• längtar74

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Och kan nu ÄNTLIGEN lägga till mig på listan!

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig 

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH varierar 9-30. IVF1: avbrutet, IVF2: 0 ägg

Sprayar:

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5. Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 18/5. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • längtar74

Nelle, vad tråkigt att höra att det inte gick vägen...

Jegs, adoptionskursen var lite omtumlande. Det absolut bästa var att träffa andra par i samma sits. Det finns så många därute som har kämpat så länge och som ändå inte ger upp. Underbart skönt att prata med andra som vet precis hur det känns. Även om deras resor ser annorlunda ut än vår så har vi så mycket gemensamt.

Dag 1 hade vi besök av två handläggare från kommunen som berättade om medgivandeutredningen. De var tydliga med att man ska ha "lämnat alla andra försök bakom sig", mao vi som fortfarande hoppas på ivf har inget där att göra. Men det är ju helt omöjligt! Ad-kön är lång, och blir bara längre, åldersgränsen är tuff (42), så det är ju klart som fan att man måste vara pragmatisk o sätta igång i tid.

Rent krasst tror jag att det beror på hur ärlig man kan vara mot handläggaren o hur de hanterar informationen. Men de två tanterna vi mötte på kursen skulle ha gett avslag på ansökan om man sagt att ivf-försök pågår. Det var helt klart.

Som en extra bonus avslutade de med: "ja, det är ju bara så att ni får sätta igång tidigare!" Som ett slag i ansiktet. Helt oerhört klumpigt när man möter en grupp människor som kämpat i flera år!

Vi som orkar drömma och längta, trots dåliga odds - vi gör det för att vi orkar och för att vi är starka. Då klarar vi också av idiotkommentarer från människor som saknar empati. Stå på er, tjejer. Det här kommer vi att fixa!

• längtar74

Nelle & Jegs - som jag förstått min läkare så är det absolut kombinationen med AMH och att jag inte svarat på behandlingen som gör att de är tveksamma för min del. Som min läkare sa så är rent krasst inte IVF den bästa metoden för oss, eftersom man vill få ut så många ägg som möjligt...och hittills har jag ju inte lyckats klämma ur mig ett enda.. Jag upplever inte att de har stirrat sig helt blinda på AMH, vilket ju bevisas av att vi faktiskt får ett sista försök - om FSH (som ju varierar mycket) ligger på en bra nivå. Visst - jag inser att det här är ett sista försök  vi får för att vi sedan ska kunna gå vidare, men det betyder inte att det är helt kört!

Jag fick min mens igår, var och lämnade blodprov i morse och hoppas nu på ett rekordlågt FSH så att vi kan få vårt sista försök. Har ingen förhoppning alls. Igår kväll var det tungt - jag känner en sådan besvikelse över att min kropp inte funkar. Det känns som att jag sviker både mig själv och min man. Han har ett oändligt tålamod med mig och min sorg och frustration, och jag är lite rädd för att han lägger sina egna känslor åt sidan för att stötta mig.

Om adoption: jag vet att ni tar det här på rätt sätt, eftersom vi alla kämpar med att fortsätta hoppas. OM det är så att ni känner att adoption kanske är ett alternativ någon gång framöver: bli medlem i en adoptionsförmedling redan nu. Kötiderna blir tydligen bara längre och längre. Medgivandet som man förhoppningsvis får från sin kommun gäller i två år, och det är vanligare och vanligare att man måste be om förlängning därför att man inte fått något barnbesked. 

Om man blir medlem som adoptionssökande så får man ett sorts "passivt" könummer. När man sedan (efter ett halvår, ett år eller två...) gjort utredningen och skickar in alla papper till förmedlingen, då förvandlas det passiva könumret till ett aktivt. Man jobbar sig alltså fram i kön medan man väntar. Om man bestämmer sig för att inte adoptera, då är pengarna för medlemsavgiften det enda man förlorat. Det är inte gratis direkt, men det kan vara värt att tänka på.  Det här är så jag har förstått systemet. Är det inte helt bisarrt att man ska bli så insatt i så många olika saker?

Jag kämpade i helgen med att hitta ett sätt att förhålla mig till IVF, ÄD och adoption. Att vi tittar på andra alternativ betyder INTE att vi gett upp. Det betyder snarare tvärtom att vi slåss på så många olika sätt vi kan.

Kramar.

