Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
...
...
Hej!
Min sambo (41) och jag (33) har precis genomgått en fertilitetsutredning på en privat klinik i Göteborg.
Vi har provat själva att bli gravida i 6 månader men vi visste redan att hans spermiogram inte var så toppen (barnlöshet i tidigare relation med 2 missfall). Det nya spermiogram nu var dock inte sämre med 8 milj och lite dåliga siffror vid swimup. När läkaren gjorde första ultraljud hos mig tyckte han att allt såg mycket bra ut! Såg flera folliklar osv. Igår fått vi dock svar att mitt AMH låg på 0,4. Det rekommenderades en ICSI men man gav oss inga större förhoppningar. Fått en liten konstig känsla nu hur man kunde misstolka ultraljudet så? Det låg bara en menscykel emellan. Har tyvärr även fått kortare menscykel på 26-28 dagar senaste 4 månaderna jämfört med 28-31 förut.
Vi känner oss så förtvivlade. Har vi lika bra chans att bli gravida på naturlig sätt? Samtidigt som tiden kanske är tight nu.
Vi står i kön på Sahlgrenska nu (6 månaders väntetid). Vi tänkte göra ett ICSI-försök i privat regime. Några av er skrev om en provstimulering. Det nämndes inte till oss igår. Tydligen betalar man då ändå 19000kr för stimulering i fall de inte kan ta ut något ägg.
Finns det några mer som hade/har samma situation där partnern har dåliga spermier och kvinnan lågt AMH? Hur hade ni tänkte då?
Hur många av er har tagit om AM-värdet? Läkaren sa att de aldrig gör det.
Vi är tacksamma för att läsa era kommentar.
Min sambo pratade med de och de sa att de generellt inte "brukar" ta provet utan att de enbart går efter ultraljudet. Samtidigt som jag också har läst en del studier nu som visar att AMH värdet har ett prognostiskt bättre värde än ultraljud.
Enl läkaren på den privata kliniken så orienterar de sig på AMH-värdet för att avgöra hur mycket man ska stimulera sedan.
När ni stimulerades, hur många follikler såg de vid första ultraljuskoll?
Är det nån av er som var framgångsrik med det korta protokollet? Respektive vad fått ni för läkemedel vid det korta?
Jag kör det korta nu med Bemfola och Menopur... imorgon första ultraljud och så nervös att man inte se nåt...
Idag haft ultraljudet och tyvärr ser man bara 5 äggblåsor som inte ännu var riktig mogna. Tyvärr har jag redan högsta dosering.
Läkaren tyckte det var mycket låg men tycker vi ska ändå fortsätta... Känns inte så lovande.
Ul 2 idag på dag 8. Inga fler blåsor men så som även denna läkare nu förklarade så kan det egentligen inte blir fler follikler utan mäter man fler på ul 2 så är det så att man inte kunde se de andra första gången eller missade de. De som man ser på ul 2 är då dock nästan aldrig mogna och behöver därmed inte betraktas som "ägggivande".
Han hoppas på att få ut i alla fall 3-4 ägg nu på tisdag. Är fortfarande lite nere att det inte blev fler.
En annan fråga för oss med lågt AMH:
Blev ni konfronterade med att sätta tillbaka 2 embryo? Vi har egentligen ändå inget större hopp om att det blir mer en ett embryo men i fall att. Läkaren och bm sa att de hos en 33 årig vid första IVF aldrig skulle göra det i Sverige men vi kan kanske diskutera det i vårt fall då AMH värdet ligger lågt.
Önskar er lycka till mit ultraljuden! Vilken resa.
Jag är ju bara i början av resan men idag var äggplocket.
I alla fall 6 ägg, 7 blåsor. Nu får de göra sitt jobb på labbet och de söta spermierna. Nu kan jag slappna av för att nu har jag gjort mitt.
De vill helst odla fram tills dag 5 för att få en blastocyst. Men är det bara fyra embryoner så blir insättning dag 3. Förstår inte varför. Kanske nån av er kan förklara?
Spelar ändå ingen roll.
Nej, det blev inget. Inget ägg blev befruktad, inte ens ett av de 6...
Det är det minsta vi hade räknat med. Ett i alla fall som hade hållit sig i några dagar.
Sorgen och ångesten varför det är så, går inte att beskriva. Vi förstår inte.
Har ni också haft det? Att inget ville bli befruktad?
Nån av er som har kollat om sitt AMH värde någon gång? Jag vet att det egentligen inte kan bli bättre men läser då och då att vissa haft högre värd vid ett annat prov. Borde ju egentligen också fungera som en markör där det borde sjunka efter ett till två år till.
I fall ni har gjort det, hur länge gick det mellan proverna?