• dåligpappaivissalägen

Behöver hjälp med drogerna.. Vill sluta!

Hallå där allesammans.

Jo, det är så här att jag har hållt på med droger fram och tillbaka i ett par år, och nu har dagen kommit då jag börjar få ångest för det jag gör.

Min dotter är lite över 2 år, och hon är min solstråle, även fast hon i vissa lägen kan vara väldigt jobbit.

Jag vill inte ta till med behandlingshem, för det har jag redan gått igenom, och det fungerade tydligen inte.
    NU är jag bestämd att NU ska jag lägga ner drogerna.

Kommer jag att lyckas utan hjälp från andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 06:52
    Finns det någon här som har varit med i samma karusell?

• Svar på tråden Behöver hjälp med drogerna.. Vill sluta!
  • ronjas birk

Hej!
    Jag är visserligen inte pappa (men snart förhoppningsvis:)). Jag har inte varit lika "illa ute" som du, men hade ett beroende av lugnande mediciner som gjorde att jag tappade lite fotfästet i vardagen. Nu är det ett par årsedan och suget att ta många tabletter för att få den "rusen" är betydligt mindre. Men den lever som med.

Men, hur ska du göra? Jag vet inte, men jag kan ju berätta om hur jag gjorde.

För det första så gjorde jag så att inga läkare i mitt dåvarande stad kunde skriva ut lugnande mediciner, träffat min nuvarande tjej efteråt och berättat allt för henne. Det ä jättesvårt att sluta med det själv, du skulle kunna pratat med din sambo/ flickvän eller någon annan som står dig närma om ditt problem. Det blir betydligt lättare, att kunna ventilera sig, OCH att om jag skulle få en fiks idé att ta massa tabletter igen så skulle jag känna ett svek mot mig själv som skulle vara jobbigt, men ännu värre det förtroende jag har brustit mot min sambo.

Fick helt galen svår abstinens när jag skulle sluta, men den går över. Om man ska vara lite hård så kan du ju tänka in hur din dotter vill minnas dig från sin barndom. Kärleksfull å varm, eller kärlkelsfull, varm och drogberoende?

Jag hoppas och tror att det kommer att gå bra för dig, har du några frågor elller annat kan du skicka ett mail eller skriva i tråden.

Stort lycka till!

• Robert D

Det är oerhört svårt att sluta själv, men visst finns det de som klarar det. Kan öppenvård vara ett alternativ? Ta kontakt med en läkare och hör dig för om alternativen tycker jag! Håller tummarna för att allt går bra för dig!

• Nalliwer

Har arbetat mycket med alla former av missbruksproblem och missbrukare och utifrån min erfarenhet så vill jag säga att du säkert kan sluta själv, ingen annan kan ju göra det åt dig.
    Men, du ökar dina chanser rejält om du ordnar stöd åt dig själv. Både i din omgivning (genom att berätta om problemet och be dem vara ärliga med dig om de ser att det går åt fel håll) men även en proffesionell kontakt där du kan ventilera din situtaion med någon om kan ge dig perspektiv utfrån en kunskapsbaserat perspektiv av vad du går igenom.

Lycka till!

• Grandios

grattis till ett bra beslut!
    att sluta med droger är alltid ett bra beslut men att göra det utan hjälp trots att motivationen finns kan vara svårt. det beror på vad det är du har missbrukar. ibland kan det vara så att  hjärtat vill men kroppen sätter käppar i hjulet och abstinens sätter in.
    bra steg och bra val men ta stöd i processen

• hejasverige90000
    dåligpappaivissalägen skrev 2010-11-14 06:51:08 följande:
    Hallå där allesammans.

Jo, det är så här att jag har hållt på med droger fram och tillbaka i ett par år, och nu har dagen kommit då jag börjar få ångest för det jag gör.

Min dotter är lite över 2 år, och hon är min solstråle, även fast hon i vissa lägen kan vara väldigt jobbit.

Jag vill inte ta till med behandlingshem, för det har jag redan gått igenom, och det fungerade tydligen inte.
    NU är jag bestämd att NU ska jag lägga ner drogerna.

Kommer jag att lyckas utan hjälp från andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 06:52
    Finns det någon här som har varit med i samma karusell?
    Huruvida du kommer att lyckas utan hjälp av andra är svårt att svara på då du inte specificerat vilka eller vilken typ av drog vi talar om. Handlar det om hasch är sannolikheten stor att du fixar det på egen hand, handlar det om amfetamin och eller tablett bruk, kan det bli svårare. Du verkar vara mogen och du verkar vara en bra pappa, du har ju redan tagit ett oerhört ansvarsfullt och moget beslut.
    Kontakta en läkare och se om du kan få igång någon form av samtal med honom, kanske också stöd med hjälp av medicin, i varje fall initialt. Kan nog vara klokt att du i ditt läge inte drar in ett behandligshem i bilden.

Lycka till!
  • Robin MiniMe

Hej!

Jag ska bli pappa nu i januari, jag har också fått mkt hjälp med att sluta med dråger,
    men det hjälpte inte, jag använda allt , utan spruter vilket jag ser som för mkt..
    jag har slutat med allt, röker kanske någon gång ibland vilken jag inte ser något fel om, men ska sluta nu på nyår med allt/ cigg, rökat. Ny Års Lufte :)!.
    Jag tror att så länge du tror på dig själv & verkligen vill sluta så gör du det, försöka bortse vänner som tar droger eller bestämt säga att dom inte får prata/visa sånt för dig, så fungerar det nog kt lättare!

• Dannny

Det absolut viktigaste är att du själv vill sluta. Det vill du ju, och därför tror jag absolut du kommer klara det! Tänk på hur mycket bättre du kommer må under din dotters uppväxt om du lägger ner... Vad du än tar, är det inte värt att riskera något som eventuellt kan leda till något tråkigt å dotterns vägar. Hoppas du klarar det!

• Zaswq

Antingen så slutar man med droger eller så slutar man inte! Om man behöver hjälp då har man redan problem med beslutet!

Svar på tråden Behöver hjälp med drogerna.. Vill sluta!