• längtar74

Linn: hoppas så på att du får ett bra besked i morgon. Alla läkare o sköterskor som arbetar med det här borde ju veta att vi hoppas och vill så mycket, så all information vi får blir så stor. Sköterskan menade säkert väl, men det blir ju bara så fel i det här läget. Hoppas på en bra dag för dig i morgon.

För min del blir det inget försök den här månaden. Fsh 21, med gränsen för försök på 12.

Kramar till er alla.

• längtar74

Linn: så tråkigt att höra att det inte blev något alls. Att de inte kan förklara alls visar ju vilka stora luckor det finns i forskningen. När våra barn (japp!) är vuxna så kommer det garanterat att finnas helt andra möjligheter. Och framför allt kommer de att ha världens mest pålästa mammor:) Sköt om dig. Stor kram.

För min del blir det väntan på nästa mens o förhoppning om ett lägre fsh då. Funderar på om det är lönt att göra ngt för att försöka få ner värdet (akupunktur tex), eller om jag bara ska förlita mig på att kroppen hittar sin egen balans med tiden...

• längtar74

Hej, vill bara önska alla starka och kloka tjejer här i tråden en bra början på veckan. Nu har det varit en tung period med många negativa besked, men det kommer att vända. Stå på er - och sköt om er!
    Kramar.

• längtar74

AnnaGee: som jag har förstått det är det tyvärr så att man kan ha ägglossning utan att det finns några ägg, dvs stickorna ger utslag på förhöjt hormonvärde, äggblåsor kan växa till, men det betyder ändå inte att det finns några ägg. Jag har bara kommit till ett äggplock, och där var mina äggblåsor tomma. Så här förklarade min läkare det hela.
    Verkar som om vi är många i samma sits, med regelbunden mens o ägglossning.

Om korta o långa protokollet: jag undrar om någon egentligen vet vad som är bäst för oss? Jag har provat båda varianterna, samt både menopur o fostimon. Korta protokollet m fostimon var det som åtminstone tog mig till äggplock, så det blir samma variant när det väl blir dags.

Den förklaring jag har fått när det gäller fostimon är att det är ett lite "surare" preparat, med annat ph-värde och att det tydligen kan vara mer effektivt med tanke på mina värden. Men det verkar ju som om olika läkare resonerar på olika sätt...känns ju som om det bara visar hur komplext det här är.

Min uppfattning hittills är att mycket är baserat på statistik - vissa värden brukar ge vissa resultat, och så görs bedömningen därefter. Men någonstans tror o hoppas jag att våra kroppar är mer komplexa än så - mot alla odds så kan det faktiskt funka!

Nelle: skönt att ni får ett försök till! Förstår så väl dina blandade känslor inför nya prover. Men oavsett högre (hoppas!), lägre eller samma värde så har du ändå ett försök till. Håll fast vid det.

• längtar74

För min del kunde de inte se något i förväg vid ultraljudet. Jag uppfattade det som att det är samma sak som kvaliteten på äggen - de kan ju inte bedöma äggens kvalitet innan de fått ut några. Har någon annan fått bättre/tydligare svar av läkarna?

• längtar74

Håller helt med dig, Nelle - det som behövs just nu är bara sommarmys o att ta det lugnt. Vin, bok o brygga låter som en perfekt kombination:)
    Vi har börjar dra lite i ÄD-trådar. Har mailat till AVA i både Finland o Lettland o väntar nu på svar. Mycket blandade känslor för min del - men samtidigt känns det skönt att göra något konkret o samla information.

Albatross74 - håller tummarna för dig!

Jennifer69 - tack för att du delade med dig!

Kramar till er alla!

• längtar74

Albatross - grattis till ET! Håller tummarna för att det går bra!

Sunshine - vad intressant att höra om hur de ser på det här i England. Alla olika besked visar verkligen hur mycket forskning som återstår innan man verkligen förstår hur det här funkar...

Jag går o väntar på att min mens ska sätta igång så att jag kan få ta fsh-prov o förhoppningsvis få ett värde under 12 o därmed ett sista ivf-försök. Min mens har varit helt regelbunden, 29-30 dagar, alltid!

Men nu är jag på dag 33, har känts som om den ska sätta igång i flera dagar, men inget händer. Det här är sista chansen innan kliniken har sommarstängt så det vore maximal otur om jag för första gången någonsin hoppar över en mens.

Samtidigt så vet jag ju att mina värden innebär att mensen förr eller senare kommer att bli oregelbunden o sedan försvinna för gott. Men inte ännu! Och varför just nu?

Kom igen nu, kroppen!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH