Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

Rätt till föräldraledighet efter 8 år

Octobers skrev 2010-11-15 09:26:36 följande:
    Maila FK för rätt info så har du på papper vad som gäller och börjar någon ifrågasätta så kan du hänvisa till att du har det skriftligt.
    Men ts frågar inte om föräldrapenning, hon undrar om hon kan vara tjänstledig för vård av barn, det är ju en fråga mellan henne och arbetsgivaren.

ts
    Så här säger lagen:

"Oavsett om du tar ut någon föräldrapenning eller ej, har du rätt att ta tjänstledigt på heltid för att vårda ditt barn från det att barnet föds tills det är ett och ett halvt år. Samt att gå ned i arbetstid (till 75 procent) tills barnet fyllt åtta. Eller tolv, om du är anställd på myndighet eller affärsverk."
  • VNmamma
    sunin skrev 2010-11-16 09:24:40 följande:
    Då verkar den bästa lösningen vara att arbeta deltid utan föräldrapenning innan barnet är 8 år och på så sätt spara föräldrapenning så det finns kvar mellan 8-9,5 år.
    Möjligen.
    Men det förutsätter att din arbetsgivare medger tjänstledighet efter att barnet fyllt 8 år/varit i din vård 8 år.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-11-23 18:50:51 följande:

Många arbetsgivare, bl.a.inom offentliga sektorn, går med på att man jobbar 75% tills barnet fyller 12 år.Kolla vilken policy din arbetsgivare har. Om de är restriktiva borde du kunna lyfta f-penning tills barnet fyllt 9½ år. Såvitt jag förstår kan inte din arbetsgivare neka dig ledighet om du har f-dagar kvar.

Jag tror inte det spelar någon roll om man har f-dagar kvar eller inte. Inte enligt det jag tidigare klistrade in från en facklig sajt:

"Oavsett om du tar ut någon föräldrapenning eller ej, har du rätt att ta tjänstledigt på heltid för att vårda ditt barn från det att barnet föds tills det är ett och ett halvt år. Samt att gå ned i arbetstid (till 75 procent) tills barnet fyllt åtta. Eller tolv, om du är anställd på myndighet eller affärsverk."

Svar på tråden Rätt till föräldraledighet efter 8 år