• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Queen Of Darkness skrev 2010-12-01 20:29:04 följande:
    En citroen xsara picasso. Tyckte det var en toppenbil för oss för den var skön att köra och vi får plats med 3 bakåtvända bilstolar i den. suck.
    minns inte exakt hur det såg ut i baksätet (förvaringsluckor fanns bara på golv bakom förar- och passagerarplats så sitter bilstolarna bak måste ju stödbenen vara där) men det kanske fungerar att vinkla stödbenet så det står utanför "locket". Men då är ju frågan om stödbenet får en godkänd lutning.
    Hmm det var någon som köpte en Citroën nyligen.. undra om det inte var en Xsara.. Och undra om det inte var Kina79...
  • Joico

Jag förstår inte riktigt hur det ser ut, och hur ni menar, så jag ska inte säga att det varken är OK eller inte är OK.. kolla med återförsäljaren kanske?

• Joico
    bustösen skrev 2010-12-07 10:25:20 följande:
    hoppas någon kan hjälpa mig litegrann =)

jag har en son som är 18 månader, han ska sitta bakåtvänd sålänge som möjligt, men vi köpte en begagnad bilbarnsstol av min svägerska en cosmic comfort, den känns väldigt sliten trots att den knappt varit använd av min svägerska, och jag vill nog helst köpa en ny stol som man kan lita på i tre år till.
    Jag har tittat på Multi-tech, den finns på rea nu, men huvudsaken är ju att man får en riktigt bra stol! Någon som har erfarenhet av den? Jag har läst lite om riskerna med att ha en kombistol framåtvänd, så jag kommer byta till en bältesstol när han vänds framåt.
    Är det så att om man köper en britax, acta graco eller liknande "stort" märke att man kan lita på att det är bra grejer?
    Multi-tech är en kanonstol! Den kommer ni att kunna ha länge men tänk på att prova den i bilen först så den passar bra
  • Joico
    mamion skrev 2010-12-08 17:10:47 följande:
    Sen undrar jag lite på säkerheten på Britax Two way, eftersom det ser ut som den inte har mycket skydd på sidorna? Är den säker ändå?
    Självklart är den säker! Two way har ett fullgott sidokrockskydd - det är inget att oroa sig för
  • Joico
    EnStoltMamma skrev 2010-12-09 21:09:03 följande:

någon som har tips på en bra bilstol att ha i mitten? till våren ska vi åka på semester och som det ser ut nu går det inte att sitta i framsätet för att bilstolen bak tar sån stor plats, eller går gör det väl men benen tar i instrumentbrädan (stavning?) på mig och jag är 1.67 så killen som är 1.80 kommer INTE kunna sitta där alls och blir jobbigt för sonen om han ska sitta trångt med benen när vi ska åka 60 mil. klart vi kommer stanna och ta raster men ändå.. Har en britax hi-way nu och tyvärr är stödbenet för långt för att den ska gå att ha i mitten.. trodde jag va smart som tog den "minsta" stolen men får nog byta bil snart ser det ut som.. men går det ha en stol utan stödben i mitten och isf vilken är bäst? den ska sitta HÅRT! :P

Det är ju rätt bra att ha stödben i mitten, men det kan gå utan. Åk till en butik och prova i bilen! Då vet ni säkert om det kommer att passa
  • Joico
    myran82 skrev 2010-12-14 22:02:23 följande:
    Tror ni det är okej att lägga en skinnfäll i bilstolen?
    Har sett att det finns speciella till bilstolar, dom såg rätt tunna ut så de skulle väl kanske va OK. Men inte såna man har i vagnen, riktigt ulliga, de hade jag inte lagt i bilstolen
  • Joico
    myran82 skrev 2010-12-15 21:45:04 följande:
    En fråga till... Sånna öglor man kan köpa och skruva fast i golvet. Är de säkra? Var helt säker på att min pappa hde krokar i sin bil (från -07) men så va det inte. Kan ju köpa extra band annars men smidigt med öglor till brion.
    De tror jag absolut. Man skruvar ju loss bultarna som håller i framstolen, sätter dit ögglan och skruvar fast bulten igen.
  • Joico
    danosani skrev 2010-12-16 21:03:36 följande:
    Hej!
    Ska byta ut bilstolen som finns i mina föräldrars bil, den har sjungit på refrängen ett tag nu. Är det sju eller tio år som är maxgränsen för bilstolar?

Vilken stol skulle ni rekommendera till en två årig flicka på 95 cm och 15 kg?

Ska även inhandla ett babyskydd snart, bebis i april. Hyrde från BVC förra gången men blev tokig när vi inte hade bas. Dessutom var det ju "gammalt" vilket känns mindre bra nu när jag är sååå himla påläst och världsvan som förälder Drömmer
    Är det stor säkerhetsskillnad mellan trepunktsbälte och fempunktsbälte i babyskydd? Båda verkar ju vara godkända i alla fall. Hade gärna haft ett Brio Primo då det är så lätt och smidigt, men det har ju bara trepunktsbälte.

Vågar man köpa begagnat? Känner tyvärr ingen som säljer, så det blir Blocket isåfall.

Tips på bra babyskydd med bältad bas överlag? Kommer antagligen att bäras och flyttas mycket.

Tacksam för svar på iaf 1 av 100 frågor, denna tråd är så viktig och bra! {#emotions_dlg.flower}
    Det är 10år som gäller. Har ni haft stolen själva sen den var ny?
    Vad har hon för stol i eran bil?

Man kan köpa begagnat, nackdelen är ju att man inte har en aning om vad stolen varit med om. Och det är inte alltid skadorna syns.

De andra frågorna överlåter jag till nån som har lite mer erfarenhet av babyskydd
  • Joico

herjazz: Tänkte om ni skulle flytta er bilstol till mormor bil och köpa en ny till er istället? Framför allt om den snart börjar bli trång..

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!