• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Olimpia - Gustav har eksem på kinderna som blir värre på vintern när det är torrt och kallt. När det blivit riktigt ilsket kör vi någon kur med kortisonsalva, men oftast behövs inte det utan eksemen hålls i styr med regelbunden insmörjning med fet kräm, Ceridal. Eksemen började först förra vintern, han hade inga besvär som bebis, och i höstas var vi till hudmottagningen och fick atopiskt eksem konstaterat. Efter det är vi noga att smörja med Ceridalen hela tiden, även när han inte har några besvär för tillfället, och då har vi bara behövt ta till kortisonsalvan ett par omgångar på hela vintern, det räcker nästan med bara förebyggande smörjning. Tidigare smorde vi bara när vi såg att det var något och då hann det ofta bli riktigt illa innan det vände.

• asap

Lime och alla andra - Ja, Ceridal fungerar alldeles utmärkt, jag tackar juni för tipset en gång i tiden!

Fio - Den proppen ska väl bara sitta kvar på flaskan? Den har ju tom en liten kork till hålet.

• asap

juni - Skön morgon!
    Eller om man har två lite större barn så kan man låta dem ligga bredvid varandra i storasysters säng och läsa Bamsetidningar ihop, så hade vi det här imorse. Det är för härligt att ligga och lyssna när de diskuterar med varandra om vad de ser i tidningen. Hjärta

Cissi - Fast jag tycker också det är kul att titta på friidrott, men därifrån till att verkligen utöva grenarna själv är steget låååååååååångt som bara den!

• asap

juni - Haha, så där är det här hemma också.
    Så sent som i tisdags kväll sade jag till maken "vad hon kör med dig" när han kom ner från Idas rum för femtielfte gången. Hon var helt hopplös - övertrött och försökte sig på allting: först skrek hon för att Gustav skulle göras iordning för natten först, det var ju faktiskt Idas först-dag. Sedan skrek hon för att det var fel nattlinne, att det hon ville ha låg i smutstvätten dög inte som förklaring, det var ju det hon ville ha iaf. Sedan var hon rädd, hungrig, törstig, kissnödig etc. och ville att någon skulle komma upp hela tiden. Jag vägrade, men maken sprang upp flera gånger och gjorde någon deal om att ja, hon kunde få vatten men då måste hon vara tyst sedan osv. Hon höll inte sin del av avtalen kan jag avslöja...
    Kan det vara något med pappor och döttrar? Jag tycker han är mycket rakare och mindre lättlurad när det gäller Gustav, då är det ingen pardon hur mycket argskrik som än kommer från pojken.
    Fast där är nog jag mer vek ändå - minns en gång för månader sedan när en grävare åkte förbi utanför fönstret:
    Gustav: en lastbil!
    Maken: Nej, det var en grävare.
    Gustav: en LASTbil!! *nickar frenetiskt*
    Maken: Det var faktiskt en grävare.
    Gustav: EN LASTBIL!!! *röd i ansiktet och tårar i ögonen*
    jag: Ja, det var en speciell sorts lastbil....

• asap

Cissi - Jag tror faktiskt det är så, det är väl därför just svärmödrar kan vara ett knepigt kapitel för oss kvinnor..? Eller så är det bara barnens personligheter som matchar våra på olika vis, och det råkar bli speciellt med dottern-pappan och sonen-mamman i den här familjen.
    Men om två månader kommer det ju antingen en son eller en dotter till här, då får jag väl fortsätta analysera..  

• asap

Hörrni, visst var det här inne det pratades om allmän förskola för ett tag sedan? Jag noterade just på den senaste fsk-fakturan att det står något som heter "reducering allmän förskola" och ett belopp på -210 kr. Jag har så värdelöst dålig koll på sådant här, inte alls påläst. Iaf så är det specat som att G kostar 1260, I kostar 840 och så detta avdrag på 210. Hur hänger allt det här ihop? Jag förstår att det är maxtaxa som gör att det inte är 1260 för båda, men spelar det någon roll är det är G som har den fulla avgiften? Och den här reduceringen för allmän förskola, det måste väl gälla Ida som är över 4 år? Varför är reduceringen 210kr, är det vad de 15 timmarnas allmän förskola är "värd"? *helt lost*

• asap
    johlinn skrev 2011-04-16 23:01:17 följande:
    och fikorna man väl hinner med har en helt annan refräng - Nej E. inte ta koppen, nej E. inte kasta skeden, nej E. inte sand på bordet, nej E. inte boll på bordet, nej E. det är mammas kaka du har egen kaka, nej E....
    men så upptäcker man en vacker dag att man åter igen kan sitta och fika i två timmar (!!) hemma hos grannen utan att bli avbruten av barnen en enda gång. De fikar snabbt i eget rum och springer sedan iväg och leker nöjt medan mammorna äter kakor och snackar skit. Det är när barnen blivit 4½ och 2½ har jag hört....
  • asap

Sara - Tack för förklaring!! Jag hade nog tänkt att du skulle kunna svara på mina frågor.

Sahrakka - Nej, det har jag inte hört ngt om. Sådant där brukar ju ta lång tid att införa så att det skulle vara från oktober låter smått otroligt tycker jag.

• asap

Lime - Uppsala kommun har ju just utökat från 15 till 20 timmar för barn till föräldralediga och arbetssökande, jag tror att det har börjat gälla typ alldeles nyss efter att det beslutades i valet i höstas. Tyvärr bor jag själv i Sveriges nyaste kommun (eller nåt) som till för några år sedan hörde till Uppsala, men nu är egen kommun, och här gäller fortfarande 15 h. Sicken osis, nu när jag snart blir föräldraledig igen och dessutom har två "dagisungar" att roa... 20h/vecka kunde ha varit rätt lagom.

• asap

juni - Vi gjorde någon sådan sanering i vintras när G blev dålig i bilen, tror inte det var 26 minus, men minus var det iaf. Stackars barn. Den gången var vi tre minuter från destination när det hände och gjorde en grovsanering av G och lät honom sedan åka i makens knä i baksätet sista lilla biten, för stolen krävde storrengöring innan vi kunde sätta honom i den igen. Det kändes inte ok att åka så, men vad gör man?

Har just blivit varse att det nu är Gustavs tur att ha trätt in i "varför då?"-fasen. Ida är inte ens ute ur den än, den är ju lång som bara den! Så nu har vi två barn som frågar "varför" om allt och ingenting, lite jobbigt faktiskt. Idas frågande har iaf blivit nyanserat med åren, nu är det väl någorlunda relevanta frågor. Gustav däremot, frågar på ren reflex hela tiden. Och då kan det bli så här:
    G- "varför då?" (apropå ingenting)
    jag- "vad vill du veta?"
    G- Varför DÅ?"
    jag- Vad? Varför då, vaddå? Vad undrar du?"
    G- VARFÖR DÅ?!!!"

Helt omöjligt.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13