Inlägg från: Pysslig |Visa alla inlägg
  • Pysslig

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somna, TACK för ny tråd! Vi borde värklige (ja jag skriver med ä för det är som värk) ha en trådgräns vid 500 sidor! Kyss

Cissi, hoppas hoppas hoppas att få se dig de 22a! Skrattande

Persefone, Gullet pratade om att hon ville gå på OT som på gamla goda tiden. Var själv inte med då så jag vet inte vad det är men de hade tydligen goda hamburgare så det låter ju toppen!

Idag har vi firat farsdag med att bjuda min pappa (och mamma) på brunch på Scandic Anglais. Så bra att äta där och sitta vid soffor med låga bord. L kunde gå runt och leka runt oss och samtidigt få/ta sig smakbitar ifrån allas tallrikar inkl ifrån grannbordet som ställde ifrån sig en full tallrik och gick för att hämta dricka. Ooops det saknades en gurkskiva när de kom tillbaka men vi knep och bordet vid sidan av lika så även om alla smålog och L glatt gnagde i sig gurkan! Oskyldig
  • Pysslig

Har läst men hinner inte kommentera.

Cissi, tårta! Skrattande

Fiji, har just varit på samverkansmöte på dagis och där var det en återkoppling ifrån en av föräldrarna att pedagogernas bemötande på morgonen har blivit mycket bättre. Jag har varit toppen nöjd, de tar emot barnet och pratar med det, tar det i famn om det går mot en liten gråtstund och så distraherar det med något kul så en annan kan smita. Fungerar jätte bra hos oss. SÅ det jag vill säga är att du kan ta upp personalens sätt med föreståndaren för så ska det ju inte vara!

Ang AW. Vi kanske ska hålla oss lite privata och inbox eller FBa vart vi går och äter för det är ju trotts allt ett öppet forum.

• Pysslig
    Limegrön, nej men vilken tjej ni har, hur sjutton har hon energi till att vara vaken så mitt i natten. Även om hennes taktik är rätt bra att sjunga så hon inte somnar om.

Somna, varför är jag inte förvånad över att G är en klätterapa under upplärning! Skrattande Vi har en tvättbänk i badrummet, där står toaborsten och på gästtoan står de uppe på badrumsskåpet... Vi har samma modell som Cissi pratar om, borsten står i en hög behållare med lock, så det är lätt att hiva upp den och få ner den utan otrevliga saker skvimpar ut.

Hanya, iiii för att städa badrummet med toaborsten. Förvånad

Fiji, vårt dagis ringer inte heller en massa. Inte en enda gång hittills och då fick hon feber på kvällen då hon var sjuk för ett par veckor sedan. Hon var säkert hängig/gnällig under dagen innan men inte ringde de (jag menar det ur positiv synvinkel, hade hon varit super hängig så hade de så klart ringt.). Hängig och grining kan man ju vara om man sovit dåligt på natten.
    Att gömma långt in bakom toan fungerar inte här för det är ju där allt det spännande finns och om man kämpar kanske man kan trycka in sig mellan toan och väggen för att se om det finns något spännande där, går inte helt bra när det bara är typ 5 cm mellanrum! Skrattande

Ela, märks att du är tvåbarnsmamma med en tredje på G, två barn samtidigt uppe på toan!!! Förvånad
    Har ni en blivande äventyrare i er R kanske! Vi kände henne redan som nyfödd ska jag tänka när man får läsa hennes självbiografi! Drömmer

Sahrakka, syrrans barn har gått i 1-3 års grupp resp 1-5 års grupper. Det sistnämnda var sämst. Det är svårt att göra en samlad aktivitet med barn i så olika åldrar. De gör aldrig större utflykter för de har ju 1 åringarna som inte orkar med. + att småbarnen blir lite nedsprungna. Personligen har vi L i en småbarnsgrupp och det är så suveränt att i de gruppen är alla 1 år som ska fylla 2. De delar gård med barn som är upp till 3 år. Fungerar sååå bra.
    Alltså barn ska vara trygga på förskolan. Om vagnarna står på en innergård edy skulle jag inte oroa mig men om det är nära mot gatan så skulle jag också oroa mig.
    Nu läser jag Elas inlägg om 1-5 årsgrupp men med tvärgrupper. Det lät ju toppen, så är det inte på systersonens dagis där är de bara blasé och verkar inte köra så hårt med pedagogiska övningar. Fattar inte varför syrran inte bytt dagis om jag ska vara ärlig.

