Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
Hej alla!
Vill dela med mig av min historia med lågt AMH.
Jag har alltid haft lätt att bli gravid. Har två barn med gjort några aborter så varit gravid flera gånger. Jag brukade aldrig fundera på det här med fertilitet, vilket man ju oftast inte gör när allt fungerar som det ska.
Det var när jag bestämde mig för att donera mina ägg som läkaren på Sahlgrenska ville prata med mig. De hade tagit massa prover och gjort ultraljud osv.
Han frågade: Har du verkligen barn? Ja... sa jag. Två pojkar. Hurså?
Det är isåfall ett mirakel, svarade han. Du har ett extremt AMH (äggreserv).
Det visade sig att jag hade högt FSH (minns inte exakt värde) och långt AMH på 0,1. Alltså det lägsta man kan ha.
På grund av att jag har lätt att bli gravid trots detta ville de försöka stimulera mig för ett ev äggplock. Jag fick högsta doseringen med Gonal F och ändå mognade bara 3-4 äggblåsor. Vi provade detta i 3 omgångar. De fick ut några få ägg av god kvalitet så jag hoppas att något par fick sin högsta önskan uppfylld.
Det jag vill säga med detta är att lågt AMH bevisligen inte behöver betyda att det är kört. Allt talade emot mig, men ändå har jag inte svårt att bli gravid. Men jag kommer alltid minnas läkarens ord, att mina två barn är mirakel <3