• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

väntar i Kina kön skrev 2011-01-08 00:37:57 följande:
    Hej!
    Hittar inte min manula på  barnstolen. Akta Graco från -08. Hur ändrar man höjden på huvudstödet? Har aldrig gjord det på någon bilbarnstol. Måste man ta bort klädseln och skruva eller hur går man till väga? Har sökt manual vi nätet men inte hittat någon.

FInns det någon snäll person som kan hjälpa en helt oteknisk person....
    Vilken sort? Duoflex eller Cosmic?
    Kika på sidan 22 här http://media.gracobaby.eu/manuals/Duo%20XTP.pdf
  • Joico
    väntar i Kina kön skrev 2011-01-08 01:22:23 följande:

Måste man ädra på hela bältet som barnet sitter fast i samtidigt, nackskyddet sitter i samma läge som bältet men hur ska jag kunna lossa på de bältet och flytta upp bältet ett steg som nackskyddet?Helt ovan vid barnstolar....

Sitter bältet bra i de hål som de sitter i nu? Blir det för högt upp om du flyttar upp bältet samtidigt som nackstödet?
  • Joico
    Jempa L skrev 2011-01-08 12:47:20 följande:
    Wow, äntligen en ansvarsfull säljare som faktiskt har avbrutit auktionen!
    Jag mailade honom, var det fler som gjorde det?
  • Joico
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-09 23:13:11 följande:

Halloj!

Kikar igenom bildtråden och börjar fundera på en sak. Är d någon som har bild på hur banden ska fästas i stolen/skenorna (el va d nu är) i sätet framför. Alltså om man har tex en high way, hur ska fästrämmarna sitta???? Vore toppen om nån hade bilder så chansa kan man ju alltid=) Vi har en saab 9-5 så om nån har bilder på d vore d super.
    När vi köpte vår high way hjälpte säljaren i den barnbutiken till att fixa sånt o jag litade blint på honom, men skulle gärna dubbelkolla med er expterte=)

Är så glad att jag hittade denna tråd=)

Läs instruktionsboken Nästan alla stolar monteras på samma sätt, läs alltid instruktionsboken eftersom monteringssätten kan skilja sig.

Här är för Britax Hi-way iaf. http://www.britax.se/uploads/user-guides/6.pdf På sidan 54 ser du hur man sätter ihop banden. På sidan 55, bild 2F har dom satt banden i en öggla vid skenorna, men de går jättebra att sätta banden i själva skenan också.
  • Joico
    t0va skrev 2011-01-11 11:34:19 följande:
    Frågar här också, en bilstol från 9kg kan man använda den tidigare, säg 8kg eller mindre? Eller är det något som gör att det inte går, har läst att de inte är testade från mer än 9kg men hur viktig är just den gränsen? 
    Jodå, det går bra. OM! Barnet sitter bra och framför allt bältet sitter bra. När man testat stolen och satt 9kg som en undre gräns, så beror det på den docka dom har. Det finns ju inte dockor i alla storlekar och vikter så den docka som satt bäst var just 9kg-dockan. Den mindre dockan satt inte bra.

Så det handlar helt enkelt om att bältet ska hamna rätten. Grenbandet med bälteslåset ska inte sitta på magen och de måste sitta bra över axlar osv.
  • Joico
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-19 19:24:11 följande:
    Halloj!

Va in på Barnens Hus idag o kikade lite efter en Two way som storebror ska få då lillasyster tar över hans highway. Men dom hade slut och säljaren sa att multi tech va en MYYYYCKET BÄTTRE stol. Jag va tydlig med att jag ville ha en som han kunde ha längre än high way eftersom han är rätt lång. Har hon rätt tycker ni???? Å kan man ha multi tech länge oxå. Hon sa att man kunde höja nackstödet, för annars hade det ju tagit i hans axlar snart såg det ut som. Tar det mycket plats i bilen??? Vill gärna höra lite ris o ros om den. Dom hade bra erbjudande nu (tror jag), 2800kr istället för 3500kr.

Tacksam för er underbara hjälp! Alltid bra att höra från folk som provat IRL istället för att bara lyssna på säljarna.=)
    Båda stolarna går att använda länge. Båda stolarna har längst rygg på marknaden. Multi-techen har faktiskt längre rygg än Two-wayen, men Two-wayen går att använda längre. En bakåtvänd bilbarnstol är ju urvuxen när 1/3 av huvudet är över ryggstödet (ungefär vid öronen) men iomed nackstödet på Multi-techen så kan inte hela rygglängden utnyttjas. Barnets axlar tar nämligen i och är stolen urvuxen, trots att barnets huvud inte kommit ovanför kanten. Så där förlorar man lite...

Jag antar att barnet som ska ha stolen är lite äldre, eftersom du skriver att det är storebror och att lillasyster ska ta över hans Hi-way. Så jag hade definitivt satsat på en Two-way!
  • Joico

Lantani: Ja antingen februari 2001 eller januari 2002, men jag tror snarare på de första. Känns ju inte helt OK, den stolen är ju rätt gammal. Fast iofs, även den "sämsta" bakåtvända är ju bättre än en framåtvänd sägs det. Men det beror på var den kommer ifrån? Vet ni det?

• Joico
    Lantani skrev 2011-01-22 22:08:00 följande:
    Ja jag tror också mer på det första faktiskt. Nä jag tycker inte heller det känns helt 100 faktiskt. Framåt kommer han aldrig få sitta, då får vi ta bort hans stol från vår bil istället.
    Nä vet faktiskt inte var den kommer ifrån, sonens farmor köpte den från någon på blocket (jag är helt emot, fast jag förstår iof att man inte vill köpa ny, när den används 2 veckor/år). Sist sonen skulle vara hos farmor, tyckte hon att vi kunde använda den stolen, jag ville inte, men kände mig efteråt lite väl löjlig, så sist hade han sin egen stol. Men tänkte att det var smidgare att ta denna stolen istället.
    Nu vet jag inte, kanske bättre att sätta in vår stol i deras bil istället?
    Nä används den så lite så tycker jag det är helt OK att köpa på Blocket, men man kan ju köpa lite nyare så att säga

Äh, använd den imorgon ni. Men upplys ägarna om att den är för gammal och bör bytas ut omedebart, även om den bara används 2v/år. Nästa år är den ju ännu äldre...
  • Joico
    Line80 skrev 2011-01-22 22:33:28 följande:
    Ge mej nu massa argument till varför man inte ska köpa en beg stol man inte vet historien bakom!
    Mannens föräldrar kom så fint med förslaget igår å jag vägrar men han däremot va ju inte helt emot förslaget!
    Vi har inte disskuterat detta än då vi inte setts sen igår.. när man kikar på Blocket finns det ju hur mkt skit som helst!
    Enkelt. Man vet inte vad stolen varit med om! Det räcker med att en bilbarnstol tappas för att det ska bli skador som inte syns. Om det är en spricka inuti konstruktionen så kan hela stolen dela på sig om man krockar, och vad gör då stolen för nytta...
  • Joico
    Finesse skrev 2011-01-23 10:09:16 följande:
    Nej jag har mailat blocket typ 10 ggr om olika förslag kring bilbarnstolar.. jag får bara tillbaka att det är inte deras problem..
    Samma här...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!