• CaCC

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tack för tankar kring E. Hon är ju 19 månader nu. Vi provade igår och strunta i middagsvilan och samma idag. igår somnade hon på 20-25 minuter bredvid mig, får se hur det går idag. Hon går ju och gnuggar sig i ögonen och så på dagen nu, men hon verkar inte supertrött. Ska testa några dagar till och se.
    Gällande spjälsäng eller vanlig säng så har vi funderat på att ta bort sidan på spjälsängen. Men jag ska först prova att få henne att somna själv i den. Ger det inte resultat efter en vecka så får det bli utan sida på spjälsängen. Ska träffa en BVC/mödra-psykolog för samtal i eftermiddag så jag ska höra med henne vad hon tror om det.
    Vi har haft det jobbigt med tandborstning på E en tid, men nu har vi två tandborstar och det går som hejsan att borsta tänderna. Hon har sin egen borste och vi har en och så turas vi om

• CaCC

Jag är så stolt över E, vi har ju fått ha henne bredvid oss ett tag nu för att hon ska somna och sedan lagt äver henne i spjälisen. Men ikväll hade vi bestämt oss för att hon ska somna i sin säng och jag har laddat hela dagen och förberett henne på det. Vi räknade med att hon skulle bli arg och skrika och gråta i över en timme. Men icke, 2 minuter protesterade hon, sen lade hon sig ner och efter 5-10 minuter så sov hon. Vi har ju tagit bort middagsvilan och det gör att hon är riktigt trött på kvällen, fast hon egentligen behöver sova en stund på dagen, men det har fungerat ändå. Vi ska göra så att när hon utan problem somnar i sin säng på kvällen utan oss i rummet så ska vi testa med middagsvila igen så får vi se.
    Sen går hon på pottan flera gånger om dagen. Hon är ju bara 19 månader men vi introduserade pottan långt innan hon fyllde 1 år och har satt henne på den morgon och kväll periodvis, ibland har hon inte velat. Men nu så visar hon superstort intresse för pottan och älskar att sitta på den och hon kissar varje gång.

• CaCC

afrodite76 - Så där är ju inte roligt att ha det. Sover han i vanlig säng eller spjälsäng?

• CaCC
    Afrodite - Det är verkligen inte roligt när de skriker så där. Men om det är så att ni verkligen vill att han ska somna ensam i sin säng så tror jag att du ska ge dig sjutton på att han ska göra det och inte ge med dig.
    E har ju totalvägrat att somna i sin säng ett tag och bara skrikit och varit vansinnig när vi satt ner henne i spjälisen. Men jag pratade med en BVC-psykolog om det och frågade om de mår dåligt av att skrika sådär men hon anser att de inte gör det eftersom det inte är av rädsla de skriker och gråter utan i ren protest. Så bestämmer ni er för att han ska somna själv så kommer det att gå bra ska du se. Men det kan ju bli några kvällar och timmar av skrik, men det är bara att inte ge med sig. Det är de tips jag har fått.
  • CaCC

afrodite - Bra att du inte ger med dig. Ge det lite tid så kommer det gå superbra sen.

• CaCC

Anna - Jobbigt att gå igen om en separation, men ibland finns det inte andra alternativ. *styrkekramar*

E somnar superbra nu i sin säng, har inte varit några bekymmer alls i veckan, så nu är nästa steg att lägga henne i sängen och gå ut. Hoppas att det går lika bra.

Afrodite - Hur går det med era nätter?

• CaCC
    ilja73 skrev 2011-01-21 22:08:07 följande:
    Ego:
    Idag ramlade O ner från en stol när han stod och "hjälpte till" i köket. Han ramlade rakt bakåt men jag tror att han föll först på ryggen och sen slog i huvudet. Han blev så klart jätteledsen och han blödde ur munnen Han blev glad ganska fort och slutade blöda men fy vad läskigt det är när de slår sig.
    Fy vad läskigt fall. Gör ont i hela mig när jag tänker på sånt.
  • CaCC
    Elsis skrev 2011-01-22 20:07:35 följande:
    Är det någon so vet var man kan köpa mycket små trosor? A har nyligen kommit på att trosor är roligare och finare än blöja, så hon vill gärna använda det, problemet är att vi bara har två par ( de med gula blommor och volanger är finas hälsar A), och hon har inte helt fattat det här med att säga till att hon behöver kissa, även om det går allt bättre. Efter att ha kissat lite i båda paren är A jättearg för att jag tvättar dem, eller iaf för att de behöver torka innan hon kan ha dem igen. De vanliga kedjorna verkar som minst ha strl 86-92, och A har bara 80, dessutom är det ofast plats fr blöja i de minsta trosorna. Skulle vi ta på A dem skulle hon ju ha dubbla hängslen i dem;) Igår försökte A lösa problemet med att båda trosorna var på tork genom att hämta ett par av mina, och visa att hon visst kunde ta på sig dem. Fast sedan visste hon inte vad vi skulle göra när de trillade av.
    Jag har faktiskt ingen aning om vart de har små trosor. Men om du hittar några så kan du väl säga till mig vart du hitta dem.
  • CaCC

Afro - Jobbigt med sånna nätter. Bra att din man säger till att du ska väcka honom. Du måste vila upp dig nu.

Hos oss är det bra. E somnar superbra på kvällarna i sin egen säng men vaknar hon på natten tar det låååång tid innan hon somnar om. 
    Bebis i magen är så livlig att jag får ont ibland. H*n kan hålla på i timmar och snurra runt och sparka. Kan inte minnas att E var så livlig i magen, fast det är ju betryggande att känna att bebis mår bra.

• CaCC

Då har jag lyssnat på 40 minuters gråt och skrik. Men E somnade till slut i sin säng ensam i sitt rum. Första gången ikväll som jag gick ut när jag lagt ner henne i sängen och jag misstänkte att det skulle bli protester. jag gick in några gånger och la henne ner igen eftersom hon stod i fotänden av sängen. Men hon vart ju lika snabb upp igen och ställde sig på samma plats. Sista gången jag var inne så stannade jag lite längre och fick henne att lugna ner sig lite. Men så fort jag gick mot dörren så började hon igen. Men denna gång gick jag inte upp utan jag stannde på bottenvåningen och fixade och grejade lite så hon hörde mig bättre och efter lite mer skrik och gråt så blev det tyst. Jag har inte gått in och kollat henne än då jag inte vill riskera att hon är vaken och börjar skrika igen, fast jag tror att hon sover. Ska kolla om en stund.

Måste fråga en sak. Hur många gånger om dagen bajsar era små liv? E har de senaste 5-6 dagarna bajsat mellan 3-5 gånger om dagen och det har emellanåt varit löst och det har luktat riktigt riktigt illa. Hon äter och dricker bra och är inte annorlunda på något sätt. Hade lite feber härom natten men annars inget.

• CaCC

afrodite - Jag tror E har tand på gång också, men hon har inte varit så här i magen vid tidigare tänder. men vi får väl avvakta och se. Vad skönt att A accepterat att ligga själv. Det vet jag att E kommer göra också, men det är så oerhört jobbigt att lyssna på denna gråt även om jag VET att hon inte tar skada av det. Men vi ger inte upp.

• CaCC

Nu är förhoppningsvis E's nattningsproblem över för en lång tid framåt. Nu lägger jag ner henne i spjälsängen och säger godnatt och släcker lampan och går ut. Inte alls mycket gnäll. Så nu hoppas jag att det kommer gå lika bra när pappa ska lägga. Han jobbar nämligen kvällar denna veckan så då är det jag som sköter nattningen. Men det ska nog inte bli några problem.

• CaCC

Hej på er. Hänger verkligen inte med i tråden så bra för jag har inte sutttit vid datorn på länge. Vi håller på och pysslar här hemma och ska göra iordning hallen med bra förvaring och så. Jag har fått upp min energi och pysslar med allt möjligt på en gång.

E somnar superbra själv på kvällarna igen och vaknar glad och utvilad på morgonen utan tårar och klarar sig utan middagsvila eftersom hon sover mellan 13 och 14 timmar varje natt. Det är skönt och jag känner mig lugn inför att det snart kommer en liten bebis till här hemma.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13