• Anonym

Fick nyss veta att jag har HIV

Hade du sex med en kille från Queens Garden?! Där är risken rätt stor att man råkar ut för detta... :(

• Anonym

Man måste inte utveckla aids för att man är hiv positiv men hemskt besked såklart och jag ger många styrkekramar!

• Anonym

Ja det är bra att medicinerna finns och du kan leva ett långt liv med dom. Dock många biverkningar på sådan medicin.

• Anonym
    Anonym (Orolig!!!) skrev 2010-11-18 00:22:56 följande:
    Okej allesammans, i morgon ska jag åka hem till mina föräldrar och berätta...
    Jag är så nervös, har världens största klump i magen.... fyyy
    Hur ska jag säga det?! Det kommer ju att krossa dem totalt.
    Jag tror att de kommer bli väldigt chockade p.g.a. rädsla. Som du själv skrev så finns det riktigt bra bromsmediciner idag, att drabbas av HIV betyder inte att man ska dö och du kan t.o.m. bilda egen familj!
    Det bästa du kan göra tror jag är att ha med dig massor av information om HIV och hur det är att leva med och kanske kunna besvara en del av deras frågor som kommer dyka upp. Jag tror det kommer gå bra och förhoppningsvis kommer de att hjälpa till att stötta dig -för det är trots allt DU som behöver stöttning för det är DU som går igenom det här!
  • Anonym
    hivmamma skrev 2010-11-18 22:00:01 följande:
    Svarar gärna på frågor från andra också, för det värsta man drabbas av som hivpositiv är inte sjukdomen utan all okunskap och fördomar från folk runomkring! Kan jag bidra till att en person får lite bättre kunskap om denna sjukdom så är det ett litet steg på vägen...
    Hur blev du smittad? Vad händer om ett barn får hiv vid födseln, kan de ta bromsmediciner och sånt när de är små? Kan du som redan nu är drabbad leva tills du är te x 80 även som HIV positiv? Kan inte ett skit om HIV utom att jag visste att de kunde leda till AIDS och gick ej bota och att det var nån hiv-man i Sverige som legat med över 100 kvinnor och spridit smittan till en del av dem. Hur han lyckades vet jag inte för han såg bedrövlig ut om man nu ska vara ytlig.

Hiv ökar bland ungdomar på grund av oskyddade samlag och att man inte tar hiv på samma allvar som under 1980-talet. Enligt experterna är det en tidsfråga innan hiv börjar spridas bland heterosexuella tonåringar i Sverige. En undersökning bland unga om hiv som gjordes av Sifo 2009 visade att tjugo procent trodde att hiv kunde botas.

Det står iofs på wikipedia men ändå, 20 procent trodde det kunde botas? Jag trodde jag var obildad.
  • Anonym
    Anonym (förstår dig...) skrev 2010-11-19 00:17:51 följande:
    all typ av blodsmitta smittar gm sex,blod o kroppsvätskor men INTE via saliven.....
    Jo jag vet att det smittar via sex, blod och kroppsvätskor ..undrade bara om hon hann ha sex med honom innan hon tog reda på det .. hur som helst är situationen hemsk och jag tyvcker synd om alla
  • Anonym
    pumbis skrev 2010-11-19 01:47:10 följande:

Hiv överförs via blod, sperma, bröstmjölk och slidsekret. Det finns dock inga belägg för att det skulle kunna överföras via kyssar, även om hiv har upptäckts i saliv.

Hiv kan överföras

genom oskyddade anala, vaginala och orala samlag, vid kontakt med smittat blod (det hivpositiva blodet måste dock in i ett främmande blodomlopp omgående för att hiv ska kunna överföras), via återanvända kanyler, från en gravid kvinna till hennes barn under graviditet, förlossning eller, senare, under amning, via blodtransfusioner och organ- och spermadonationer. Jo TS, det kan faktiskt smitta via saliven!! Så säg inte någonting annat! Men det ordnar sig säkert för er iaf! Hoppas på det bästa!
    "Och du kan lugnt kyssa en person som har hiv. Saliven i sig är dessutom virushämmande. För att bli smittad med hiv via en kyss skulle du teoretiskt sett behöva få i dig ungefär 50 liter hiv-innehållande saliv..."

Källa: www.rfsl.se/ostergotland/
  • Anonym
    Satisfaction skrev 2010-11-19 09:24:43 följande:
    OT, men om det är så svårt att bli smittad som (!!) skriver:Hur kan då så stora delar av befolkningen i  t ex södra Afrika vara smittade? Har det inte något med var i sjukdomsprocessen den hiv-positive befinner sig? Om man är nyligen smittad eller håller på att utveckla aids. Jag kan inte det där men jag tror inte det är generellt så som (!!) skriver. Kanske någon annan vet. 
    www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2009/nr-6-2009/vad-som-avgor-smittrisken-nar-du-har-sex/

"Det är klarlagt att den hivinfekterade personens sjukdomsstadium har stor betydelse. Smittsamheten är störst hos den nysmittade, under den så kallade primära hivinfektionen, för att sedan sjunka till lägre nivåer under den symtomfria fasen av infektionen och återigen öka i samband med att immunsystemet börjar svikta och aids utvecklas."
  • Anonym

Tycker inte ni ska ha denna tråden bara för att hacka på varandra!!!!!!
    Skaffa då en egen tråd.... Någon som håller med mig om det??

Svar på tråden Fick nyss veta att jag har HIV