Svensk eller fransk skola vad tycker ni?
Jag bor i paris och är gift med en fransk man. Vi har en dotter på 2 år
vad tycke rni vi skall välja för förskola till henne.
En vanlig fransk eller Svenska skolan i Paris?
Jag bor i paris och är gift med en fransk man. Vi har en dotter på 2 år
vad tycke rni vi skall välja för förskola till henne.
En vanlig fransk eller Svenska skolan i Paris?
Jag har under en period jobbat på en svensk skola utomlands och skulle rekommendera alla som planerar att bo länge i ett land (mer än 1-2 år) att välja en lokal skola. Jag märkte på de barnen som var bosatta i landet på riktigt att de tyckte det var väldigt jobbigt att deras kompisar kom och gick, vissa går ju bara i skolan en termin.
Jag hade valt den svenska förskolan om den inte hade legat för långt bort.
Oftast är ju svenska skolor väldigt annorlunda utomlands än vad de är hemma. Dom måste följa skollagen i det land där de verkar. När börjar man i skolan i Frankrike?
Vi har tvärtom, vi bor i Sverige men min man är från Irland. Så vår dotter går på internationell förskola där dom bara talar engelska, men sen när det blir dags att börja skolan kommer hon få börja i en vanlig svensk skola.
Det är svårt att hålla igång svenskan utomlands, hur enveten man än är och hur ofta man än kollar på Astrid Lindgrens filmer. Så jag hade valt den svenska förkolan.
Var i Paris bor du? Det finns en internationell skola med bla svensk sektion i Saint Germain en Laye 15 min västerut från Paris. Där är den gemensamma undervisningen på franska, men barnen går till sina respektive sektioner för undervisning på sitt andra modersmål emellanåt. Har vänner vars barn går där, och de är mycket nöjda med skolan, även om de tycker att den är ganska krävande (fast det är nog ett franskt fenomen överlag, inte enbart denna skola).
Vi gjorde samma val, och det blev till slut en internationell tvåspråkig (engelska-franska) skola. Vi ville inte att vår son skulle växa upp i en liten svensk bubbla, utan att han skulle lära känna kulturen här där vi bor. Att det blev en tvåspråkig skola berodde på att han redan talar engelska och vi inte ville att han skulle tappa det.
Vi är också en fransk-svensk familj i Frankrike. Jag skulle inte välja svenska skolan, eftersom jag tycker att det skulle bli konstigt att bo i Frankrike och inte ha skolgången på franska. Däremot har jag valt att ha min dotter i svenska sektionens förskola på internationella skolan i Saint Germain en Laye. Det handlar om två halvdagar i veckan på svenska. Resten av tiden går hon i sin vanliga franska skola.
Mina går och kommer gå i Franska skolor. Antagligen 2-sprakiga för de 2 yngsta (fraska-engelska).
Har inte svenska kyrkan lite ÖF stuk annars för de som vill träffa andra svenskar?
Om ni bor i Frankrike och har för avsikt att stanna kvar där så är väl fransk skola att föredra.