• småsteg

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Nej vad tråkigt Poussin, men bra att du fått ny energi! Bra på ett sätt och jobbigt på ett annat sätt att de flesta kliniker verkar ha semesterstängt under sommaren. Bra att man då tvingas koppla bort det hela och vara ledig och bra att man kan leva precis som man vill då. Jobbigt att behöva vänta med behandlingar tills man börjat arbeta igen och då tvingas ta ledigt och stressa för att hinna med...

Lycka till Lyckligtlottad1982! Har ni en egen donator eller en "ordnad"?

• småsteg

Det var ingen rolig läsning Nelle. Jag kan inte heller muntra upp stämningen. Det blir inga mer landstingsfinansierade försök med egna ägg för vår del. Våra chanser bedöms som mycket små och vi rekommenderas att gå över till äggdonation, vilket vi också ska göra. Det är ju dock en lång väntetid så till dess får vi försöka på egen hand. Det känns kluvet. Skönt att slippa gå igenom en till behandling med tanke på all stress med tidspress för besök och att behöva ta emot ett till negativt besked. Sorgligt att veta att chanserna är så dåliga att det inte är värt ett till försök. Våra chanser med egna ägg bedöms ha lika stor (läs liten) chans att lyckas som hemmaförsöken - ca 5 %.

Angående förhållandet så tror jag också att relationen kan stärkas. Man tvingas konfrontera sina känslor för varandra på ett helt annat sätt och värdesätta varandra i relationen, och inte som en del i en familj - om ni förstår vad jag menar?

Lycka till med behandlingen Linn73!  

• småsteg

Gör ett försök att uppdatera listan, korrigera gärna om jag inte uppdaterat den senaste versionen. Linn73: vi har fått höra att kön till ÄD oftast är minst ett år, men vi hoppas såklart att det ska gå fortare...

Väntar på nytt försök:

Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36   år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.

Sprayar:

Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP mitten av sept om allt går vägen.

Sprutar:

längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. Donatorns ÄP 12/8 Planerat ET 15/8

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

ÄD-kö:

Småsteg,
    AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD  

Adoptionskö:

Nelle (37 år)
    AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.  

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu. Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Adoption/ÄD?? Tur...
  • småsteg

Grattis till radhuset Jegs! Jag förstår att det är tungt Längtar47! Jag känner samma sak inför alla i bekantskapskretsen som får barn... Jag har i alla fall bokat tid på vårdcentral för att kolla upp det här med hypotyreos. Jag läste här (minns ej vem som skrev inlägget) och har läst på internet att det kan påverka. Inte för att jag tror att jag har det, men alla trådar är ju värda att följa upp. Dessutom stämmer många av symtomen in på mig och min mamma har det, så det kan vara intressant att kolla i alla fall. Håller tummarna för att det ska gå bra för er som påbörjat ny behandling nu!

Kram!

• småsteg

God kväll!

Ja, livet är verkligen orättvist ibland Jegs! Det är jobbigt att se alla runt omkring, som har lyckats med det man själv misslyckas med. Även jag tillhör den analyserande sorten och har också funderat mycket på det du skriver om angående orsaker till problemen. Jag är nästan aldrig sjuk, lider inte av några allergier vad jag vet, röker inte, dricker högst måttligt/lite och har god kondition. Läste, här först och även på andra ställen, om hypotyreos och att det kan påverka fertiliteten. Det kan tydligen vara ärftlig och min mamma har det, så jag gick till vårdcentralen och fick det undersökt. Jag blev nästan besviken när jag fick veta att jag är fullt frisk ur den synvinkeln... Hur knäppt är inte det?

Jag har också fått reda på att min syster inte kan donera (vilket hon ev hade kunnat få trots ålder, om hon varit en lämplig kandidat i övrigt), för hon tog ett AMH-prov som var i princip obefintligt. Mitt i detta mörker erbjuder sig då en avlägsen bekant, som fått höra om mitt problem, att donera ett ägg om hon kan! Hur fantastiskt är inte det?! Jag grät en skvätt för att jag blev så rörd över att det kan finnas personer som är så godhjärtade! Nu får vi se vad som händer. Det är ju en långsam process, även med en eventuell donator och mycket kan hända på vägen. Jag ska börja med att efterlysa bekräftelsen från Huddinge på att vi står i donationskö. Det skulle ta ca 14 daqar innan vi fick ett brev om detta, sa läkaren vi pratade med, men nu har det gått det dubbla.

Jag har förresten inte fått något utskrivet för att underlätta för äggen. Hojta till om du hör talas om något Jegs!

Jag håller tummarna för er alla med äggplock och allt annat.

God natt!

• småsteg

Hej!

Grattis Anemon och ni andra som är "på väg"! Skrattande Det låter lovande på flera håll och jag hoppas att det går fantastiskt bra för er alla! Om jag hade haft mycket pengar hade jag nog satsat på något fler försök med egna ägg, men med så dåliga utsikter (uppskattade till max 5% chans) har vi helt enkelt inte råd att offra fler av de landstingsfinansierade. Vi har resonerat så att det är hemskt nog att vara barnlös och att vi inte vill vara både panka (skuldsatta) och barnlösa i slutänden. Jag förstår dock alla som är beredda att göra precis allt. Det är trist att det här med pengar ska styra. Om jag hade kunnat så hade jag dessutom varit ledig (nu jobbar jag heltid och pluggar deltid) och gått in för det här med att stressa av, träna ordentligt och bara se till välbefinnandet. Nåja, drömma kan man ju alltid...

Jag utreddes på Sofiahemmet och blev väl mottagen där Erika. På Huddinge har vi träffat olika läkare varje gång och de verkar inte ha någon vidare bra koll på vad respektive läkare säger. Sist träffade vi dock en överläkare, som var både trevlig och verkade veta vad hon pratade om. Vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse på att vi står i kö för äggdonation, så detta kommer nog att ta låååång tid...

Kämpa på alla!   

• småsteg

Nelle, vi fick höra på Huddinge att man inte är garanterad tre försök med egna ägg och att de försöken inkluderar äggdonation. Den första läkaren sa att de alltid gör bedömningar innan behandlingar och att de inte är beredda att satsa skattepengar på dem med allt för dålig progno. Jag antar att jag ingår i den kategorin. Har du hört något annat? Huddinge verkar vara mycket sega på att lämna besked. Jag ringde dit och fick svaret att vi inte var bortglömda, men donationsgruppen hade bara möten två gånger i månaden. Sen att de borde ha hunnit ha minst ett möte sen vi var där verkar inte spela någon roll - det går inte fort helt enkelt... Kämpa på!

Erika76, vi skulle nog kunna få fram pengar på ett eller annat sätt, men med så låga odds är vi inte beredda att satsa dem på IVF. 5 % chans känns för lite i förhållande till kostnaden. 

Hoppas att den positiva trenden här i tråden håller i sig!!

God kväll alla!    

• småsteg

Det var rolig läsning här! Jag hoppas verkligen att det går bra för er alla nu - ni förtjänar verkligen det!! Glad

Själva har vi fått bekräftelse av Huddinge att vi står i donationskö ("väntelista för ställningstagande till äggdonation"). De har daterat oss från senaste årsskiftet, vilket är ungefär då vi började prata om donation med sjukvården och det var ju bra. Det trista är att det är 1,5-2 års kötid och de kan, pga den stora bristen på donatorer, troligen bara erbjuda en behandling. Undantaget är om man skaffar en egen donator.De konstaterar också i sitt brev att max tre behandlingar totalt med egna (IVF) eller donerade ägg kan ges.

Min syster har tagit ett AMH-prov, men det var jättelågt så hon är inte aktuell som donator tyvärr. Däremot har en "ingift" i släkten erbjudit sig, så hon ska lämna prov nu för att se hur hennes äggstockar fungerar. Jag grät en skvätt när jag fick höra att hon erbjöd sig frivilligt - att det kan finnas så godhjärtade människor är helt fantastiskt! Det skulle kännas så bra att få ett ägg av henne, för då vet jag att det barnet får jättebra gener. Fast jag är iofs övertygad om att alla donatorer är riktigt bra och vänliga människor! Kan inte hon ge, så tar jag med glädje emot ett ägg från en okänd donator istället.

Kämpa på där ute och trevlig helg!

Kram   

• småsteg

Vad glad jag blir över att det går bra för många av er och hoppas på framsteg snart för oss andra också! Skrattande
    Linn73, kötiden för ÄD på Huddinge är 1,5-2 år enligt det brev vi nyss fick hem... Det kan dock gå fortare om man har en egen donator.

• småsteg

Instämmer med de övriga - beklagar verkligen Linn! Så j-vla trist! Förstår verkligen hur tungt det är att bita ihop efter ett sådant "besked" på jobbet.

Castor: jag har inte haft ångest, men däremot mycket stress via jobbet. Även jag har höga krav på mig själv, vilket skapar en, i många fall, onödig press.

Kämpa på alla - rätt vad det är händer det ett mirakel! Det måste vi fortsätta att hoppas på...

Kram!    

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH