• annis77

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej tjejer! Får man vara med här?

Lite kort om mig: Har en son som fyller 3 i höst och han blev till på första försöket. Nu sökte vi hjälp efter att ha försökt få till syskon i 2 års tid och fick svar på våra prover i måndags. Det visade sig att mitt AMH värde låg på 0,2!!! Övriga prover tror jag var bra, har ingen koll på fsh (vad är det?), kom mig inte för att ställa några frågor, jag hamnade i nåt slags chocktillstånd som inte har släppt än tror jag. Vad innebär detta? Är det inte säkert att vi är kvalificerade för IVF? Känner mig helt tom inuti, alldeles förvirrad och så ledsen att jag inte kan ge min son ett syskon (men är naturligtvis otroligt tacksam att jag har honom, vill bara förtydliga det) Hade inte ens hört talas om AMH-värde innan... Vad hände liksom? För bara drygt 3 år sen var jag tydligen hur fertil som helst.

Castor: intressant läsning. Känns ju inte så hoppfullt att vården för oss med lågt AMH i Sverige är under all kritik.. Låter som det är dags att spara pengar i massor!

• annis77

Castor: ang ångest mm så har jag definitivt upplevt mycket av det. Inte pga nån speciell händelse utan för att jag ärvt den genen av min far. Allmän ångest och katastroftänkande i barndomen, depressioner, panikångest och div ångestsyndrom, mycket inre stress och en massa allergier då.. 
    Vad jag tycker är så konstigt är att sonen blev till hur lätt som helst för drygt 3 år sen. Då hade jag mått bra psykiskt i nästan 10 år, men hamnade i en depression med en ångest som inte var av denna värld när han var ca halvåret. Var riktigt riktigt illa däran ett tag. När mensen sen kom igång igen så planerade vi för syskon nästan direkt men det gick ju inte och nu får jag reda på att äggen är så gott som slut! När hände det? Tanken har faktiskt slagit mig att hormonerna i min kropp blivit knasiga av all den starka ångest jag haft och egentligen känner av hela tiden.  

Imorgon har vi vårt första möte ang ev IVF, får se om vi får gå vidare med det *nervös*

Kram till er alla! 

• annis77

Hej Othilia2010, vilken härlig framgångshistoria!
    Jag känner igen mig i den där j-a pressen från omgivningen. Vi har en son på snart 3 år och tjatet om syskon har pågått länge! Själv vill jag ju inget hellre än att få ett barn till men det är ju inte bara att "skaffa" som vissa tror. Håller med om att det är jättebra att detta ämne tas upp i tv nu, det behövs mer förståelse i samhället. 
    Får man fråga hur lågt AMH värde du har? Och vilken dos av Menopur var det du fick? Jag är precis mitt uppe i detta med IVF nu och det kan därför vara intressant att veta.
    Stort grattis till er dotter, njut av er lycka och försök strunta i vad omgivningen tycker!
    Kram

• annis77

Hej och välkommen Mariposa.
    Visst är det svårt att ta in ett sånt här besked!? Jag fick reda på mitt AMH värde nu i september och det dröjer nog innan jag kan ta in det helt för precis som du så har jag regelbunden mens och utslag på ÄL-stickorna varje månad. Men nu finns det ju i alla fall en förklaring till varför det inte händer något när jag vet att vi prickat ägglossningen i 2 års tid...
    Mitt AMH-värde är 0,2 och min läkare tyckte det var värt att prova IVF, dels på grund av min ålder (34 år) som han tyckte var ganska ungt (tack för det ) och dels för att jag blev gravid på första försöket för drygt 3 år sen.
    Hoppas din second opinion är lite mer positiv.
    Man lär sig mycket i den här tråden För bara en månad sen visste jag inte ens vad AMH värde var...

Othilia2010: Tack för ditt svar! Jag förstår att man gärna förtränger den jobbiga delen med IVF-karusellen när man äntligen fått sitt barn. Det är väl när man är mitt inne i det som alla doser och sorter hit och dit spelar någon roll.
    Jag har spraystart på måndag... *nervös* 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH