Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
Hej tjejer,
Jag har följt tråden sedan i början av maj men inte orkat skriva någonting tidigare. Jag hittade hit efter en del googlande efter att ha fått reda på att jag har ett mycket lågt amh-värde, under 0,16 (!) men dock ett normalt (tror jag) FSH på 10. Detta fick jag reda på efter att ha besökt CvL-kliniken då vi inte blivit gravida efter nästan ett års försök. Vi får göra ett IVF-försök på CvL i augusti men jag fick intrycket att läkaren mer gick med på detta för att han såg min totala chock och förtvivlan snarare än att han tror på att det kommer att fungera... "Vi kan ju göra ett försök rent diagnostiskt för att se hur du svarar"... Sen övergick han direkt till att prata om äggdonation vilket jag åtminstone just då tyckte var extremt okänsligt även om jag i efterhand kan inse att han ville informera om olika handlingsalternativ. Men det är ju liksom fel tillfälle när man är där för att man vill ha biologiska barn att börja prata om något som åtminstone i mitt huvud är mer att jämställa med adoption. Överhuvudtaget var bemötandet generellt nonchalant och både jag och min sambo kände oss ifrågasatta av frågor av typen "ni bor inte ihop? hur länge har ni varit tillsammans?" (vi bor ihop men är skrivna på olika adresser vilket de väl kan se i sina system). Jag väger idag 62 kg (172 cm) men var mycket smalare (10-12 kg lättare) när jag var yngre trots att jag då hade diagnosen pco (då övervikt är vanligt), detta fick läkaren att i princip anklaga mig för att ha haft anorexi när jag var yngre (vilket inte är fallet jag har aldrig bantat en dag i mitt liv!). Det är ju aldrig roligt med ett negativt besked men läkarens attityd gjorde också att jag grät mig igenom hela mötet och överhuvudtaget inte kunde lyssna på de instruktioner vi sedan fick - jag ville bara ut därifrån! Känns oklart hur vi går vidare och om vi gör det med CvL men detta är iaf min historia hittills. Vi tog även om AMH-värdet när vi var där pga att läkaren tyckte att mina äggstockar såg ut att "åtminstone motsvara ett amh-värde på 0,5" och då visade det sig ligga på 0,2 vilket ju var en marginell förbättring. Dessutom valde jag att efter detta lämna blodprov även hos min vanliga gynekolog där amh-värdet fick utfallet 0,34. Dvs värdet har blivit ytterligare något bättre. Eller kan det bero på att värdena tagits av 3 olika laboratorier där testernas känslighet på något vis kan skilja sig åt??! Även om värdena fortfarande är extremt låga så ju iaf 0,34 dubbelt så högt som "under 0,16" så min fråga till er är om ni har tagit om amh-värdena och om de isåfall förändrats och förbättrats? Ytterligare något som jag inte blir klok på är hur amh-värdet påverkar möjligheten att bli gravid sponant/på naturlig väg. Jag förstår ju att man inte förväntas svara bra på en IVF-stimulering så att de får fram massor med ägg, men om amh inte säger något om kvaliteten på äggen borde man ändå inte ha motsvarande chans att bli gravid på naturlig väg som någon som har normalt amh? Tacksam för all input från er som har varit med längre!