• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Även om man kan byta klädseln så går ju vätan igenom ner i "skumgummit" som är limmat på sätet. (Åtminstone på våra stolar, ser nog olika ut beroende på stol.)
    Jag provade att lägga ett sängunderlag, typ drag, under rumpan men det blev väldigt trixigt. Så det fick bli blöja istället.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

Okej... Dragbilen är kaputt, och det verkar osäkert om reservdelen går att få tag på. Spekulerar därför i möjlig efterträdare.
    Behöver tips på rymlig familjebil som kan dra minst 1400 kg på B-kort. (Jo, vi skulle ha haft BE...) Maken är lång i ryggen, så nackstöden behöver vara tillräckligt höga. Stora tjejen åker baktåvänt, men lär nog behöva vändas till hösten då hon växer så det knakar. Men lilltjejen måste kunna åka länge till.

• Jempa L

C5:an får dra 1490, så den är klart värd att kolla. Snavade över denna på nätet, som kanske kan vara till hjälp för fler som behöver kunna dra hästsläp/husvagn etc. på B-kort. http://bilmodeller.se/slapvagn/

• Jempa L
    Cia80 skrev 2011-07-17 22:19:03 följande:

En fråga till er som har syskon. Hur ska man placera dem i bilen?
    Nu sitter dottern bakåtvänd i baksätet bakom passagerarsätet (hon kommer vara 3½ när bebis kommer)
    Ska bebis få sitta fram eller ska man sätta bebis på dotterns plats och flytta fram dottern? 

Jag tror att man måste prova för att se vad som funkar bäst. Både med hur barnen "uppför" sig, och hur stolarna sitter bäst. Ibland är det bäst att placera det äldre syskonet bak, då man ibland kan spänna underförankringsbanden stadigare i bak. Samtidigt kan det vara så att det på vissa stolar/bilmodeller blir stadigare att montera stolen lutad mot instrumentbrädan... Att det äldre barnet får mer benplats i fram gör också att det ibland är det bästa valet. Men har man en bebis som vägrar att lämna en körande mamma ur synhåll, ja då är det bäst att göra tvärtom...
  • Jempa L
    Lindis 73 skrev 2011-07-19 23:05:44 följande:
    Nån som har Twoway i mitten bak? Vi ska köra långt på semester o då sitter ju vi andra bättre om vi kan sitta på varsin sida om barnstolen + att det förhoppninsvis går att skjuta bak passagerarsätet mer då - det är inte helt bekvämt att sitta där så långa sträckor med Twowaystolen bakom. Har monterat den nu men saknar sista knicket med att trycka till ryggstödet på framsätet mot stolen så den sitter som berget det går inte nu för framstolarna är mjuka på sidan så det blir liksom inte tillräckligt hårt. Funderar på om det hjälper med kilen som man kan köpa till Twoway för att få den lite mer lutad???
    Jag har two-wayen i mitten... Förstår inte exakt hur du menar. Vi har relativt brett mellan framstolarna, så stolen står aningen inskjuten mellan framstolarna kan man säga. På vår bil funkar det bra utan kilen. Tror inte att kilen gör att den sitter stadigare, den borde ju egentligen bara göra brytningen gentemot ryggstödet ännu större, eller tänker jag fel? Trots att jag o maken är olika långa så behöver vi sällan justera banden när vi byter chaufför. Jag sitter högre och längre fram, medan han sitter lägre och längre bak, men på något vis blir det ändå rätt spänt när vi byter chaufför. (Det har blivit en rutin att alltid känna av bandet när jag sätter mig i bilen för säkerhets skull.)
  • Jempa L
    Cecci78 skrev 2011-07-19 23:49:32 följande:
    men den lutar väl mot framsätesstolarnas ryggstöd?
    Ja, absolut! Den sitter klockrent inkilad mellan framstolarna, V-formen på two-wayens sidor passar perfekt för vår bil.
  • Jempa L

Nu vågar jag inte ha stora tjejen kvar i Two-wayen längre. När hon sträcker på sig så ligger hon precis på gränsen längdmässigt. Synd, för hon har fortfarande benplats kvar. Så nu fick stora tjejen flytta till Britax KidFix i stället, och lillasyster hamnar i Two-wayen i mitten. Nu når lillasyster inte ens till ryggstödet med fötterna, så bilen (VW Sharan) är helt suverän när det gäller att ha barnen bakåt länge.

