• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Karolin86 skrev 2011-03-30 11:45:50 följande:
    Jag har ett britax babyskydd och från basens stödben har den grejen som sitter under till och indekerar rött/grön trillat av. Hade ni använt basen utan den? (är super kass på att förklara hoppas ni fattar)
    är det en sådan som visar lutningen?
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    Karolin86 skrev 2011-03-30 12:06:03 följande:
    Ja de är de nog
    Då tror jag inte att det är någon fara. Så länge du inte har helt fel lutning på stolen.
  • MammaHela

Igår när jag kom till dagis så satt det en stor planch ute i den gemensamma hallen där det stod om bakvänt åkande, hur man monterar och så en tävling, han inte läsa klart för jag hade lite bråttom. Men det var från NTF, blev väldigt glad, för det går många utlänska barn på dagiset och de flesta har sina barn helt löst i bilen.

Men sen när jag påpekade för en av fröknarna så tyckte hon det vara var larvigt :S Hon hade vänt sina barn när de var 2 *suck*

• MammaHela
    mjuik skrev 2011-04-26 12:06:12 följande:
    Vi köpte en be safe och jag älskar den. Min dotter sitter perfekt i den och lutningsfunktionen är jättebra. Visst, den var krångligt att installera men nu när den är på plats har jag ingenting negativt alls att säga om den.
    Eller jo, den är dyr. Betydligt dyrare än de andra stolarna. Men det var den dottern satt bäst i när vi testade i affären och då fick det bli den.
    Synd bara att den stolen bara är godkänd till 18 kg, min dotter vägde 18 kg innan hon blev 4 år :(
  • MammaHela
    mjuik skrev 2011-04-26 13:42:19 följande:
    Sant, sant.
    Vi har en lättviktare och ändras det får vi väl köpa en till stol. Förhoppningsvis får vi flera barn i framtiden och då måste vi ändå köpa en till stol. Så tänkte vi (eller jag snarare för mannen sa att jag fick köpa vad jag ville).

Fast tänker man inte så är det dumt att den bara går till 18 kilo.
    Jag förstår vad du menar, äldsta barnet vägde 18 när hon var 7 år, kort är hon med, hon får nästan plats i en Two-way fast hon snart är 11 år. Men hon väger 29 så hon väger för mycket.

Lilltjejen som blir 4 nu i maj väger runt 19-20 kg, är inte så jättelång för sin ålder, men hon har så lång överkropp att ingen bakåtvänd stol funkar. Hon har hur bra plats för benen, men bältena kommer ut för långt ner under axlarna. Har tagit bilder på henne och mailat till NTF, och de sa att hon är för lång för att sitta bakåt, det blir för farligt. Så henne fick vi vända förra månaden. Kändes inte alls bra, men som de sa, det är farligare för henne att sitta bakåtvänd eftersom bältena kommer fram för långt ner.

Det vanligaste är att barnens ben växer i denna ålder, men på henne är det överkroppen som är lång,. Hennes överkropp är lika lång som på sin 11 åriga storasyster, men hennes ben är 35 cm kortare än storasysters.. så hon ser lite knasig ut
  • MammaHela
    Joico skrev 2011-04-26 14:21:04 följande:
    MammaHela: Du skulle inte kunna skicka bilderna till Robert Bell också? Bara för att det vore intressant att höra vad han säger. Utan att nämna vad NTF sagt... 
    Jo men jag har pratat med honom med, och han sa att ibland finns det inget att göra, och så pratade han om att det är synd att de inte anpassar stolarna efter att barnen blir större, utan att de är fortfarande gjorda efter hur barn såg ut för många år sedan.

Ibland finns det inget att göra helt enkelt...
  • MammaHela
    Joico skrev 2011-04-26 14:56:01 följande:
    Nej alltså jag menade inte att du har gjort fel eller att NTF har sagt nåt galet. Jag tyckte bra att det vore intressant att höra hur han skulle se på saken eller hur han hade formulerat det.
    jag kommer inte ihåg mer än att han pratade om att stolarna tyvärr inte är anpasade efter hur barnen ser ut idag, och att ibland så går det inte att lösa på något annat sätt.
  • MammaHela
    Cecci78 skrev 2011-04-29 23:18:14 följande:
    jag tror de är framåtvända om det kan vara därför eller så är de till 18, dåliga stolar! att folk köper sådant bara för märkets skull...
    jag tror att de är såna där stolar som stänger av krockkudden, därför är de så dyra.
  • MammaHela

¨höll på att baxna igår, såg mina gamla grannar när de stoppade in sin minsta son i bilen, han är så liten att han inte går ännu, de sätter honom framåt i en urgammal modell av rockatot.. Alltså den stolen stod på nått mysko framåtvänd i baksätet-

• MammaHela
    Thegran skrev 2011-05-20 19:00:14 följande:
    förresten, en liten fråga.
    när vi har two wayen monterad bakom passagerarsätet, så måste vi dra fram sätet mycke. Jag, som är 165 cm, får precis plats att sitta.
    tror ni vi får in ett babyskydd där? minns inte hur pass mycket plats de tar riktigt...
    jag har för mig att det ska vara 25 cm fritt mellan babyskydd och instrumentbrädan.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!