BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
För att tag sedan (1-2 månader kanske) var det någon som länkade till någon ny stol, ax någonting tror jag. Ganska lik two-way.
Någon av er som kommer ihåg den?
För att tag sedan (1-2 månader kanske) var det någon som länkade till någon ny stol, ax någonting tror jag. Ganska lik two-way.
Någon av er som kommer ihåg den?
Jag är i verkligt behov att hjälp just nu.
Har i dag försökt att montera in vår britax exlipce plus i baksätet på vår ford focus och det är helt värdelöst.
Stolen tar upp massor med plats och ingen kan sitta i stolen framför och att få plats två stycken i bak brevid går men är väldigt trångt.
Vi vill gärna att sonen börjar sitta i bak för jag ska vara handledare åt min syster och att behöva montera ur stolen varje gång vi ska iväg känns jobbigt, speciellt eftersom vi har svårt att få den att sitta bra. Sen under semesterresor då vi alltid åker två känns det bättre med honom i bak eftersom han har börjat protostera när man åker iblad och då är det lättare för personen i bak att underhålla honom.
Funderar på en two-way eftersom det går att montera upp den på sätet (bättre plats i fram) samt att den räcker länge. MEN sonen är bara 15 månader gammal och vad har jag förstått kanske lite liten för den?
Han väger 10,5 kg är 80 cm lång. Vi provade honom i stolen på babyproffsen i dag och han satt bra i den. Vad är det som gör att den inte är så lämplig till småttingar?
Vad tycker ni? Eller något annat förslag på stol som kommer räcka länge
En kompis till oss har fått en bilstol av en granne. Den ser precis ut som en two way och den har datummärkning december 02. Fanns two way redan då eller vad vad kan det vara för stol.
Jag uppmanade de till att inte använda stolen, dels måste den vara beg innan de fick den av grannen eftersom deras älsta är runt 5 år (och egentligen borde kunna sitta i den fortfarande då han inte var vidare stor) samt att den är ganska gammal.
I dag såg jag en brittisk bil. De hade två framåtvända babyskydd (små stolar & såg ut som babyskydd) till sina tvillingar som kunde vara 3-5 månader gamla ungefär, vet att det är så det har sina barn i bilen men jag tyckte det såg hemskt ut.
I går var vi på bilutställning & crusing.
Dessa olika lösningar på monternade bilstolar tänkte jag på:
* En bakåtvänd volvo bilstol, monterad med endast säkerhetsbälte i en liten liten citroen.
* En britax multi-tech monterad med enbart underförankringsbanden.
* En britax multi-tech stående helt löst bakvänd. (bil utan bälte)
* En britax multi-tech stående helt löst framåtvänd. (bil utan bälte)
* En bältesstol fastsatt med spännband rund "nackdelen" på stolen och runt bilens baksäte. Denna bilen hade inga bälten och därför måste barnet alltså suttit helt löst.
Sen gick det inte ens att hålla räkningen på alla små barn som satt helt lösa i bilarna. Visst, många äldra bilar har inte bälten, men då tycker inte jag att barn ens ska åka i dem.
Axkids-stolens underförankringsband tyckte jag såg likadana ut som de som är till brio zento, jättesmidiga att sätta fast. Skillnaden är väl att den är stolen drar åt sig själv, annars ser det likadant ut.
LÄS HÄR om vad volvo rekomenderar för åldersgräns för bakåtvänt åkande: http://www.volvocars.com/se/sales-services/sales/car-devices/child-safety/pages/faq.aspx Man får hålla på frågan om hur länge barnet bör sitta bakåtvänt.
3 år! Det är ju ta mig tusan fel! En så pass stor biltillverkade borde veta bättre.
Just den här modellen pratades det om för ett tag sen: http://www.blocket.se/skaraborg/Akta_baltesstol_9_36kg_35308625.htm?ca=13&w=1 En akta, 9-36 kg.
Vet ni hur gammal den kan vara?
Nu börjar jag bli lite nervös på riktigt...
I nästa vecka är det dagmamma-start för sonen och jag har ingen aning om hur de gör när de åker till skogen för heldagar en gång i månaden. Jag har sett att dagmamman har några bilkuddar i sin bil men det finns det inte en chans att sonen på 16 månader kan sitta på och det går jag aldrig i mitt liv med på heller. Finns en möjlighet att de åker buss också eftersom de har den utedagen tillsammans med de andra dagmammorna. Jag har ingen möjlighet att vara med och montera in en stol i bussen innan de ska åka. Jag har inte åkt buss med sonen på nästan ett år, och då låg han i liggvagnen men jag kände mig inte vidare bekväm med det.
Någon med erfarenhet av dagmammor/förskola och resor med bil/buss?