• MTA

Barn i Västerås

Vi funderar på att flytta till Västerås nästa år, förmodligen på sommaren/sensommaren. Det jag undrar lite över är vilka områden som är barnvänliga att bo i och vilka som inte är det? Vi har ju knappt någon kännedom alls om staden. Vårt barn är ju inte så stort än, fem månader, så förskolor är det som är intressant att höra om också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 14:23
    Kan tillägga att vi har kollat lite på området Vallby på internet. Det ser så klart bra ut men jag vet inte alls hur det är på riktigt. Någon som vet?

• Svar på tråden Barn i Västerås
  • LyckligJag

Mallmaberg, Gryta, city, oxbakcken, Gideonsberg, stallhagen, stohagen skällby helt ok och barnvädliga områden
    Vallby ,råby, bäckby ,hammarby pettersberg tycker jag PERSSONLIGEN inte.
      finns många fina dagis på den förstnämda områdena.
    Vet inet så mycket om dagis då mina ej går där änu.
    Men ville lägga in ett inlägg iaf:)

Välkommen hit ( om ni flyttar vill säga) hehe

• MTA
    LyckligJag skrev 2010-11-11 14:23:42 följande:
    Mallmaberg, Gryta, city, oxbakcken, Gideonsberg, stallhagen, stohagen skällby helt ok och barnvädliga områden
    Vallby ,råby, bäckby ,hammarby pettersberg tycker jag PERSSONLIGEN inte.
      finns många fina dagis på den förstnämda områdena.
    Vet inet så mycket om dagis då mina ej går där änu.
    Men ville lägga in ett inlägg iaf:)

Välkommen hit ( om ni flyttar vill säga) hehe
    Såg att jag uppdaterade precis när du svarade ;) Vi är väldigt inställda på att flytta. Vill komma närmare familjen och bo i en lite större stad än vad vi gör nu.

Vad är det med Vallby som du inte gillar? Det är ju så svårt som sagt att få ut någonting vettigt av det man hittar på olika bosidor. Där tas ju bara det positiva upp.
  • LyckligJag

har några bekant som bor där och stället har inte västerås bästa rykte.

Nu kommer jag bli på hoppad av en massa västeråsare här på FL men det är en hög kriminalitet där ganska sunkigt och som en så kallad "egen stad" som dom sist nända andra oxå är.
    jag skulle då alldrig villja bo där med barn.
    Tips åk till västerås och titta runt lite om hur det ser ut på olika ställen.

ta och stoppa in familjen i bilen och ta en titt , vem vet när ni kanske har bästämt er för att flytta kunde vi gå ut på barnvagnsprommis:)

• MTA

Ja men det är precis sådant jag vill höra! Alla får ju ha sina åsikter om de olika delarna för annars får vi inte höra någonting negativt :P

Ja vi funderar på att åka dit om några helger då vi är och hälsar på mina föräldrar. Ska skriva upp de delarna som du tyckte var bättre :) Tack så mycket!

Vart bor du föresten? Jag skullea absolut kunna tänka mig att ta en barnvagnspromenad :)

• LyckligJag

ja precis men folk kan lätt tycka att man är lite fördomsfull eller vad det kallas:)

Vi bor vid cityringen området heter bara så tror jag haha. 5 min till stan men ändå en massa skog och lekparker nära:) de e schyst

får se hur det va när ni har varit här då. vart bor dina föreldrar då?

Hör gära av dig när du varit här och se vad ni upplevde och tycke va bra/dåligt

• MTA

De bor i Fagersta så det är ju en bit ifrån men jag vill inte bo där.. Tycker att det är alldeles för tråkigt och för få jobb, skolor osv.

Ja jag kan uppdatera sen. Tack för svaret :)

• mistlar

Vi funderar på att flytta till Västerås-krokarna i sommar, och jag funderar också över förskolor och vilka områden som är bäst, både i och lite utanför Västerås.
    Så jag sparar den här tråden så jag kan se om ni uppdaterar med nåt mer tips ;)

• lastchristmas

Hmmm... jag skulle personligen inte bosätta mig på något område i de västra delarna. Trevliga områden utanför stan är Barkarö, Hökåsen och Irsta. I staden är Gryta, Hamre, Berghamra, Rönnby, centrum och Viksäng trevligt.

• fruktfrun

Norra Vallby vid villa områdena är faktiskt helt okej, näst intill ingen "kriminalitet" och väldigt trevligt. Notera att det ska vara i villa områderna och inte i radhusen, villorna är dock ganska dyra

• LyckligJag
    lastchristmas skrev 2011-01-11 21:29:39 följande:
    Hmmm... jag skulle personligen inte bosätta mig på något område i de västra delarna. Trevliga områden utanför stan är Barkarö, Hökåsen och Irsta. I staden är Gryta, Hamre, Berghamra, Rönnby, centrum och Viksäng trevligt.
    Självklat tänkte inte på dom utanför stan..dom ställerna är och jätte mysiga.Landet är ju oxå Dingtuna, tortuna skulltuna.
Svar på tråden Barn i Västerås