• Lully Hill

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Mimi71 skrev 2011-11-14 14:54:35 följande:
    Hej alla starka tjejer!
    Jag skrev några inlägg här i tråden under försommaren. Då hade vi fått reda på att jag hade 0,16 i AMH. 39 år gammal. Det är jättekul att se att flera har blivit gravida och att en del har gått vidare till nya möjligheter med adoption och äggdonation.

Vi inledde då raskt IVF försök som avbröts första omgången då endast två folliklar hade utvecklats trots maxdos med Fostimon. Andra IVF försöket fick vi efter tjat och eftersom vi faktiskt har en dotter som kommit till på "vanligt" sätt. Resultatet med maxdos Menopur blev detsamma. 2 folliklar. Denna gång fick vi ändå gå vidare till äggplock eftersom läkaren ville ge oss en sista chans.

Mitt i detta var min mamma väldigt sjuk i slutfasen av livet och sex timmar efter att hon somnat in låg jag på äggplocket.  Ägget befruktades inte. Kliniken sa tack och hej, och läkaren menade att vår största chans att få barn var via äggdonation men stängde inte dörren för att vi faktiskt skulle lyckas på egen hand. Hon rekommenderade även ackupunktur.
    Jag följer er alla på avstånd eftersom vi har tagit en paus i barnskapandet under sommaren och hösten.Jag har gått i ackupunktur under en period.  Jag är dock nyfiken på att höra er funderingar kring hur stress kan påverka det här med AMH, har era läkare sagt något? 
    Jag vet att några i tråden har ett barn sedan tidigare, jag vill gärna komma i kontakt med någon av er och höra hur ni funderar kring äggdonation - eget "genetiskt" barn. 
    Nu har ju IVF Sverige stängt dörren för oss men har någon av er testat flera klinker för IVF? Jag har liksom lite svårt att släppa tanken på att vi ska lyckas den vägen.... 
    Många frågor och tankar - jag vet...  

Kram! 
    Hej Mimmi,
    Jag är ledsen för din skull! Att förlora sin mamma är bland det svåraste man måste gå igenom i livet. Jag vet för min mamma gick bort i cancer 2007. Under tiden gjorde jag också en IVF.
    Jag har alltid fått finfina äggresultat på IVFerna. Mina sista IVFer innan denna gjorde jag 2006-2007 så det är länge sedan. Så här såg det ut då:
    1.2004 Puregon 150, långa prot, 14 ägg, 6 befruktade, 1 ET, 5 till FET  
    2. 2005 Puregon 150 , långa, 8 ägg, 7 befr. 6 delade, 1 ET, 2 till FET
    3. 2005, Puregon 150, långa, 6 ägg, 4 befruktade odlas till blastisar, 1 ET, 3 FET
    4. 2006 Puregon 175, korta i 6 dagar sedan 200, korta prot., 13ägg, 9 befruktade, 1 ET, 2 FET
    5. 2007, Puregon 200, korta, 8 ägg, 5 befr., 2 ET inget till frysen.

Under perioden 2005-2006 var min syster sjuk i hjärntumör och dog 2006 och två månader senare insjuknade min mor i lungcancer och dog en tid efter IVFen 2007. Mormor dog också under denna tid. En stor del av min familj försvann på 14 mån 2006-2007. En fruktansvärd tid och jag tror det påverkade mina resultat då. Kvaliteten försämrades markant de två sista gångerna och tillslut inget till frysen. Jag är övertygad om att det allmänna välbefinnandet påverkar hela resultatet. Vi är ju inga maskiner, eller hur! 
    Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

Så här tänker jag om ÄD!

ÄD ökar ju naturligtvis chanserna  och det känns bra.
    Visst barnet inte är ens genetiska. Däremot är det ens biologiska barn faktiskt! Själv står jag i ÄD kö i Tammerfors nu ifall detta går åt skogen.
    Jag tänker som så att jag har faktiskt "byggt" och skapat denna lilla unge i min kropp, men jag behövde bara lite hjälp med "byggmaterialet".
    Dessutom skiljer jag på själ och kropp. Man "hör i hop" i släktleden genom "själsled" mer än genetiska led tror jag. Så är det för mig, kroppen är bara ett skal.  Flummigt kanske tycker ni.

Visst ni förresten att det i studier visat sig att barnet "ärver" vissa anlag av sin mamma ändå! Det verkar som att vissa anlag speglar sig i barnets anlag på något sätt. En fantastisk tanke!!
    Såg det i en tråd här på FL ang ÄD. Bör finnas mer info på nätet!  

• Lully Hill

Hej alla vänner!

1111111, jag åt också DHEA nu vid mitt sista försök, och rosenrot. Jag köpte 7 Keto DHEA på Proteinbutiken på nätet. Jag åt det ca en månad innan IVFstart. Lite kort kanske men jag tror det bidrog till fina ägg även om det bara blev två.

Jag hade en svacka i fredags och mådde pyton, ont där nere i magen och ont i huvudet. Precis som dagen innan när mensen skall komma. Livrädd att detta var ett mf men nu mår jag bra igen och ännu inget blod i alla fall. Jätteoroligt så klart. På torsdag har jag VUL och hoppas då  på att allt  ser bra ut och det fick ett litet hjärta som pickar. Det är nervöst fram tills dess!

Jag passar på att uppdatera listan:

Gravida: Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6 ägg (Menopur + Pregnyl) Lully Hill, 45 år, AMH 0,28, 6 IVF denna gång med immunbeh. (Korta prot. Fostimon 300+Ovitrelle)
    Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera. Anemon (38 år), AMH 0,47 Planerar behandling troligtvis i november. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar till januari med att göra IVF nr 5.

Sprayar:

Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP i mitten av nov.

Sprutar:

1111111 (40 år), AMH 0,5. Planerat ÄP i mitten av nov.
    Planerat ÄP/ET/FET:
    pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 ÄD-kö: Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Har gjort tre IVF-försök med egna ägg som inte lett till ET. Står i landstingets ÄD-kö sedan 11.03.01. Linn73 (38 år), AMH 0,84. Har gjort fyra misslyckade IVF:er. Står i landstingets ÄD-kö sedan 111010.
    Väntar ÄD-start:
    ewa00, (25 år),  AMH <<0,1 , FSH mellan 6-60. Framme i landstingets ÄD-kö efter ca 14 månader, väntar nu på matchande donator 

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Medlem i AC sedan juli 2011 och i FFIA sedan augusti 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Linn73 (38 år), AMH 0,84. Medlem i BFA sedan okt 2011. Efter årsskiftet går vi även med i AC. Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.

• Lully Hill
    1111111 skrev 2011-11-19 20:54:17 följande:
    Tack! Jag har blivit pockad på 5 ägg i dag, jag är nöjd. Nu väntar nästa steg, att hoppas att de befruktas och överlever.

DHEA är ett protohormon som enligt vissa amerikanska undersökningar kan förbättra fertiliteten hos äldre kvinnor, bl a äggkvalitén. Det finns en hel del att läsa om det på nätet om man googlar. Bl a www.centerforhumanreprod.com/dhea.html
    Grattis till Toppenresultat! Jag håller tummarna nu för ET, och några till frysen kanske
  • Lully Hill
    1111111 skrev 2011-11-21 01:53:24 följande:
    Vill inflika att jag har hört att 7 Keto DHEA inte ger samma effekt, pga av att det är något förändrat i molekylkedjan.

Men strunt samma  - grattis till dina toppenägg! {#emotions_dlg.flower}
    Hej 1111111!
    Ledsen för din skull, men ge inte upp! Det gäller att det är en bra cykel också så resultatet kan bli mycket bättre nästa gång!

Ja, jag vet att 7 Keto inte är som "riktiga" DHEA hormonet men skall ha en "liknande" föryngrande funktion och är också tillåtet att köpa/föra in i Sverige. Nog var det föryngrande alltid för jag fick finnar av det!! 
    Rosenrot, DHEA etc. skall man äta en tid minst en månad innan man startar IVFen. Men man skall inte ta det när man börjar behandlingen för det kan störa medicineringen. Man får boosta sig innan så man är stärkt och "fit" när man börjar. 

Jag har varit orolig och tyckt att efter att ha mått så dåligt fredag-lördag så blev allting plötsligt så "tyst" i kroppen. Så jag åkte till Stein på Sibyllekliniken och satte mig utanför dörren i morse. Han hjälpte mig så jag fick se ett litet Hjärtablinka mot mig på skärmen!!!! Så underbart och gud vad skönt att kunna andas ut!
    Idag har jag varit hemma och legat på soffan för jag är sååå trött! Tänker inte anstränga mig ett dugg nu!
    Jag har kvar min riktiga VUL tid på torsdag, då skall jag dit igen och få hjälp med bilder etc att skicka till CFC. 

Nu vet jag att det är ett litet pyre där inne och det lever!

Kram alla!
  • Lully Hill

Hej vänner!
    Hoppar in och skickar lycka till hälsningar till  till Linn och Kvinna72! Håller tummarna för er!

Poussin, kul att du är på gång med Athen. Du kommer inte bli besviken, tror jag! Om någon annan är intresserad läs min presentation så hittar ni info!  