• Jempa L
    mamma 10 skrev 2011-08-15 16:08:55 följande:

Förvånad Skrämmande att man får lägga ut vad som helst på blocket!! Eller nej, vänta, jag fick inte lägga ut en GULDFISKSKÅL, för det är djurplågeri!
    Men vad som helst när det är människors säkerhet det gäller...??

Instämmer... Vissa saker är så himla noga att det ska vara rätt, vi fick skriva om en kattunge-annons för att det inte stod tydligt att katterna var 12 veckor. Det räckte inte att skriva när de var födda... Där utgår de  visst från att folk inte kan tänka själva, men när det gäller bilsäkerhet är blocket under all kritik. Dessvärre hjälper det inte att maila dem heller, har provat ett flertal gånger utan resultat. Eller jo, de skulle se över rutinerna... (Läääänge sedan nu, och vi vet ju hur annonserna ser ut än idag...) Kategori "lådbilstillbehör" vore på sin plats många gånger.
  • Jempa L

Får hem vår "nya" bil i morgon. Det blev en Citroën C5. Visst var det någon här som hade en sådan? Provade bara som hastigast att ställa in Two-wayen, får testa utförligare i morgon. Finns C5:an med i bildtråden? Fästpunkter? Alla tips är välkomna Skrattande.

• Jempa L

Appropå nackstödet till two-way (jag antar att det är det ni diskuterar) så satte jag fast det med hjälp av det ordinarie bandet till "lapp-nackstödet". (Alltså det som sitter i från början, som snabb-bruksanvisningen finns tryckt på baksidan av.) Så banden sitter som CIID typ... Sen vek jag bara bort det ordinarie nackstödet bakom stolen. Funkade bra för oss iaf.

• Jempa L
    Karolin86 skrev 2011-08-16 22:36:51 följande:
    Jag skrev om c5a innan har dock ingen själv men skulle vilja. Min pappa hade och de funka kanon men fästpunkter kan jag dåligt. Där ska finnas ett Citroen forum (ett eget forum) där finns all info. Är de nya eller gamla c5an?
    Antar att det är den gamla? Det är en 03:a. (Informerade iaf säljaren om att det var isofix i bilen ) Vilka stolar har du provat i den? Provade Two-wayen i fram och tyckte den kom nära vindrutan. Är nyckelavstängd airbag, så möjligheten finns att ha barn i fram, men i första hand kommer de sitta bak.
  • Jempa L
    Isabellee skrev 2011-08-20 13:34:41 följande:
    Tack! Då ska jag titta på en sån, finns det bara en variant? :) Och hur är den att montera i bilen, tänkte "klacken" får den stå på sätdt eler vara utanför? :)
    Ja, den finns i ett utförande. Den är enkel att montera i bilen, man kan dra bältet på två olika sätt beroende på bältets längd, över, under, över eller tvärtom. (Jo, det finns ytterligare en variant för extremt korta bälten.) Klacken används i princip alltid utanför sätet, iaf till äldre barn."Problemet" som kan bli med Two-way är att få till en bra lutning på den för yngre barn som sover i bilen. Om den blir för rak så finns det en kil som tillbehör som man kan använda under för att få till en bättre lutning. Jag har bilder i bildtråden på min stora dotter som precis har vuxit ur Two-way på längden. Hon var 5 år o 9 månader, ca 120 lång när hon bytte till bältesstol.
  • Jempa L

Å den korta varianten på skillnaden...

">

#!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!