Inlägg från: Marge75 |Visa alla inlägg
  • Marge75

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Billabong skrev 2011-02-23 22:55:22 följande:
    Up&Go-blöjor är INTE ett alternativ här nattetid, vi har en storkissare. Han kissar igenom strl 7 på Libero! Så nu är det Pampers som gäller på försök. Har dock inte kissat så mkt nattetid under testperioden, eftersom det varit en hel del sjukdomar.
    Ah, skönt, det händer oss också! Då är vi normala!

Apropå avslitna blöjor - mina systrar började använda bodies igen på sina barn som hamnade i "slita av sig blöjan"-fasen alternativt "gräva i blöjan"-fasen. Det finns i rätt stora storlekar i en del märken, åtminstone upp till stl 86.

• Marge75

Mrs Fisk - S är ju inte de stora ordens man, och jag har alltid tänkt att teckenstöd vore smart, men vet inte var jag ska börja. Var börjar jag? Är det babblarna som gäller, eller finns det annat bra också?

• Marge75
    Limefrukt skrev 2011-02-25 21:25:39 följande:
    Vi klär A i body ganska ofta. Hon har ofta en kortärmad body under tröjan. Om hon inte hade body skulle hon aldrig sluta visa magen för folk Skrattande
    ... och det skulle vara något negativt? Jag tittar gärna på hennes mage, hur många gånger som helst!

Kate - hoppas att astman släppt!

Ja, här är det bättre nu, men vilken sjuk jäkla vecka det har varit. Herr M åkte på influensa och har varit helt däckad, och S hade dubbelsidig öroninflammation, feber, förkylning och astma. Kåvepeninet tog öroninflammationen, men förkylningen segar på, och därmed även astman. Och så hostar han och Herr M ikapp om nätterna. Herr M var för sjuk för att ta hand om den sjuke S, och så flyttade vi ju den här veckan. Tack och lov hade vi packgubbar, flyttgubbar, flyttstädare och inte minst - MORMOR! Så mormor har agerat barnvakt stora delar av veckan, och nu mot slutet har Herr M kunnat göra lite. Men fy tusan vilken slitig vecka. Jag hade GÄRNA följt med på AW, men jag ska däcka nu. Imorgon blir första natten i nya lägenheten!
  • Marge75

Istapp - HEEEEJ! Vad roligt att se dig igen! 
    Vi äger en toasits som jag då och då sätter S på. Inte blir han lyckligare av det ...
    Min referensram när det gäller avblöjning sträcker sig framför allt till mina systrars barn, de har fått öva på sommaren (oavsett när på året de är födda) då man kan gå utomhus utan så mycket kläder alls. Sen när de fått in snitsen på att fatta att det kommer kiss och hur det känns, då har de börjat med potta/toasits. Och kläder.
    Jag tror att vi kommer testa någon liknande variant, kanske till sommaren, annars nästa sommar. Vi får se vad S säger. 

Ela - du var bara inne och läste om glasstillbehören i godan ro och VIPS så hade de liksom klickat i sig av sig själva? Något ditåt?

Somna - det låter definitivt som något din man gör vid lämningarna, det är den enda rimliga förklaringen. Vilka charmörer du har i familjen!

Ela skrev 2011-03-01 23:02:28 följande:

Ja, jag brukar ju vara uppe med tutten.
    (många nattamningar - även i gryningen - bli´re )

Igår fick vi igång diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, TV och internet i nya lägenheten. HALLELUJA!! Så nu börjar det kännas som att vi faktiskt verkligen ska bo här. Märkligt. S och Herr M hostar fortfarande i kapp om nätterna, men är friska i övrigt, så S är tillbaka på förskolan också. Skönt, han var gladare än någonsin på kvällen efter första dagen på förskolan. 

Persefone - vi har en ärvd sulky, och så hyrde vi en i april förra året när vi var på semester. Jag skulle säga att sittställningen är det viktigaste. S sitter som en hösäck i brion, och mycket bättre i den ärvda sulkyn som kostade några hundralappar när min syster köpte den. Lätt att fälla ihop utan att klämma sig allt för mycket är väl också bra.  
  • Marge75

Kate - tassmetoden? Tell me!

Mrs Fisk - lycka till imorgon!
    Är det "bara" undersökning, eller kommer ni få besked eller info eller så imorgon också?

Barbabok skrev 2011-03-02 19:55:46 följande:
      -Var torkar de sig då? frågade jag. Jo pojkar ombeds torka snoppen, flickorna ska torka sig... bara.
    De skulle ta upp det sinsemellan iallafall, de hade inte "tänkt" på det. Gah!
    Oj.
    ilja73 skrev 2011-03-02 20:02:35 följande:
    Ett plus måste ju vara att förra ägaren flyttat därifrån .

Sant!

Och vad gäller säkringar så inledde vi med att säkra upp i lägenheten. Oj oj oj vad med vuxenpoäng jag samlade på mig på det kände jag, att se till att vi har okej med el i lägenheten!
    Även om Cissis spis/frystips förstås hade varit snitsigt att ta till i trängda situationer. 

• Marge75
    cilla67 skrev 2011-03-02 20:57:29 följande:
    På den tiden jag bodde i en 40-talslägenhet på söder hade vi ett liknande fenomen, men mer intrikat i sin självkonstruktion. Där kunde man nämligen tända badrumslyset med diskmaskinen och sätta på tvn med badrumslampan...

Den blev det högläsning på!

Persefone, du får komma hit och se själv vet jag! Kanske redan på söndag? Herr M reser iväg så jag och S håller hov själva i en vecka från och med söndag.
  • Marge75

Hanya - jag skulle också testa några olika - alvedon, ipren, panodil etc. S gillar ipren bäst, men det är olika. 

Jag är helt slut, är sjuk själv, S är sjuk och Herr M är bortrest i en vecka. Mamma sov här i natt, egentligen skulle vi dela på natten eftersom S är vansinnigt hostig och vaknar en gång i kvarten och hostar, minst. Men jag bara sov, och mamma hade inte hjärta att väcka mig. Så jag fick sova åtta timmar i sträck!! Vad gjorde jag utan henne?!
    Men nu är jag sämre själv och helt däckad. Vilket är lite skönt, tidigare har jag varit stressad över allt jag inte hinner göra på jobbet, nu är jag så mosig att jobbet inte är en option.

Håll tummarna för att natten blir något lugnare, jag vet inte vad jag ska göra om S sover lika oroligt i natt som han gjort de senaste nätterna.

Och jag funderar över astmamedicineringen, känns inte riktigt som att det håller. Om jag orkar ska jag ringa till astmaläkaren imorgon, jag tror vi får uppgradera. Vi har ett medicineringsschema på två veckor, och nu är vi inne på tredje omgången på raken. Vi har inte hunnit avsluta första omgången förrän vi har fått starta om med maxdos. 

Gnäll gnäll gnäll gnäll.

Sov gott! 

• Marge75

Cissi - helt sant! Eller den har inte funnits på ett par månader, så det är redan för sent att bunkra, kan man säga. Åtminstone den lägre dosen, högre dos finns. Eller fanns åtminstone för en vecka sedan. Så det är ju tur i oturen att S är så dålig i astman att vi hela tiden kör på hög dos ... 

Pensionärsmarge är tillbaka!

För övrigt var Elas oförlösta doula fin!

• Marge75
    Pysslig skrev 2011-03-09 21:07:21 följande:
    Nej göm det inte i mat, en i föräldragruppen gjorde det och nu vägrar han äta yoghurt!
    Sant! Vi fick ju äran att bjuda S på kåvepenin för två veckor sedan, och jag frågade en underbar apotekare om hur man bäst ger det. Hennes tips var att inte gömma i mat. "Det smakar ju ... skunk. Och blandar man det med sylt så smakar det skunksylt.". Och istället kan man köra Pavlovs hundar, vilket funkade finfint på S. Man ger något riktigt gott efter medicinen varje gång. En stor sked sylt, stark saft, glass eller någon annan favorit. Efter två dagar var S helt med på noterna och gapade efter medicinskeden eftersom han visste att det skulle komma något väldigt gott sen. Funkar inte för alla i alla lägen, men kan vara värt att testa!
  • Marge75
    Gladhannapanna skrev 2011-03-10 16:16:25 följande:

Jag tycker att det varit nog med sjukdomar i tråden så nu bestämmer jag att ingen ska behöva vara sjuk mer på flera månader!!!

Amen!

Jag fick sova åtminstone två timmar i sträck i natt och en eller två timmar till utspritt. S är fortfarande hängig och jag är supersjuk - tack och lov har mamma kommit hit igen och tar hand om oss. Så på eftermiddagen har jag fått sova och hon har handlat så det finns mat.  
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13