Vinkar till er alla andra Hjärta 

...och tjejer, nu skiter vi i det här med AMH en gång för alla!! Eller hur?!

Kramar Lully 

• Lully Hill

Hej tjejer!
    Kolla listan på alla gravida! Visst är det ett bevis på att AMH inte säger så mycket om man kan bli gravid eller inte! Kanske blir äggen färre, jag vet inte, men annars funkar det ju! Kramar till er alla!

• Lully Hill

Hej,
    Så roligt att läsa att flera här i tråden har lyckats! Grattis till er! 

Om det är någon som planerar IVF i vår sommar, kanske på någon utländsk klinik,  så har jag lite IVF medicin jag kan skänka bort. Det går ut i juli 2012. Följande finns som jag kan skicka:
    23 doser a 75 UI/ml Fostimon
    15 doser a 75 IU(+ 1 ml injektionsvätska) Menopur
    7 st färdiga sprutor  Orgalutran 0,25 mg/0,5 ml

Inboxa mig om ni är intresserad av något!

• Lully Hill

Poussin, vet du om tsh går ned med immunbehandling? Jag är ju gravid men inte tagit TSH under graviditeten. Varken BM el Dr D har heller föreslagit ett test.

• Lully Hill

Mba12
    Hej, du kan skicka ned din man redan nu så lämnar han sitt bidrag för frysen! Vi har gjort så några gånger för min man reser mycket också. Vi har inte behövt använda det men känns skönt att ha utifall så slipper man känna sig stressad! Kram

• Lully Hill

Paxton - jag var 45år och med ett AMH på 0,28 och blev gravid och fick vår lille son. Jag gjorde IVFen på CFC i Danmark och där var jag sååå välkommen. De verkar inte bry sig om AMH. Jag fick ut tre ägg varav två kunde återföras och jag blev gravid. Läs hela min story i min presentation om du vill läsa mer.

• Lully Hill
    HRE skrev 2013-02-10 11:35:26 följande:
    Tack Lully Hill för berättelsen!
    Känner mig väldigt trygg i mitt beslut att åka till Aten och kolla immunsystemet. Som jag skrev ovan så kan jag inte släppa att jag blev gravid med tvillingar en gång av 5 när alla äggen varit lika fina. Känner tydligt även på andra sätt att min kropp är i obalans. Och skulle det nu inte vara något med immunsystemet så kan jag släppa det. Det är så mycket stress i allt det här så allt man kan lägga bakom sig är bra.

Jag har aldrig tagit om AMH, vill inte riktigt ha dåliga besked. Å andra sidan,vad kan vara sämre än mitt diffusa mindre än 1! Mitt FSH ändrade sig ju kraftigt från en månad till en annan.
    Go for it! Ta kontakt med Dr D på Lifeclinic i Athen.
    Jag kände precis som du att något inte var rätt. Kunde inte släppa att jag blev gravid så lätt en gång och sedan fastnade det inte mer. Det kändes liksom "dött" där nere.  

Jag kan rekommendera www.fertilitetsguiden.com för de som vill läsa mer om immunförsvaret samt en bok som heter "is your body baby friendly?" av Alan E Beer. Där hävdar man bl a att lågt AMH kan bero på immunförsvaret. Att det attackerar de egna äggämnena vilket resulterar i dålig äggreserv och dålig kvalitet. Detta kan repareras med immunbehandling.
  • Lully Hill
    Hej,
    Finns det någon som kan undvara lite IVF medicin skulle jag bli själaglad!? 

Menopur, Fostimon, Oralgutran, Ovitrell och Progesteron. 

Jag är så gammal så jag tror inte doktorn vill skriva ut åt mig. Dr D skulle skicka ett recept men på det får jag inget högkostnadskydd och IVF hormonerna kostar uppemot 10 000 kr.

Inboxa mig iså fall. Jag betalar självklart för dem. 

• Lully Hill
    HRE skrev 2013-02-12 16:36:56 följande:
    Lully, jag känner mig lite snål. Men vill nog inte ge bort något innan jag är gravid. Man vet aldrig hur länge ens läkare i Sverige ställer upp....

Hoppas någon annan har.
    Självklart HRE!
    Behöver man dem själv ska man hamstra. Jag tänkte att någon kanske hade som inte ska göra IVF förrän de blir för gamla eller som redan blivit gravid.
  • Lully Hill
    Eileen1 skrev 2013-02-12 16:45:47 följande:
    Lully Hill, jag kan inte inboxa dig, bara i gästboken. Prova om du kan till mig...kanske har lite att undvara
    Åh toppen raring!
    Jag har skrivit till dig nu. Hoppas det funkar
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH