• aigee

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

oh, ny tråd OCh prat om kakor. Underbart!! Lyckades misslyckas med kladdkaka idag... Hur lyckas man?? satt den på rätt gradantal men minskade tiden med 10 min eftersom jag inte litar på ugnben. Tror ni inte den belv bränd och stenhård ändå... morrrr. Faast ätbar... kanske ska ta sista biten?!

min tvåårstrotsande tjej har både varit yber-gnällig och supergo. Underligt att det ryms så mycket känslor i en sån liten skrutt!! Underbart är det att vara mamma ändå!

• aigee

ang klossbygge på 18 mån kollen. N hade aldrig byggt klossar och var lite sur på bvcsköterskan som plockade undan böckerna hon sett så hon spände ögonen i henne och ställde demonstrativt klossarna på varandra och fortsatte stirra på bvcdamen.. som om hon tänkte "ja jag kan stapla klossar men jag vill inte". sedan tog hon en bok i högen och bläddrade i. Gullunge! Eftersom hon inte gick blev hon inte godkänd förrän en månad senare men vad gör väl det när hon nu springer, hoppar, står på ett ben etc...

Pyssling: vilket roligt barn som snor mat... fast om det ser roligare ut på någon annans tallrik...

Ang handla med barn så har hittils N skött sig finfint. igår var maken och handlade med hennes kärra. Hon hade gått bredvid kärran och plockat i saker i korgen de tagit vid dörrn. Funkade lika bra som när hon sitter i kundvagnen.

• aigee

grattis till Juni här också!

Ang stor säng. Jag läääängtar tills lillskrutt behöver eget rum och spjälsängen (hon sover i insatsen så länge) Med eget större rum till den stora tjejen blir det stor säng. Tänker propsa på en 90 säng så man kan ligga bredvid och natta. just nu får man ligga på golvet bredvid hennes spjälsäng som vi tagit bort en sida på. det är obekvämt och eftersom nattningen tar en halvtimme till 2 timmar kan man ju ha det skönare. Har också reflekterat över om spjälisens madrass blivit för hård för henne, hon verkar inte sova så gott längre.  heja stor säng alltså!

• aigee

Sharakka: på Ns dagis är det en 1-3 en 3-5 och två 1-5 avd. N går på en 1-5 och är minst med sina två år. Hon älskar det! De delar ofta gruppen på 19 barn i två delar när de grupparbetar eller går på utflykt. De stora verkar gilla min lilla plutt och hon leker både med stora och små barn. Härligt. ANg att sova ute är det väl ok tycker jag. Min plutta sov gärna ute när hon var mindre men på dagis sover alla inne.  MEn om du inte vill att ditt barn sover ute är det väl bara att säga till?

Ego: igår lagade N mat med mig. Undrade först hur jag skulle sysselsätta henne men när jag kom på att hon kunde dela champinjoner på egen skärbräda med en liten bordskniv blev hon i sitt esse! "Jag delar, delar svampen!" Mycket stolt. sedan fick vi visa pappan och ringa mormor o morfar!! Nu är det bara att hitta på fler saker man kan göra i köket när man är två!!

• aigee

kramar till alla goa mammor, och speciallt till de som behöver en extra kram lite! Jag saknar er men tiden verkar inte räcka till för datorn. Egentligen borde jag sova gott just nu men en liten datorstund ska man väl hinna. åtminstone för att säga hej!

• aigee

hej alla goa mammor! Har inte varit här inne på nästan en månad! SÅ god jul, gott nytt år och god fortsättning! Kramar!

• aigee

Anna: way to go! Heja dig!

ANg lärare så är jag ju en sådan. Hade INGEN aning om denna nya "regel" Tur att jag inte bröt några ben på jullovet då! morr... märkligt avtal man har när man inte vet vad som gäller... hmm. Dessutom verkar det gälla olika i kommunen och försäkringskassan ang lov etc. Men jag låtsas som inget och går i tjänst igen i juni...

• aigee

assar: stackars!! (hade vinterkräksjuka för ett år sedan i två veckor vilket läkaren kommenterade som "Intressant" eftersom man bara "ska" ha det i ett eller två dygn. Det funkade också som varannan dag bra varannan dag kas. Tips: drick mycket, socker/saltlösning om huvudet gör ont och potatismos fick man äta.... krya på dig!!

Här har vi sjuk dotter med lite lätt feber. TUr att det finns alvedon och synd att vi inte kan åka till min bror imorgon på kalas... Lillskruttan har bara 37,7 så hon är ju inte officiellt sjuk. Hela familjen verkar hängig men maken har bakat morotskaka och diskat så snart blir väl ordningen återställd.

• aigee

hejj världens bästa mamor. Verkar inte ha nån tid till datorn numer...
    Hela förra veckan hade N 40 graders feber. från lördag till torsdag. PÅ torsdagen gick vi därför till doktorn = illvrålande hysterisk unge.... allt verkade fint och febern mattats av  betydligt (förståss bara för att man tvingar barnet till doktorn) VI fick i a f en bra hostmedicin.
           PÅ morgonen efter när jag ammar I i vårt sovrum och N tittar på tv i vardagsrummet börjar N gråta. "Mamma jag har ett russin i näsan" Oh joy!! Försökte få ut russinet med mycket dåligt resultat. ringer sjukvårdsupplysningen måste til vårdcentralen. N böjrade skrika när vi svängde in på parkeringen. Doktorn som var en annan än dagen innan fick inte heller ut russinet men skickade oss med en remiss till Borås. TÄnkte på vägen åka till mina föräldrar som väntade på oss med lunch, kör fast med bilen i deras backe. En granne som var hemma med magsjuka fick upp bilen till slut. Lagom till vi skulle varit i borås fick vi äntligen lunch båda barnen och jag... eftersom det pga halkan inte gick att köra NER för backen heller fick mannen gå från jobbet, hyra en bil och komma opch möta oss och köra oss till Borås. På sjukhuset var vi ca 1530 istället för ett. Väntade en timme och fick komma in till läkare och sköterskor som till slut med suganordning fick ut russinskrället... Pust och stön. Behöver jag säga att vi var hemma och tog det lugnt på lördagen??? WHat a day!! FÖrövrigt ska man kanske inte titta på Madicken med sin tvååring... (ett litet tips)

• aigee

tack persefone för tipset. det var nog det enda jag inte provade... näsfrida, ficklampa och pincett... men lätt hysteriskt barn är svårt att hålla stilla så man inte skadar. På sjukan och på vc använde de en luftmojäng typ dammsugare med munstycke som ett sugrör. Trycket var nog ganska hårt. lät ungefär som tandläkarens sug.... stackars liten! MEn som sagt så löser russin upp sig.... doktorerna menade att det är lättare att ta ut ex en pärla eler liknande eftersom de inte ändrar form...
    Ja det var lite svettigt, behöver jag säga att vi tog en fredagsgrogg...

• aigee

Anna: ta en extra funderare och ett extra snack med sambon om det går! Och hur det än är så hejar vi ju på dig!!

Johlinn: inget kul med magsjuka... bläk, bhoppas att han fortsätter krya på sig!

Juni: låter som om du har det lite svettigt hemma! Men tur hon är så klok ändå lilla H! som sagt smart att bjuda festfixarna på kalas!!!

• aigee

så trist med sjuka barn. hoppas alla uchliga magsjukor går över!!

Här har vi haft lugna veckor sedan feberveckan och russinincidenten. EN MYCKET mer mammig dotter som helst vill sova på oss till följd men vi hoppas att hon sover i eget rum när vi fixar iordning hennes nya rum. blir 90 säng då så vi hoppas att det ska hjälpa. Ska tillverka en sänghimmel också så det blir lite mysigt!!

• aigee

ang godis. Här introducerade kusinerna lördagsgodis när N var två. nu är hon tre och får godis på lördag. hon äter sällan en hel tablettask, hon är inte så väldigt godisintresserad. (gillar frukt bättre) På söndag blir det ibland glass till efterrätt. bulle kan vara intressant men inte andra kakor. Tänker att det är väl jättebra att undvika så länge man kan. Har det varit mer av socker en dag är vi om möjligt ännu noggrannare än vanligt med tandborstningen. lillskrutt snart 1,5 har fått mer av glass kaka etc än storasyster vid samma ålder men hon får inget LG. noga tandborstning av de fem tänderna hon har.

• aigee

sweetie: min femåring har ibland oerhört ont i fötter och ben.Ett glas kall mjölk verkar lindra det värsta innan alvedonen kickar in. Hon kan vakna ibland på nätterna. hon får ont så hon verkligen skriker! Turligt nog är det bara nån natt då och då. Ryggen har jag inte hört om. kanske ska kolla upp det? Hoppas att det ger med sig!

• aigee

Mrs firren... Har du också haft en sån kväll? Sitter här och är irriterad på 3,5åringen och ledsen på mig själv för att jag blir arg... Suck.

• aigee

Firren: här tar det ca 10-15 minuter med den stora och mellan 30 och 60 minuter med den lilla treåringen. Hon krånglar sig till sömns. Det går Avsevärt mycket bättre när jag är hård med rutinen och inte tillåter något "trams". Hon är precis som alfons åberg. ska bara. Det börjar med "jag vill ha kvällsmat" sedan "jag är törstig" sedan "en saga till, och en till och en till och en till" sedan är det gosedjuret, nej inte det gosedjuret,d et där andra gosedjuret. Och så vidare och så vidare.  När jag nattar är det ingen kvällsmat, (den får man eventuellt ha ätit tidigare)Bara en enda bok, ett gosedjur, tyst och sov. Då tar det betydligt kortare tid men men. Tror att middagssömnen pajar det mesta men den gör också att barnen inte bråkar under dagen. Det är en balansgång. Hon är en aktiv tös helt enkelt. 

• aigee

oh, jag glömde ju "klia mig mamma" "sjung en sång mamma" Klappa mig mamma! " Klappa mig inte så utan så" Klappa mig på täcket......Osv osv

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13