• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Barbabok skrev 2011-01-20 21:31:42 följande:
    Har man rumslig kontakt med barnet minst 1h/8h får man ta en hel LN-dag.
    Ja, men se där. Då skulle min idé kunna funka då om inte ekonomin sätter käppar i hjulet (men en flytt brukar ju inte direkt vara billig...).
    Så mycket bättre...
  • Ela

Marge - Härligt att lägenheten är alldeles precis som ni vill ha den.

cilla67 skrev 2011-01-20 22:49:39 följande:
    Persefone, var det för att maken hade tänkt ta hand om all disk och matlagning som han ville ha bänken så hög?! 
    Du är så rolig Cissi.
    Älgen skrev 2011-01-20 22:52:48 följande:
    Och ja, om nån undrar så ser vi ut som Helan och Halvan (förutom att bägge liknar Helan på midjemåttet).
    Nähä. Ni är jättefina tillsammans. *har sett bröllopsfoton*

Fio - Jisses, vad du är ambitiös med kommentarerna! Förta dig inte så att du inte orkar skriva ego för jag gillar ego. Fast jag gillar i och för sig att läsa kommentarer också även om de inte är till mig. Så keep up the good work - men glöm inte att skriva om dig och O!
    Så mycket bättre...
  • Ela
    ilja73 skrev 2011-01-20 22:14:32 följande:
    Men om man har ett kort barn så är det ju jättebra med klack
    Och treåringar är ju som regel korta även om de är långa så högklackat kan således aldrig vara fel!
    Så mycket bättre...
  • Ela
    cilla67 skrev 2011-01-20 23:19:50 följande:
    Ela, man märker att du är jurist!
    Ordvrängare menar du?

Godnatt go vänner!
    Så mycket bättre...
  • Ela

Afrodite - Du är såååå höggravid. Kan inte din man ta A om nätterna?

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack för tips Lime! Noteras på inköpslistan till två ballongtokiga tjejer. Gör gärna mer reklam för roliga lek- och pysselgrejer från den däringa affären om du kan och vill för jag tänkte ta mig dit och botanisera vid tillfälle. Mitt nyårslöfte är att hitta på roliga saker med barnen efter hämtning istället för att fastna i same old same old.

Så mycket bättre...
  • Ela

Panflöjt hade jag nog inte gått med på faktiskt. Tur att maken är ordförande i föräldrakooperativet. Han får utnyttja sin makt om det kommer på tal.

Så mycket bättre...
  • Ela

Sara - Vad skönt ändå att det går åt rätt håll för killarna på dagis. Hoppas bara att matsituationen löser sig å det snaraste. Kul att J trivs så bra med fler timmar.

Fiji/Mrs Fisk - Angående dagssömn och om man ska dra ner på den så går vi i samma funderingar beträffande R. Hon sover ju också illa och vaknar tidigt. I söndags vaknade hon tidigt men tog en liten mikrolur (20 min) i soffan vid sjutiden på morgonen så då tänkte vi experimentera med att hoppa över middagsluren. Vi hade brunchgäster så det gick finfint på dagen men när de hade gått vid 16-tiden så var det en trött tjej som landade i soffan. Hon somnade förstås då men vi lät henne bara sova 20 min. Arg när hon vaknade men det gick snabbt över och sedan kom grannarna med en tjej i samma ålder och då var det ju full fart som vanligt. På måndagsmorgonen vaknade hon klockan sju!!! Det har ju typ aldrig hänt! Så lite mindre sömn dagtid kan mycket väl vara rätt koncept för henne men vi måste bara fundera ut vad som är rätt mängd. Vi tänkte börja med att testa på helgerna och därefter involvera dagis om det visar sig fungera.

Så mycket bättre...
  • Ela

Mrs Fisk - Ja, testa lite på helgerna. Med T plockade vi bort dagssömnen de dagar hon var hemma först och så fortsatte hon sova på dagis i ca 5-6 månader efter det innan hon helt slutade. Men då signalerade hon kraftigt att hon inte behövde dagssömnen genom att helt enkelt vägra somna hemma. Med R är det liksom en ond cirkel. Hon har inga som helst problem att somna på dagen och kan lätt sova två timmar hemma (på dagis sover hon kortare) men det är ju för att hon sover för få timmar på natten och vaknar för tidigt på morgonen och hon somnar ju för sent och sover för få timmar på natten för att hon sover för mycket på dagen...ja, du fattar dilemmat. Så den enda möjligheten är väl någon slags utfasning med kortare lurar gissar jag.

Så mycket bättre...
  • Ela

Fiji - Somnar han i vagn fortfarande? I så fall skulle det kanske vara en idé att ta en tur med vagnen på helgen så får han sova tills ni kommer fram till någon aktivitet så är det lättare att styra längden på luren (fast det förutsätter ju att han vaknar/går att väcka när man kommer fram förstås). Annars kanske bilen om han är en sådan som sover när bilen rullar men vaknar vid framkomst. *spånar även för egen räkning*

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13