• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Louise, istället för en bältesstol tycker jag du ska köpa en Britax two way och vända henne tillbaka igen. Cosmic är en jätteliten stol, och med tanke på att hon fortfarande ryms i den måste hon vara rätt så liten. Det är mitt råd till dig, hon sitter så mycket säkrare bakåtvänd än framåtvänd.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Har en massa bilder i mitt galleri, blant annat på cosmic (ja, samma stol, köpte vår 06).
    Har också skillnadsbilder mellan cosmic och twoway. När vi hade vanlig 5pers. bil behövde vi ha en i framsätet. Du kan titta lite där. Nu har vi en 6 sitsig (3 rader med säten).

Det negativa med framsätet är att stolen är så hög pga. understället, så den hamnar så nära rutan. En twoway har inget underrede, så barnets huvud hamnar inte så nära rutan.
    Köper du twowayen blir det ju inte bara din stora som använder den, räknar med att ett av syskonen ärver cosmicen sen, efter babyskyddet. Då kommer ju two wayen att användas i h*ns fall också, efter cosmicen.

Vår two way köpte vi när ettan var 5. När han växer ur ska tvåan ärva den och tilslut, om ca. 6 år så kommer lillan att ärva den.

• norgesessan

Hmmm...om ca. 3-4 menar jag Hon kommer att sitta i en multitech först. Hon sitter i Cosmicen just nu.

• norgesessan

Det är det negativa med den,öronen kan inte nå kanten, och den blir urväxt snabbare än two wayen...Har redan gått ett år sen jag fotade Emil i multitechen framåtvänd, då man var tvungen att höja ennu mer än baklängesnivån, och han har ju fortfarande flera cm kvar i sin two way...

• norgesessan

Finesse, ja, precis.. Axlarna tar emot....Fattar inte hur Håkan har räknat ut det, med tanke på att jag har bildbevis..
    Tyckte inte om fokuset på det framåtvände i texten.

• norgesessan

Vi  har på den under...Är ju inte mycket i skillnad...1 cm? Max 1.5....

• norgesessan

Nej, vi köpte vår för 2 år sen...Om det blir rätt....Första mhette Two way 96 (inte årstal), Sen var det two way +, sen var det two way (Elite?) Nu tror jag den bara heter two way...Om det inte är + igen....Ska kolla...

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!