23:13:36 följande:
    Ingen av mina vänner har vänt mig ryggen då jag har berättat. Och inte många av mina hiv+ vänners vänner har försvunnit ur deras liv heller. Försök vara lugn...Och jag använder mig ofta av "läste du artikeln om..." "i mitt projektarbete jag gjorde i gymnasiet så skrev jag om hiv och då..."
    Ge dem kunskap, på så sätt blir de (förhoppningsvis) inte så rädda.
    Stressa inte heller. Jag har en hel del vänner som inte vet än. Och då har jag vetat om det i 3,5 år ungefär.
    Lycka till! Glad
    Varför ska ens vänner veta? vad har de med saken att göra? Det är väl ytterst privat och berör väl bara ens sexpartner tycker jag.
  • Anonym

hur gick det har du berättat för han? hur tog han det ?

• Anonym

Grattis till bröllopet!

bara en liten sak... Din kille kommer med största sannolikhet att behöva testa sig igen om tre månader då han rent krasst kan ha fått smittan i "förra veckan" (senast ni hade sex), då det tar mellan 4-12 veckor för kroppen att utveckla antikroppar mot viruset. Skulle han ha blivit smittad i förra veckan av dig så skulle det inte visa sig fören om tidigast 4 veckor. Jag hoppas att de berättade detta för er på sjukhuset.

• Anonym

Hej hur har det gått? 
    är jätte nyfiken?  Blir jätte glad om du kunde skriva lite om ditt liv nu ! 
    massa kramar till dig och din lilla familj  

Svar på tråden Fick nyss veta att jag har HIV