Sockerråtta
Hur hänger pco och sockerberoende ihop? Får man sockesug pga att man har pco (och i så fall varför?). Eller får man problem med pco pga att man är en sockerråtta (som chockat kroppen med socker under en längre tid)?
Hur hänger pco och sockerberoende ihop? Får man sockesug pga att man har pco (och i så fall varför?). Eller får man problem med pco pga att man är en sockerråtta (som chockat kroppen med socker under en längre tid)?
Vid PCOS är det vanligare med insuliresistens. Ca 70% har det enl en läkare som jag hört föreläsa. Vilket det anar härleder till det faktum att det verkar vara genetiska defekter på de kromosomer som tillverkar insulin.
Insulin är ett anabolt hormon ,dvs uppggande hormon. Det påverkar mer än blodsockerbalansen i kroppen.
Vid insulinresistens ¨är det problem med insulinet och lever. Levern är med och reglerar blodsocker, genom att ha en glukosresev ( lager av blodsocker) och receptorer ( mottagare i cellen ) som läser av vilken blodocker -nivå man har i kroppen. Dessa celler är då mindre känsliga och signlerar att blodsockret är högt trots att det är nomalt insulin av dålig kvalitet och i för stor mängd bildas. Har man för stor insuliproduktion bildas mindre SHBG ( sex homon bindande protein) som är till för att binda de manliga hormonet i kvinnokroppen och hidra det från att vara verksamt. Går man ned i vikt ökar halten SHBG.
Kroppen luras till att tro att blodockernivån är låg trots att blodsockerhalten är normal, man äter och då bildas ännumer insulin och ´personen blir mer sugen, är ett moment 22.
Överskott av insulin påverkar äggstockarnas bildning av hormon och de bilder fel hormoner(signalämnen, steroider) däribland för mycket manligt hormon
Hört psykiatriker som forskar prata om PCOS och humöret , de har en teori om att bristen så sockerpåverkar hjärnan. Kan tänka mig att det är en delförklaring till sockersuget. Hjärnan behöver socker för att fungera.
narturliga sätt att minska ineulireistens är att motionera och välja mat med långsamma kolhydrater (medelhavskost).
D-vitamin kan ha betydelse och det är vanligt med D-vtaminbrist i norden. D-vitamin kan ha betydelse för omsättningen av insulin. har med i min blogg om D-vitamin , insulinreistens mm.
Metformin kan vara till nytta för den som har insulinreistens. Om man har insulinresitesn mäts genom ett blodprov som hetr seruminsulin. Att göra en glukos( socker) belsatsning vid PCOS visar fel, en socker belastning viar om man har dibetes eller inte och det är inte frågan. Långt ifrån alla läkare har kunskap om PCOS och insuliresistens biten , tyvärr.
SFOG (www.sfog.se) har en bra publikation(nr58), dyr , om PCOS där det mesta står skriven för läkare så den kan vara svår om man inte är van vid medicinspråk.
Tack Liselott för ditt utförliga svar! Jag får nog läsa flera gånger för att förstå allt.
Förstår jag det rätt att pcoare har normal blodsockerhalt efter en måltid (till skillnad från diabetiker som har hög).
Men att kroppen luras att tro att blodsockret är för högt eller för lågt? Och därför producerar insulin.
Medelhavskost är det som gäller alltså!? Precis sån mat som jag älskar! :) Du tror inte på LCHF?
Jag vet inte vad man ska tro på, medelhavskost rekomenderar en dietist som forskar kring PCOS , kost och motion. Läste igår även att LCHF kan vara farligt för hälsan och det har jag även sätt förut på olika ställen på internet. Visst kan det säkert gå bra även med LCHF , provade själv athkindieten för ganska många åer dedan och det passade inte mig. Efetr det vilj jag inte ge mig intn på någon.
Ja den som har PCOS har inte ett för högt blodsockervärde efter måltid. Värdet är nomalt, trots normalt blodsocker, signalerar kroppen om att producera mer insulin pga det inte kommer in tillräckligt med socker i cellen, och då äter man mer överkottet på insulin gör då att personen lagrar fett ( mest i de fettceller som är vid buken) oj nu krånglade jag till det ännu mera frö det här är så stort och komplext att jag har jämt göra att hålla ordning på alla bitar.....