Aigee, ja det är kul med ansvar för en liten knodd! Förste champinjondelare är ju ett toppen uppdrag!

Ela, ja salladsslungning lär jag få hjälp med för den kör redan hårt på tomgången! Skrattande

L's insikt idag, det är jobbigt att det fastnar en massa rispuffar mellan tårna när man kliver omkring barfota på köksgolvet! Cool Men det lär nog spridas lika många på golvet igen nästa chans som ges!
  • Pysslig
    Barba, välkomen hem!

Somna, stackars plutt som är sjuk! L hade också feber i 3 dagar här i höstas, så pang var hon frisk.

Ela, ja jag kommenterade andras VAB och så pang var vi hemma i fredags, det här med outning måste vi snacka om tror jag!

Nu är mitt batteri nere på 3% och lussebullarna ska knådas ut så jag loggar av igen. Svar ja, nästan alla adventsljusstakar är uppe! Tomte Bjäller klang bjäller klang!
  • Pysslig

AW imorgon, jippie! Blir järnjänget ser jag. Tråkigt att ni andra inte kunde komma men vi ska njuta för er också! Skål

Cissi, vi har gäster hela helgen och man kan ju inte fira första advent utan adventljusstakarna så de åkte upp i en hast i helgen. Bara stjärnorna i vardagsrummet kvar, behöver lampor.

Olimpia, låter härligt med en helg vid havet!

Pyttis, skönt att få sova en natt men suck att barnen kom i sov-otakt.

Barbabra, stackars liten som har problem med magen, hoppas att det går över snart!

Här höll L hov när hon skulle sova. Vi tyckte att hon skulle sova men hon verkade ha en sockerschock (utan att ha fått socker) för hon for omkring som en jihu i sängen och skrattade så hon höll på att fylla blöjan. Maken var måttligt imponerad...

• Pysslig
    Lycklig, tjena hej! Jag brukar baka på Kesella och denna gång körde jag halva satsen med smör och hyvlad nougat på! Mums! Tungan ute

Fiji, helt ärligt pedagogerna på din förskola verkar ju lite benga i huvudet. De verkar ju vilja att barnen ska vara hemma bara de har rivit sönder en nagel. Jag skulle också kika runt på andra förskolor.
    Men vad härligt att han har sovit bra på morgnarna! Skrattande

Pyttis, stackars lilla A!

Lady W, ja så klart man vill äta framför TVn! Kyss

Ela, ha ha, vilken tur att det inte var i Enköping kompisarna bodde! Skrattande

CaCC, min tjej som är lika gammal som din vill inte somna själv. Vi släcker ner hennes sovrum (med bara spöklampan tänd) och så får hon välling i min famn sedan vaggar vi henne till sömns och sedan kan vi lägga över henne i spjälsängen. Det med nattuppvak har vi också me hon somnar om direkt hon kommer över till vår säng.
    Nattningen fungerar bättre för mig än för maken, han kämpade i 1 1/2 timme både måndag och tisdag. För några veckor sedan hade vi inga som hellst problem att få henne att sova, så våra tjejer kanske är inne i samma fas.
    När det gäller att göra saker hon inte får så väljer jag mina kamper, slå på TV är ALLTID nej men att kasta ner bollarna för trappen, varsågod, hon måste få testa att göra grejer och se vad som händer med bollen som studsar ner. Att lägga ärtor i mjölkglaset tillåter vi men inte att hon häller ut mjölken på bordet osv!

Barba, vad tråkigt med dina vänner.

Tack alla för en härlig AW i måndags! Mycket och trevligt snack som vanligt! Skål

Nu sista delen av Brottet!!!!!!!
  • Pysslig
    CaCC, ja det med att välja sina kamper, det är svårt och jäklar vad jag har rubbat mina gränser mer än jag kunde tro innan. Men jag/vi orkar inte protestar mot allt hon vill göra/testa. Mormor skakar på huvudet ibland och säger att så får hon inte göra hemma hos oss. Men barn är ju rätt bra på att haja att det är olika regler på olika ställen. Glad Vad skönt att hon är på väg ur krångla vid läggning fase!

Hormonstinn, jösses vilket nattdjur ni har fått!

Annaloo, å vad härligt att du fick komma iväg på massage innan festligheterna! Skrattande

Sarahkka, vi borstar dotterns hår med min hårborste. Hon får så tovigt hår på nätterna så kammen fungerade inte längre för det gjorde så ont när jag försökte kamma ut tovorna, trotts en massa spraybalsam. Min borste har ju inga mjuka duttar men vi kammar försiktigt och vi har sluppit alla tårar sedan vi började med det.

Somna, fantasktisk julkortbild! Skrattande

Sara, vad kul att det gick bra för J att övernatta! Skrattande
  • Pysslig
    Pokergirl, been there done that, aldrig mer franska bilar för oss...

Cissi, vi torkar ögonen med bomullsrondeller som vi doppar i vatten som varit kokt (me som svalnat så klart). Men en av gångerna blev det riktigt inflamerat med rödrodnad så då fick vi receptbelag ögon klegg medicin från vårdcentralen. Men annars har första trixset fungerat de andra gångerna.

Hormonstinn, jag har varit flitig med saxen själv här hemma. Men för någon månad sedan gick jag till frisören med dottern. Hade på näthinnan en bild av Persefones N som blev superfin efter frisörbesöket när han var 1. Men jösses, den frillan som L fick var inte precis vad jag täkt mig, som en pottfrisyrs/page... nej dit går jag inte tillbaka. Får fixa till det själv när det blivit lite längre.

Natti natt.
  • Pysslig

Olimpia, grattis till nya jobbet! Förstår att det blir skönt att lämna det kaoset bakom sig.

Juni, kan addera barnfrisören i stort inköpscentrum till listan över inte så bra ställen. Nästa gång får hon haka på till min frissa!

Somna, ja i min familj får man inte heller lita på att det är samma i kartongen som kartongen visar!
    Julkort, det bidde helt vanliga man köper i affären! Alla är nästa klara att gå iväg. Skönt.

Afro, välkommen hit! Kyss Här är det tvärtom, mössa, halskrage, vantar och skor skulle hon gärna ha på hela tiden, men det godkänner inte mamma. Men hon vägrade skor i början, vi hade invänjning med skor på inne och så vips var det ok med skor.

Katelynn, grattis till att du är fullärd! Skrattande

Elsis, hmmm, make och svärmor på köpet, är de bra på att skotta?! Drömmer

Gullet, håller tummarna för överklagan!

Fiji, BYT FÖRSKOLA!!! Hos oss får vi veckobrev där de skriver vad som hänt och presenterar menyn nästa vecka. De skriver upp hur barnen sovit och ätit varje dag på ett papper vid ingången. De hänger upp foton ifrån dagarna i hallen. Vi får en kort rapport för dagen varje dag när vi hämtar. De har temadagar och nu när det är så kallt har de varit inne och bakat pepparkakor, tom de små barnen. Vi har haft föräldramöte, samverkansmöte, personligt inskolningssamtal (efter inskolningensslut) och personligt möte gällande utvecklingsplanen för L. De tar varje dag emot barnen med ett leende och är jätte duktiga på att få barnen att glömma mamma eller pappa vid lämningen. De ser barnen och vet vilka som hakar på i deras rutiner och vilka som har lite svårt för att lämna leken när det tex är lunch och därmed kan de hantera barnens olika behov. L har haft lite klet i ögat, inte infektion bara klet pga trång tårkanal och kallt väder. Inte sjutton har de ens kommenterat det utan de vet att det är normalt.
    Så jag ville bara ge exempel på vad ni borde kunna förvänta av er förskola.

Här har vi också klarat av en magsjuka. Maken och jag verkar ha klarat oss. Men jösses vad hon kräktes ner allt. Vi inser nu att vi måste ha en torktumlare så nu ska det stora chabraket till hörnbadkar troligen bort och in med ett vanligt badkar så vi också får plats med torktummlaren. Får se när vi tar tag i det.
    Imorgon ska vi julmysa på skansen och på söndag kommer föräldragruppen hit på lek och glöggdate! Tomte Kanelkakorna har just kommit ur ugnen, tack L för att du sov medan jag bakade!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13