• Erika76

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej
    Fick i går beskedet av en gynekolog att mitt AMH är under 0,16 och att mitt enda alternativet är äggdonation. Blev helt paff då jag gick dit för att kolla upp ett misstänkt missfall och jag är 34 år. Ultraljudet var helt normalt. Visste inte någonting om AMH och har fått googla mig fram sedan beskedet via mail. Svårare än man tror när man knappt kan se genom tårarna.

Efter samtal i dag, med både Sophia- & Linneakliniken, ville båda att jag ska gå på utredning där då de inte tyckte att man bara kan gå på AMH. Alltid något positivt i eländet och skönt att få en second opinion. Är det någon av er som har någon bra erfarenhet från dessa kliniker? Måste välja en.

Håller alla tummar och tår för er andra!
    Styrkekramar
    /E 
  • Erika76

Hej igen och tack för all support och goda råd:)

Nelle, jag är helt ny. Gynekologen som jag var hos för snart två veckor sedan var försenad så allt gick så fort. Han ställde lite frågor och undersökte mig med ultraljud. Han kunde se att jag snart skulle ha ägglossning (7 mm stort ägg) och sa att jag skulle "gå hem och klia min partner bakom örat". Enligt ultraljudet var jag helt normal. Sedan stack han några papper i min hand och bad mig gå och ta ett blodprov för att kolla mina hormoner. Jag skulle maila honom efter 10 dagar för att få besked...han sa att det kunde bli trevligt eller ledsamt men jag förstod aldrig riktigt vad provet skulle innebära.
    Mailet var väldigt kort. Det stod bara han var rädd att jag skulle bli jätteledsen för att mitt AMH var lägre än 0,16 och att det nästan var omöjligt för mig att spontant bli mamma. Alternativet var äggdonation och att jag skulle höra av mig. Jag fick en chock. Har frusit, gråtit och tappat hungern. Känns bättre nu efter att få dela med mig och fått lite hopp. Tack återigen alla!
    Har svarat på mailet, om jag kunde få veta exakt värde. Har redan fått svar att: Mindre än 0.16=för lågt för att mäta och att jag ska följa med min partner som har ett besök sedan tidigare inbokat om ca två veckor. 
    Både på Linnea & Sophia fick jag snabb och bra respons (en halv dag). Jag kan rekommendera dig att maila dem för de ringer tillbaka väldigt snabbt:) och de tog sig tid och lyssnade! Nelle och Småsteg, ni kan kanske höra er för om ni kan dela upp betalningen.

Linn, vad glad jag blir att höra att värdet inte är absolut utan kan förändras. Det måste ha känt fantastiskt! 
    Jag är glad för din skull:) och hoppas att du får bra nyheter på fredag! 

Småsteg, Tack för tipset:) Båda klinikerna verkar kunniga och kunde skicka hem en remiss för ny provtagning där de inte bara testar AMH. På Linnea får jag två timmar med läkare som kommer att diskutera resultatet på det nya provet. På Sophia kommer de att skicka hem ett brev med mina provresultat och ett beslut om hur man ska gå vidare. 

Stor kram till er alla!
    /E

• Erika76

Hej alla!
    Castor: Tack för att du delar med dig om hur de gör i NY. Jag har googlat på DHEA och hittade detta på Wikipedia:

Infertility and reproduction

Since 2000, DHEA supplementation has been used in reproductive medicine in combination with gonadotropins as a way to treat female infertility. [16]The hormone is believed to act on the chromosomal integrity of eggs, creating healthier embryos and increasing the chances of a successful pregnancy. [17] A study released in 2010 from Tel Aviv University showed that women who took DHEA supplements prior to an infertility treatment were three times more likely to conceive than those who did not.[18] Additionally, studies conducted by the Center for Human Reproduction in New York found that women with poor ovarian reserve who were supplemented with DHEA four to 12 weeks prior to an IVF cycle had a 22% reduction in number of chromosomally abnormal embryos and a 50-80% reduction in miscarriages. [19] [20]

Jag tänker beställa detta mirakelmedel och ta med mig all info som jag hittar till Linneakliniken inför mitt första möte med dem nu på onsdag. Nyfiken över hur de resonerar kring detta. Ska få svar på mina nya blodprov, FSH etc. Gynekologen som gav mig mitt AMH-värde hade inte testat de andra utan gick bara på AMH. 
    Jag återkopplar till er när jag har varit där. Nu ska det reserchas!

Kämpa på alla:)
    /E

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH