• Anonym (fundersam)

handpenning vid huslån?

Hej! 

Är ju så sjukt sugen på att köpa hus, men hur gör man egentligen med handpenningen, om man inte har 100 000 sparat på fickan..? tittar på hus i 7-8 hundra tusen klassen.. vilket skulle innebära en handpenning på ca 80 000 ju.. har sett på visa bankers hemsida att man kan ta ett handpenninglån, men då måste det återbetalas inom ett halvår, dvs 80 000/ 6= ca 13 000 i månaden, vilket jag ju kan säga att ekonomin inte har i överskott varje månad..

någon som vet om man kan hitta en annan lösning?  

• Svar på tråden handpenning vid huslån?
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2010-11-12 10:08:40 följande:
    Lagfart och pantbrev på över 100 000 kr??? Köpte ni en herrgård?
    Beror ju på hur många pantbrev som fanns.. för oss gick lagfart och pantbrev på straxt över 25.000 och vårat hus kostade straxt under millen...det var inte belånat till hälften ens så vi fick ju ta ut pantbrev till mer än halva värdet.
  • emmakatta

Lagfart = 1,5 procent av köpesumman alltid, köper ni ett hus för 800 000 så är lagfarten 12 000
    Pantbrev = 2 procent av köpesumman där det inte finns pantprev redan, detta brukar stå i prospektet från mäklaren, har ni tur är det pantprev uttagna till hela köpesumman. Finns det pantbrev på 400 000 får ni lägga 8000 på pantbrev, finns det inga pantbrev alls så kostar det er 16 000.

• Anonym (fundersam)
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-12 10:13:13 följande:
    15% av slutpriset.

sen måste du ha kontanter till lagfart och ev pantbrev.

Med ett hus som ligger på 800.000 blir kontantinsatsen således120.000

Beroende på hur mycket belånat bostaden är sedan tidigare måste man ha pantbrev på minst vad man betalar för huset.. finns inte det måste man ta ut det och det kostar också pengar.

Innan du ens tänker på att köpa hus eller bostadsrätt tycker jag att du ska boka tid hos din bankman för att gå igenom din ekonomi och gå igenom vilka kostnader som följer med att köpa en bostad.

Du måste ju ha en buffert också utifall något händer med bostaden, många bostadsrätter har ju renoveringsfond men inte alla. Banker brukar kräva att du har lite sparat eller att det iaf finns utrymme i din ekonomi att spara

Har du inte pengar till kontantinsatsen sparat kan du ev få ett blancolån, dessa har mycket högre ränta och är ett jäkla otyg egentligen.

Vet inte hur gammal du är, vad du jobbar med men att spara 100.000 behöver inte ta så väldigt lång tid egentligen.
    Kan du spara 2000 i månaden så har du ju 24.000 på ett år, har du sen en bra bankman kan du placera de pengarna i lågriskfonder så växer dem iaf lite..

Kan du inte spara 2000 i månaden får jag nog vara barsk och säga att du nog inte ska ha hus
    jodå, utrymme finns utan problem att spara 2000/månad.
  • Suneboll
    Nä ett radhus för 2.25 miljoner som knappt hade några lån...
    Soorry jag räknade fel, pantbrev + lagfart kostade 80 000kr
  • Anonym (Sthlm)
    Köp hus i Stockholm så blir det ofta mer. För oss kostade lagfarten ungefär 80k och pantbreven lika mycket till och då var vårt hus inte särskilt dyrt jämfört med andra i området.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 10:36:49 följande:
    jodå, utrymme finns utan problem att spara 2000/månad.
    Då kanske ni tom kan snåla och spara 4000 /månad.. jag tyckte du skrev i TS att det var snålt med pengar vissa månader och det räcker ju inte att spara 10 av 12 månader utan varje månad...

Bankerna uppskattar dessutom om man har ett regelbundet sparande som man inte nallar av.

men som sagt.. boka tid med en bankman så får ni full kontroll vad ni kan få hjälp med och vad ni själva behöver göra.
  • Anonym (fundersam)
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-12 10:56:13 följande:
    Då kanske ni tom kan snåla och spara 4000 /månad.. jag tyckte du skrev i TS att det var snålt med pengar vissa månader och det räcker ju inte att spara 10 av 12 månader utan varje månad...

Bankerna uppskattar dessutom om man har ett regelbundet sparande som man inte nallar av.

men som sagt.. boka tid med en bankman så får ni full kontroll vad ni kan få hjälp med och vad ni själva behöver göra.
    då får du läsa ts igen, skrev bara att möjligheten till att spara 13000 / månad inte finns! 
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 10:58:03 följande:
    då får du läsa ts igen, skrev bara att möjligheten till att spara 13000 / månad inte finns! 
    nä.. det är väl inte många som kan spara så mycket

Vad jag säger är att kan man dra åt lite så kan man spara till en mindre kontantinsats ganska snart... vi sparade 50.000 på tre månader förra året.. de pengarna gick åt till andra saker. Sen hade vi 100.000 att spara till insatsen här och 26.000 till pantbrev o lagfart men då hade vi pengar i fonder samt drygt 70.000 på banken så det löste sig.

Spara bara inte i högrisk om ni tänkt att köpa hus inom de närmaste åren, för det kan ju ge bakslag iom att det är just högrisk.
  • Anonym (fundersam)

nej högrisk t'änker jag aldrig ge mej på! har sett vanliga fonder gå upp å ner alldeles för mycket, så tvivlar på att ens fondspara.. 

• Kjell2
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 11:14:20 följande:
    nej högrisk t'änker jag aldrig ge mej på! har sett vanliga fonder gå upp å ner alldeles för mycket, så tvivlar på att ens fondspara.. 
    Har man inte råd att direkt köpa drömhuset kan en plan var att ta det stegvis.

Först köpa ett sämre, inte lika bra, billigare där man har till kontantinsatts mm. Ammortera, vänta och sen sälja. Använda de pengar man får loss till kontantinsats på nästa bostad osv.

Till sist har man drömbostaden. För mig tog det 15 år.

/Kjell
Svar på tråden handpenning vid huslån?